#


چگونه کتابخانه منزل خود را به بهترین نحو چیدمان کنیم؟

21 آوریل 2018 بدون نظر 2113 بازدید

چگونه کتابخانه منزل خود را به بهترین نحو چیدمان کنیم؟

توصیه هایی که به چیدمان بهتر کتابخانه تان کمک خواهد کرد

هر زمان از هیاهوی يک زندگی شهری و پر از مشکلات گوناگون، کسل و درمانده می شوم سراغ کتابخانه ای می روم كه رفیق من در تنهایی و آرامشم به شمار می آید. کتاب هایم را با تمام وجود نگاه می‌کنم و دستی به سر و رويشان می کشم. هميشه و هميشه در تمام مراحل زندگي خود، واژه‌ها، كلمات، داستان‌ها و اشعار را می ستایم و برای آنكه رسالت خود را به فهم و دانش ادا كنم دست از مطالعه و آرامشی كه از آن به دست می‌آورم نخواهم شست. در اين مطلب همراه من باشيد تا با هم كتابخانه دلبند و روح بخش خود را تيمار كنيم و آن را زيباتر از هميشه گردانيم تا شايد هم برای خودمان و هم همه اطرافيانمان مشوقی باشيم برای مطالعه، دانستن و فهم.

سخن اول

به یاد داشته باشید كه شخصيت يک فرد کتاب خوان و اهل مطالعه، بايد در تمام نقاط زندگی او مشخص باشد كه به راستی يكی از مهم ترین آنها داشتن يک كتابخانه مرتب و زيباست. تصور كنيد كه در يک روز شيرين و سرد زمستانی، فنجان گرمی چای به دست داريد و برای آرامش خاطر خود می خواهید خواندن كتاب تازه ای را شروع كنيد.

زمانی که سراغ كتابخانه تان می روید؛ ولی چنان با شلوغی و پراكندگی ای مواجه می شوید كه حتی از یادتن می رود كه به دنبال چه به اينجا آمده اید! پس پیش از هر چیز بايد بدانيد كه جای هر كتابی در كجاست؛ در واقع ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای چيدمان كتاب ها، آن است كه آنها را بر اساس موضوع و مضمونی كه دارند طبقه بندی نماييد؛ براي مثال می توانید يک طبقه از كتابخانه خود را به کتاب های شعر و دیوان‌های شاعران نامی، طبقه‌ای را به رمان ها و طبقه ای را هم به کتاب های علمی و… اختصاص دهيد. با اين كار می توانید تكليف خود را برای انتخاب هر موضوع و مضمونی از کتاب ها روشن كنيد.

 يک سبد مطالعه

چنانچه كتابخانه مورد علاقه ی  شما در اتاق نشيمن خانه تان قرار دارد بايد به چند نكته دقت داشته باشید. اگر در اين كتابخانه، تعداد اندکی كتاب وجود دارد بايد آنها را به مناسب ترین حالت ممكن چيدمان نماييد؛ بنابراين سعی كنيد کتاب ها را به صورت نامتقارن در دو طرف كتابخانه قرار دهيد؛ يعنی برای مثال در سمت راست كتابخانه، چهار کتاب و در سمت چپ آن دو يا سه كتاب قرار دهيد. اگر اين شيوه نامتقارن را برای چيدمان کتاب های خود انتخاب کرده اید بهتر است الگوی تعداد کتاب ها را برای طبقه های بعدی متفاوت تر مشخص كنيد؛ در حقیقت اگر در طبقه اول سمت چپ سه كتاب گذاشته اید در همان سمت از طبقه بالا بهتر است تعداد آنها را تغيير دهيد. توجه داشته باشيد كه بهتر است رنگ کتاب ها را نيز در چيدمان خود دخيل كنيد. به وجود آوردن تناسب و رعايت زيبايی کتاب ها در حقيقت می تواند ظاهر برازنده و چشم نوازی را برای كتابخانه شما به ارمغان آورد.

يكی از شیوه هایی كه برخی از اشخاص براي چیدن کتاب های خود در کتابخانه انتخاب می کنند چیدمان افقی آنها بر روی هم است. توجه کنید كه اين روش از چيدمان كمتر پیشنهاد می شود و چنانچه تصميمتان برای انجام اين كار جدی است بايد نكاتی را در نظر بگیرید. بهتر است بگوييم كه اگر كتابخانه دفتر و يا فضای كاری و رسمی خود را چيدمان می کنید بهتر است كه به هیچ وجه سراغ چنين شیوه ای نرويد؛ ولی اگر در فضای خانه هستيد بهتر است برای چيدمان کتاب ها به صورت افقی در ابتدا ابعاد کتاب ها و در مرحله بعد، رنگ آنها را در نظر گرفته تا شكل بهتری در چینش خود به وجود بیاورید.

جای گذاری کتاب ها

توصیه ی ما به شما اين است كه کتاب های آشپزی تان را بر روی پيشخوان آشپزخانه قرار دهید و روی آن ها را بپوشانيد تا آسيبی به آن ها وارد نشود. دقت داشته باشيد كه چنانچه در منزل خود کتاب هایی گران قیمت و عتيقه داريد بهتر است آنها را از بقیه ی کتاب های خود جدا نگه داريد، به این دلیل که هم از لحاظ ظاهری و شكل جلد با آن ها تفاوت دارد و هم لازم است در نگهداری از آن دقت بيشتری داشته باشيد.

در بالا گفته شد که بهتر است هر موضوع از کتاب ها را در طبقه ای مخصوص قرار دهيد؛ ولی بهتر است بدانید که در صورت امكان و داشتن فضای كافی می توانید هرکدام از موضوعات کتاب ها را در جاي ویژه ی خود قرار دهيد؛ به عنوان مثال داستان ها و کتاب های متفرقه را بهتر است در نشيمن و کتاب های مرجع را در نزديكی میز تحریر خود قرار دهيد. برای قرار دادن کتاب های مرجع به شما توصیه می کنیم كه از داشتن يک طبقه در بالای میز تحریر خود غافل نشويد.

چینش مناسب کتاب ها

مناسب ترین شیوه برای چيدمان کتاب ها در كتابخانه، چينش عمودی آنها از کتاب های بزرگ به كوچک می باشد، آن هم به شکلی كه کتاب های بلند تر در قسمت راست و کتاب های کوچکتر در قسمت چپ قرار بگيرند. علاوه بر اين بهتر است كه کتابخانه تان را به‌گونه ای در نظر داشته باشيد كه به فاصله 40 سانتیمتر از سقف قرار گرفته باشد تا برای دسترسی به کتاب هایی كه در طبقات بالا قرار گرفته اند با مشكل روبه رو نشويد.

درست است كه خود کتاب ها تماما به انسان حس مثبت می دهد و به تنهایی، حال شما را خوب می کند؛ ولی برای این که این حال خوب را افزایش دهید می توانید در كتابخانه خود تنوعی به وجود بیاورید. توصیه ی ما به شما این است كه در كنار آن همه يار مهربان از چند عكس خانوادگی، گل های طبيعی و وسايل دكوری استفاده كنيد و آنها را در طبقات كتابخانه خود قرار دهيد.

كنج دل انگیز

چنانچه شما نیز جزو آن گروه از اشخاصی می باشید كه نیاز به جنس متفاوتی از آرامش داريد، می توانید در صورت امكان ، گوشه ی دنجی را در خانه ی خود در نظر بگیرید و با گذاشتن يک كاناپه و ميز كوچک، ساعات دلنشينی را در آن قسمت به مطالعه بپردازيد، چای بنوشيد و روح خود را شستشو داده و تغذيه كنيد. به طور قطع هر یک از ما در مقابل روح خود مسئولیت داریم و کوچک ترین كاری كه می توانیم برای حفظ شخصيت و تفكر خود انجام دهيم آن است كه مطالعه و خواندن كتاب را از یاد نبریم. نبايد اين نكته را نيز فراموش کنیم كه نه تنها كتاب خواندن، بلكه كتاب خوب خواندن است كه بسیار اهمیت دارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *