#


اتمام فرایند انتشار وصله های امنیتی Spectre از سوی اینتل

9 آوریل 2018 بدون نظر 1855 بازدید

اتمام فرایند انتشار وصله های امنیتی Spectre از سوی اینتل

اینتل و اتمام فرایند انتشار وصله های امنیتی

کمپانی اینتل مدتی است که فرایند انتشار وصله های امنیتی Spectre را آغاز نموده بود که حال با حذف برخی از پردازنده های قدیمی خود این فرایند را به اتمام رسانده است. پروسه ای که اینتل در خصوص انتشار وصله های امنیتی برای مقابله با آسیب پذیر بودن Spectre و Meltdown آغاز کرده بود روبه اتمام می باشد اما بعضی از پردازنده های قدیمی این کمپانی که قبلا وعده داده شده بود که برورزرسانی جدیدی در خصوص آن ها منتشر خواهد شد نمی توانند این وصله های امنیتی را دریافت نمایند. علت این مساله این است که آخرین برنامه ای که اینتل در خصوص بازنگری میکروکدها در نظر گرفته بود نشان می دهند که بروزرسانی های جدید در خصوص تراشه هایی که بر اساس Penryn سال ۲۰۰۷، Yorkfield سال ۲۰۰۷، Wolfdale سال ۲۰۰۷، Bloomfield سال ۲۰۰۸، Clarksfield سال ۲۰۰۹، Jasper سال ۲۰۱۰ و Atom “SoFIA”می باشد به طور کامل توقف پیدا کرده است.

توصیحی که کمپانی اینتل در مورد برنامه جددی که برای انتشار به روزرسانی ها عنوان کرده بدین گونه می باشد: پس از انجام بررسی های دقیق ریز معماری ها و قابلیت میکروکدهای این تولیدات کمپانی اینتل تصمیم گرفته است بنا بر دلایلی که برخی از آن ها در ادامه گفته خواهد شد به روزرسانی میکروکد را در خصوص این تراشه ها انتشار ندهد: قابلیت هایی در اندازه ریزمعماری که از پیاده سازی عملی توانایی کاهش خطر آسیب پذیری نوع۲ پیشگیری نماید. یکی دیگر ار دلایلی که موجب می شود تا انتشار به روزرسانی این پردازنده ها متوقف شود محدودیت پشتیبانی نرم افزاری سیستمی می باشد که در دسترس قرار دارد.

با توجه به گزارشی که از سوی کاربران مطرح شده اغلب این محصولات به عنوان سیستم های بسته به کار برده می شوند به همین دلیل ریسک مواجهه ی آن ها با آسیب پذیری هایی از این دست بسیار کم می باشد. اتخاذ تصمیمی اینگونه به وسیله اینتل میخ نهایی را بر تابوت تراشه های سری۲ Core خواهد کوبید که اولین تراشه های چهار هسته ای اینتل به شمار می روند. البته در این میان بعضی از تراشه های سری اول Core که دربرگیرنده Core i7-970 و تراشه ی Core i7-980 و Core i7-980X و در نهایت Core i7-990X نیز مورد بی مهری این کمپانی تولید کننده واقع شده اند و به این ترتیب وصله امنیتی Spectre در خصوص آن ها انتشار پیدا نخواهد کرد.

البته این تصمیم کمی ناامید کننده به نظر می رسد اما بدون تردید موجب تعجب بسیاری خواهد بود؛ در واقع زمانی که کمپانی اینتل از اهداف و برنامه های خود در خصوص به وجود آوردن وصله های امنیتی در خصوص تراشه های قدیمی رونمایی به عمل آورد بسیاری از این مساله دچار شگفتی شده و تعجب کردند؛ به ویژه که به روزرسانی ها فرم ور به وسیله به روزرسانی BIOS مادر برد انجام می گردد و کمپانی اینتل آن ها را به شکل مستقیم منتشر نمی نماید. به همین دلیل روشن است که سازندگان مادربرد علاقه زیادی به تولید به روزرسانی BIOS در خصوص تراشه های قدیمی نداشته باشند حتی اگر میکروکد تازه ای را انتشار داده باشد.

کمپانی اینتل پس از آغازی سخت و دشوار به روزرسانی های امنیتی خود را در خصوص تراشه هایی که قدمت آن ها به هشت سال می رسد و در برگیرنده ی نسخه های مبتنی بر سری های سندی بریج و آیوی بریج را انتشار داد؛ باید این نکته را نیز عنوان کنیم که به روزرسانی فرم ور تنها قسمتی از معادله می باشد و نمی توان تنها به آن تکیه کرد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که همیشه آنتی ویروس را بر روی دستگاه خود به صورت فعال قرار دهید چرا که پژوهشگران و محققان عرصه ی امنیت عنوان می کنند بدافزارهای بسیاری را شناسایی نموده اند که قابلیت سوء استفاده از آسیب پذیری هایی از این قبیل را دارا می باشند.

در حال حاضر باید سازندگان مادربرد به روزرسانی فرم وری که از سوی اینتل طراحی شده را در خصوص کاربران عرضه نمایند؛ البته باید ابراز تاسف کرد که هم اکنون هیچ یک از سازندگان در خصوص انتشار به روزرسانی BIOS در مورد تراشه های قبل از اسکای لیک که نسل۶ پردازنده ها هستند برنامه ای را ندارند به همین دلیل در صورتی که از رایانه های قدیمی بهره مند هستید و آن ها را به کار می برید که به روزرسانی فرم ور در خصوص آن ها ارائه نخواهد شد باید بدانید که دیگر زمان ارتقاء سیستم شما فرا رسیده و باید به فکر سیستم بهتر و به روزتری باشید.

APU های چهار هسته ای رایزن AMD بالاترین ارزش خرید را دارا می باشند زیرا نمونه هایی همچون Ryzen 3 2200G و Ryzen 5 2400G علیرغم وجود برچسب قیمتی۱۰۰ و۱۶۴ دلاری تراشه های گرافیکی یکپارچه ای را نیز در وجود خود قرار داده اند که قابلیت انجام بازی های مدرن را برای آن ها فراهم یم کند. تراشه های رایزن در شرف رونمایی و معرفی AMD‌ در خصوص سری جدید در حالی به فروش خواهند رسید که قیمت مناسبی را دارند. البته ناگفته نماند این پردازنده ها در درون خود دارای واحد گرافیک یکپارچه نمی باشند. کمپانی اینتل هم طی روزهای اخیر تراشه های جدید دسکتاپ و مادر بردهای مناسبی را در خصوص نسل هشتم خود که به کافی لیک معروف است و دارای قیمت بسیار خوب و مناسبی می باشد معرفی نموده است که می توانند بهترین عملکرد را برای این دسته از رایانه ها فراهم نمایند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *