#


چگونگی طراحی محوطه

طراحی محوطه
16 مارس 2019 بدون نظر 2854 بازدید

چگونگی طراحی محوطه

طراحی محوطه شاید در گذشته امری مهم به نظر نمی آمد و هر کسی با نظر شخصی اش، محیط بیرون منزلش را طراحی و اجرا می کرد، ولی امروزه طراحی محوطه کاری است تخصصی و برای داشتن یک محیط زیبا باید از کارشناسان این امور کمک گرفت. با کسب کردن اطلاعاتی در این باره می توان ایده های زیبایی را پدید آورد. زیبایی که در طبیعت وجود دارد ناخود آگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند و با به وجود آمدن دنیای امروز که هر روز انسان از محیط طبیعی دورتر می شود، فراهم کردن یک محوطه زیبا با درخت های فراوان باعث آشتی میان انسان و طبیعت می شود. این موارد لزوم ایجاد یک طراحی محوطه و فضای سبز خوب را فراهم می کند.

طراحی محوطه

نکاتی در مورد طراحی محوطه

اولین گامی که برای طراحی محوطه باید برداشت، سنگ فرش کردن کف محوطه است. هزینه ی مصالح مصرفی برای کف بالاست. ارزان ترین محصولی که می توان برای کف استفاده کرد بتن درجاست، که نصب راحتی هم دارد. زندگی در مناطقی که وفور سنگ اعم از سنگ آهک، گرانیت و … وجود دارد، می توانند از این متریال های بومی با قیمت مناسب استفاده کنند.

طراحی محوطه

اگر بخواهیم برای طراحی محوطه در قسمت کف سازی به جزئیات بپردازیم می توانیم از بتن در جا به عنوان سنگ فرش نام ببریم، چون هم مراحل آسانی در نصب دارد و هم نگهداری، به علاوه اینکه مقرون به صرفه است. برای به وجود آوردن سنگ فرش های بتنی با طرح های متفاوت راه های مختلفی وجود دارد از جمله استفاده از سنگ فرش بتنی پیش ساخته که برای مسیرهای سواره و پیاده مناسب است.

طراحی محوطه

سنگ ریزه ها هم برای کفسازی مناسب اند. از این متریال هم برای طراحی محوطه زیاد استفاده می شود. سنگ ریزه ها در اصل سنگ های متلاشی شده اند. از آجر هم برای کفسازی می توان استفاده کرد. رنگ قرمز درون آجر به زیبا تر کردن محیط کمک می کند.

اگر برای مناطق گرم بخواهیم طراحی محوطه انجام دهیم، برای کفسازی آن می توان از سنگ آهک استفاده کرد. رنگ بندی های این متریال در دسته رنگ های خنثی است، رنگ هایی مانند سفید، کرم، خاکستری که این رنگ ها مناسب برای مناطق گرمسیر هستند زیرا گرما را انعکاس می دهند و جذب نمی کنند این عمل باعث مقداری خنک شدن فضا می شود.

طراحی محوطه

یکی از عواملی که برای انتخاب سنگ فرش در طراحی محوطه بسیار تاثیر گذار است میزان نفوذ پذیری آب به درون سنگ است. از این رو متریالی که برای اطراف استخر استفاده می شود متریالی است که کمترین میزان جذب آب را داشته باشد. برای این قبیل کاربرد ها به سنگ تراورتن می توان اشاره کرد زیرا کمترین میزان نفوذ آب را دارد.

اگر برای طراحی محوطه به دنبال متریال های ارزان قیمت هستید از کاشی می توانید استفاده کنید. از مصالح دیگری که می توان نام برد سنگ گرانیت است البته که این سنگ بسیار گران قیمت است ولی دارای مقاومت بالایی است و این امر باعث افزایش طول عمر متریال می شود و در طولانی مدت صرفه اقتصادی دارد.

طراحی محوطه

انواع طراحی محوطه

زمینه های گوناگونی در طراحی محوطه وجود دارد یکی از این زمینه ها طراحی شهرک مسکونی است. در این نوع طراحی مشخص کردن مسیرها اعم از پیاده رو ها، خیابان ها برای عبور وسایل نقلیه، جدول کشی ها و فضای سبز بسیار اهمیت دارند و هر کدام از این موارد بر اساس اصول و ضوابط طراحی شوند.

مورد بعدی که در این زمینه می توان نام برد طراحی محوطه پارک ها است که اصولا در قالب طراحی های سازمانی انجام می شود و در چهره ی شهر بسیار تاثیر دارد. در تمامی این موارد مساله ای که به صورت شخصی انجام می شود، لند اسکیپ ویلاها، خانه ها، باغ ها و تالار ها است. علی رغم محیط های کوچکی که در این محیط ها وجود دارند ولی می توان بسیار کاربردی و زیبا آن ها را طراحی کرد.

طراحی محوطه

در بسیاری از این طراحی محوطه ها بوسیله ی سنگ ریزه ها، طراحی آلاچیق های زیبا، آبنماها و فواره ها بسیار زیبا کرد. حتی با قرار دادن یک آتشدان و یا باربکیو در یک محوطه می توان یک جمع صمیمی را در آپارتمان ها و یا ویلا ها به وجود آورد. مسئله ای که شاید مهم به نظر نیاید، نورپردازی در محوطه ها است که در شب اگر به طریقه ی درست انجام شده باشد بسیار مهم است و باعث افزایش جذابیت محیط می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *