طراحی وچیدمان آشپزخانه باید چگونه باشد؟

همانطور که میدانید آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر خانه و اصطلاحاً قلب هر خانه ای است.و دکوراسیون آشپزخانه در استفاده بهتر از این فضا و کارآمدتر شدن فضای آشپزخانه برای ساکنین، دارای اهمیت است، اما در بیشتر موارد دیده می‌شود که طراح یا سازنده بنا هیچ توجه‌ای به نحوه صحیح جانمایی و چیدمان تجهیزات اصلی آشپزخانه ندارد و سلیقه ی زیادی در این زمینه به خرج نمیدهد.در این نوشته به نکات کلیدی دکوراسیون آشپزخانه خواهیم پرداخت.

وسایل اصلی آشپزخانه:

اجازه دهید اول مثلث اصلی وسایل اشپزخانه را برایتان معرفی کنیم.مثلث کار در آشپزخانه، یک مثلث فرضی است که سه رأس آن را سه عنصر اصلی آشپزخانه یعنی اجاق‌گاز، سینک ظرفشویی و یخچال تشکیل می‌دهند.هدف از تعریف مثلث کار در آشپزخانه این است که فاصله سه عنصر آشپزخانه نه آنقدر زیاد باشد که شخص مجبور به رفت‌وآمد زیاد باشد و نه آنقدر کم که محدوده کاری و فضای رفت‌وآمد را محدود کند.

بهترین موقعیت قرارگیری سه عنصر تشکیل دهنده در آشپزخانه یعنی اجاق‌گاز، سینک ظرفشویی و یخچال به گونه‌ای است که محیط این مثلث فرضی عددی بین ۴/۸۰ تا ۶ متر باشد.باید در دو طرف اجاق‌گاز کابینت کافی وجود داشته باشد تا از سطح آن به‌عنوان میز کار استفاده شود.همچنین اجاق‌گاز نباید در نزدیکی پنجره باشد، چون ممکن است وزش باد باعث خاموشی گاز و آتش‌سوزی شود.

با توجه به رطوبت اطراف سینک بهتر است سینک ظرفشویی در محلی قرار بگیرد که از تابش نور خورشید و جریان هوای آزاد بهره ببرد. همین‌طور با توجه به استفاده مکرر از سینک ظرفشویی در آشپزخانه، لازم است که کابینت‌های اطراف سینک ظرفشویی سطح وسیعی داشته باشد.از آنجایی که یخچال وسیله‌ای است که تمام افراد منزل از آن استفاده می‌کنند، بهتر است در نزدیکی ورودی آشپزخانه قرار گیرد.دقت کنید که فضای کافی برای بازکردن در یخچال و عبورو مرور افراد وجود داشته باشد.

یخچال

آشپزخانه شما به هر صورتی که باشد، یخچال باید اولین و در دسترس‌ترین وسیله‌ای باشد که افراد با وارد شدن به آشپزخانه به آن دسترسی دارند. یخچال باید کاملاً به ورودی آشپزخانه نزدیک باشد.نکته‌ای که در هنگام چیدمان آشپزخانه باید حتماً به آن توجه کنید نوع و ابعاد یخچال است. در گذشته یخچال‌های کوچک و با ابعاد ۶۰×۶۰ سانتی‌متر مرسوم بودند. اما حالا دیگر این نوع یخچال‌ها، حتی در منازل و آپارتمان‌های کوچک نیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.یخچال‌های امروزی یا به صورت دوقلو هستند و یا سایدبای‌ساید.توجه داشته باشید که عمق یخچال سایدبای‌ساید بیشتر از یخچال‌های معمولی است و با توجه به اینکه عمق کابینت‌ها ۶۰ سانتی‌متر است، این یخچال‌ها باید حدود ۳۰ سانتی‌متر جلوتر از کابینت قرار می‌گیرد.

توجه به این موضوع در آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است.در طراحی دکوراسیون آشپزخانه، برای جانمایی یخچال به فضای کافی برای بازشدن در یخچال و عبور افراد توجه کنید. یخچال نباید در محلی باشد که اگر شخصی در حال استفاده از یخچال است، دیگران برای ورود و خروج به آشپزخانه با مشکل مواجه شوند.

اجاق‌گاز

نباید اجاق‌گاز در مجاورت و یا در نزدیکی یخچال قرار بگیرد.چرا که وزش باد می‌تواند موجب خاموش شدن شعله ی اجاق گاز شود چرا که با توجه به اینکه معمولاً پنجره‌ها با پرده پوشیده می‌شوند، نزدیکی اجاق‌گاز به پنجره، خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

در دکوراسیون آشپزخانه، یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد جانمایی اجاق‌گاز باید به آن توجه شود، این است که چیدمان آشپزخانه به گونه‌ای باشد که تا جایی که ممکن است فضای پخت‌وپز و آشپزی در دید مستقیم کسانی که در پذیرایی هستند، نباشد.برای این منظور راهکارهای بسیاری وجود دارد. فقط کافی‌است کمی خلاقیت به خرج دهید.

سینک ظرفشویی

یکی از مهم ترین چیز ها درباره سینک آشپزخانه این است که درآشپزخانه اصلی خانه به‌هیچ‌عنوان نباید از سینک‌های گوشه و با شکل فانتزی استفاده کنید.بهترین سینک برای قرارگیری در دکوراسیون آشپزخانه، سینک‌های دوقلو با سینی در یک سمت آن است. طول این نوع سینک‌ها حدود ۱ متر است.

بهتر است سینک بین یخچال و اجاق‌گاز قرار گیرد و ترجیحاً نزدیک به پنجره و در معرض جریان مستقیم هوا باشد.توجه داشته باشید که دقیقاً زیر پنجره محل مناسبی برای قرارگیری سینک ظرفشویی نیست. چون با توجه به وجود پنجره، امکان استفاده از کابینت دیواری و آبچکان برای ظروف شسته شده در بالای سینک وجود ندارد.بهتر است تجهیزات جانبی دیگر، مثل ماشین لباسشویی و ظرفشویی که احتیاج به لوله تخلیه فاضلاب دارند در نزدیکی سینک ظرفشویی قرار گیرد تا تمام لوله‌های فاضلاب از یک رایزر به سمت پایین منتقل شود.

نکاتی مهم در چیدمان آشپزخانه ی کوچک:

در آشپزخانه های کوچک علاوه بر رعایت نکات بالا به نکات زیر نیز باید مد نظر قرار بگیرند.

به کارگیری رنگ های ساده وتک رنگ: سعی کنید در آشپزخانه تان از چند رنگ متفاوت در کنار هم استفاده کنید. منظور تنها رنگ دیوارهای آشپزخانه نیست. در مورد کابینت ها، میزها وصندلی ها هم این یک دستی در رنگ را استفاده کنید. در مورد رنگ هم توصیه بر آن است که از رنگهای خنثی استفاده شود تا رنگهای گرم. این قضیه دقیقاً در مورد کفپوش آشپزخانه هم مصداق دارد. زمین براق و کابینت های تمیز به خلوت به نظر رسیدن آشپزخانه شما قطعاً کمک خواهد کرد.

سر و سامان دادن به هم خوردگی ها: در آشپزخانه های کوچک معمولاً وسایل خرده ریز آشپزخانه را شلوغ تر و کم حجم تر می کند. پیشنهاد می شود یکی از کابینت های پایینی آشپزخانه را به این اشیا یا حتی مواد اولیه غذایی اختصاص دهید. این کار باعث می شود تا اسباب و اثاثیه خرد و ریز آشپزخانه با جمع شدن روی میزها و کنار سینک و یا اجاق گاز آشپزخانه را شلوغ نکنند.

نور زیاد: نور زیاد در آشپزخانه، چه نور طبیعی و چه نور چراغ باعث بزرگتر جلوه کردن آشپزخانه می شود. هیچ چیزی به اندازه نور کافی آشپزخانه را دلبازتر و مناسب تر برای کار کردن نمی کند. حتی اگر آشپزخانه شما بی اندازه کوچک هم باشد درصورت دارابودن یک پنجره مناسب با قابلیت نورگیری خوب، آشپزخانه بزرگ به نظر خواهد رسید. سعی کنید در آشپزخانه از چراغهای سقفی مهتابی در کنار چند لامپ معمولی برای به دست آمدن نور کافی بهره بگیرید.

از من بپرس 7

Recent Posts

روند اندیشه های معماری

اندیشه های معماری هم همانند بسیاری از زمینه های دیگر دچار تغییر شده است و…

5 سال ago

توضیحاتی در مورد سبک های پست مدرن،نئو مدرن و نئو کلاسیک

گرایش هایی بعد از دوران مدرن به وجود آمدند که نواقص اندیشه های مدرن را…

5 سال ago

سبک ایرانی اسلامی

با عمیق نگریستن درسبک ایرانی اسلامی می توان به توجه معماران به سمت حیاط ها،…

5 سال ago

نقش طراح در یک پروژه چیست؟

این که نقش طراح دقیقا در پروژه چیست، شاید سوالی باشد که جنبه های زیادی…

5 سال ago

معماری زمینه گرایی و منطقه گرایی

زمینه گرایی پیوندی بین زمین و محیط زندگی است و یا به عبارت دیگر محیط…

5 سال ago

چگونگی قرار گیری مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل

اگر منزل شما دارای پذیرایی مستطیل شکل است بهتر است مواردی را در نظر بگیرید.…

5 سال ago