#


نحوه چیدمان اتاق سالمندان

nahve-chideman-otagh-salmandan
12 ژانویه 2019 بدون نظر 1927 بازدید

نحوه چیدمان اتاق سالمندان

چیدمان اتاق سالمندان از مواردی است که باید به آن توجه کرد. ایجاد آرامش و راحتی برای افراد مسن در محیط زندگی یشان بسیار اهمیت دارد. نحوه چیدمان اتاق سالمندان قاعده و اصولی دارد که متناسب باشرایط جسمی سالمندان باشد تا به بهبود شرایط شان کمک کند و عاملی برای به وجود آمدن آسیب های بیشتر برایشان نباشد.

با در نظر گرفتن فرهنگ و پیشینه ی ما که افراد سالمند در خانواده ها دارای ارزش و احترام بالایی هستند. شرایط و نحوه نگهداری هم در هر خانه ای باید برای افراد کهن سال محیا شود. این شرایط می تواند شامل مواردی همچون رعایت رژیم های غذایی، ایجاد برنامه های سرگرم کننده، ایجاد رفت و آمد راحت به دیگر مکان های منزل و یک اتاق استراحت مناسب می شود. ایجاد آسایش فکری هم جایگاه خود را دارد.

نکات مورد توجه در چیدمان اتاق سالمندان

مرحله اول ایجاد یک تخت خواب مناسب

برای به وجود آوردن یک تخت خواب مناسب اولین نکته ی آن سایز تخت است. اگر ابعاد یک تخت بزرگ باشد و مانع از افتادن سالمند در هنگام استراحت نشود بسیار خوب است. نکته ی بعدی ارتفاع تخت است که نباید زیاد بلند باشد و حدود ارتفاع 60 سانتی متر برای یک تخت برای فرد کهن سال مناسب است.اگر شخصی دارای مشکل خاص جسمی ست آن جزء شرایط استثناء محسوب می شود و باید تختی متناسب با شرا یط آن شخص طراحی و ساخته شود. از موارد مورد اهمیت دیگر در مورد تخت خواب ها نرمی و راحتی تشک تخت خواب است که می تواند یک شرایط مناسب برای اتاق سالمندان به وجود بیاورد.

اتاق سالمندان

مرحله دوم ایجاد کف پوش مناسب

از نکات بسیار مهمی که در اتاق سالمندان بسیار اهمیت دارد جلوگیری از لغزیدن و زمین خوردن سالمندان است. کاشی ها و سرامیک ها برای اتاق کودکان و سالمندان به دلیل لغزنده بودن مناسب نیستند. ایجاد امنیت برای افراد کهنسال بسیار مهم است پس بهتر است از کف پوش هایی مانند موکت های نرم و پرز دار برای این افراد استفاده شود تا در صورت زمین خوردن هم آسیبی برایشان ایجاد نشود.

اتاق سالمندان

مرحله سوم ایجاد مسیرهای امن

در خانه ای که فردی سالخورده وجود دارد نباید وسایل و مبلمان بیش از حد باشد تا مانعی برای رفت و آمد شخص به مکان های دیگر منزل وجود نداشته باشد. لوازم زیاد در خانه باعث به وجود آمدن اختلال در رفت و آمد می شود و باید شرایط سالمندان را نه تنها در اتاق سالمندان بلکه در کل خانه در نظر گرفت که مانند یک شخص جوان بنیه کافی برای عبور از هر مسیری را ندارند و هر مانعی هر چند ساده می تواند باعث ایجاد شرایط سخت برای سالمندان شود.

مرحله چهارم ایجاد نور کافی

با افزایش سن افراد متناسبا چشم ها هم ضعیف تر می شوند و نور کافی به دید بهترشان کمک می کند. از دیگر مواردی که نور کافی در محیط به وجود می آورد فضایی شاد برای فرد کهن سال است. همان طور که مشخص است فضاهای تاریک یک روحیه کسالت بار را به وجود می آورند. علاوه بر محیا کردن نور طبیعی برای اتاق سالمندان باید شرایط کنترل کردن نور هم باشد تا هر هنگام که فرد بخواهد استراحت کند و نور او را آزار دهد بتواند آن را کنترل کند.

اتاق سالمندان

مرحله پنجم در دسترس بودن وسایل

با در نظر گرفتن شرایط جسمانی کهنسالان و در بعضی موارد که نشست و برخواست بیش از حد برایشان مضر است بهتر است وسایل مورد احتیاجشان در دسترس شان باشد تا بدون خارج شدن از اتاق و یا در بعضی موارد خارج شدن از تخت شان را به همراه نداشته باشند. اگر در اتاق سالمندان کمدی برای نگهداری وسایل وجود دارد بهتر است آن را انباشته از وسایل نکنید و یا دستگیره ای که کار کردن با آن سخت است را برای در و یا کمد قرار ندهید.

با رعایت موارد فوق در چیدمان اتاق سالمندان که موارد سختی هم نیست می توان یک محیط امن و آرام برای سالمندان به وجود آورد و همراه با بقیه افراد خانواده یک زندگی خوب را برایشان به ارمغان آورد. وسیله هایی هرچند کوچک و ناچیز می تواند به روحیه سالمندان کمک کند به طور مثال قرار دادن یک گلدان کوچک که هر روز شاهد رشد آن باشند و اثر گذاری که سالمند در روند پرورش آن گل می تواند داشته باشد عاملی است که به بهتر شدن قوای جسمانی سالمند هم می تواند کمک کند.

اتاق سالمندان

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *