نگاه از داخل به خارج  به سمت شرق

در نگاه از داخل به خارج ، در اینجا در نیمه محیط با نیمی از نور که دارای دو پنجره است در اتاقی که به دو شکل بررسی می شود، موردی را ایجاد می کند که مشخص بوده و برای لحظه متوقف شده و نیاز به تحمل فرد را دارد.

سرو صدای خیابان پشت سر گذاشته شده است. یک مورد زمان و فضا را مشخص می سازد تا مشخص شود مسیر واحدی به داخل اتاق های مطالعه وجود ندارد بلکه در مسیر دیده می شود.

می توان در کتابخانه به شکل ساعتگرد براساس انتخاب چرخید. مسیر به سمت چپ به سمت کتابخانه بزرگسالان می رود که فضای جنوب و پل های غربی را اشغال می کند، مسیر به سمت راست از میز می گذرد و به سمت کتابخانه کوچکتر کودکان در پل شمالی بالای خیابان می رود.

با بررسی بیشتر، دشوار است بگوییم پشت این راهرو کتابخانه دارای یک یا چندین فضا است. این روند مجموعه ای از فضاها را نشان می دهد و بیشتر مطابق همان محیط است.

چنین ابهامی، سبب می شود دریابیم به رابطه فضا و نوری وابسته است که با دقت بزرگنمایی شده که در اصل به وسیله دیوارهای داخلی تعیین می شوند (البته موارد کمی وجود دارند) اما مانند کتابخانه ی بزرگ تر دانشگاه «اویرو» [107] اثر «سیزا» با حجمی از کتب و جایدهی ان ها در ارتباط با پنجره های بام و پنجره های کتابخانه تعیین می شود.

مانند بسیاری از کتابخانه های قدیمی تر ، این حجم کتب به کار می روند تا مجموعه ای از فضاهای مطالعه را ایجاد کنند که در ان ها خوانندگان در میز و نیمکت های رو به نما می نشینند.

در فضاهای بزرگ تر پل، حجم کتاب ها چهار فضای بی پایان را به هر طرف راهروی مرکزی ایجاد می کنند که از سقف نور می گیرند و در گوشه ها، مجموعه ای از اتاق های کوچک که نورشان از طرفین تامین می شود، یک فضا باقی می ماند.

در این طرح، پنجره های بام عمیق و پراکنده که نور عمیقی را به اتاق های مطالعه روی پل می برد، حتی نور را از انجا به بیرون پخش می کنند و نظم هندسه چهار مربعی ساختمان را در مقیاس بزرگ تر تنظیم می کند.

پنجره های افقی طویل از سوی دیگر به خوانندگان نور جانبی خوبی می دهند و به دامنه ای از نماهای تکه تکه دسترسی می یابد که در عمق چشم انداز وجود ندارد که برخی از ان ها مستقیم هستند و برخی به وسیله ی خود ساختمان فیلتر می شوند.

در این قسمت با این ارایش ، کتابخانه ای وجود دارد که در همه موارد دسترسی به نوری که نیاز دارد را خواهد داشت. علاوه بر پنجره های بام، دریچه هایی را به شمال، شرق، جنوب و غرب دارد.

به بیان دیگر این کتابخانه ای با گرایش اولیه نیست که خوانندگان در ان تنها به یک نفر خاص گرایش داشته باشند.

اگر چه با وجود نور فراوان روز، نور خورشید را به شکل مستقیم تنها به ندرت یافت می کند. تمام دریچه ها در نمای سردر مرتبط دارای ابزار سایه گیر خارجی ثابت هستند.

 

از من بپرس 3

Recent Posts

روند اندیشه های معماری

اندیشه های معماری هم همانند بسیاری از زمینه های دیگر دچار تغییر شده است و…

5 سال ago

توضیحاتی در مورد سبک های پست مدرن،نئو مدرن و نئو کلاسیک

گرایش هایی بعد از دوران مدرن به وجود آمدند که نواقص اندیشه های مدرن را…

5 سال ago

سبک ایرانی اسلامی

با عمیق نگریستن درسبک ایرانی اسلامی می توان به توجه معماران به سمت حیاط ها،…

5 سال ago

نقش طراح در یک پروژه چیست؟

این که نقش طراح دقیقا در پروژه چیست، شاید سوالی باشد که جنبه های زیادی…

5 سال ago

معماری زمینه گرایی و منطقه گرایی

زمینه گرایی پیوندی بین زمین و محیط زندگی است و یا به عبارت دیگر محیط…

5 سال ago

چگونگی قرار گیری مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل

اگر منزل شما دارای پذیرایی مستطیل شکل است بهتر است مواردی را در نظر بگیرید.…

5 سال ago