#


مراقبت از گیاهان خانگی در طول سفرهای نوروزی

24 مارس 2018 بدون نظر 1871 بازدید

مراقبت از گیاهان خانگی در طول سفرهای نوروزی

نگهداری گیاهان آپارتمانی در مدت مسافرت و آبیاری صحیح آن ها

اغلب افراد برای نوروز خود سفرهایی را در نظر می گیرند که از چند ماه قبل برنامه ریزی هایی را در خصوص آن انجام داده اند و زودتر نسبت به تهیه بلیط و رزرو کردن هتل اقدام می کنند. در اصل می توان گفت تنها در عید نوروز است که کل اعضای خانواده قادر هستند در کنار یکدیگر باشند و سفری را برای خود تعیین کنند. دیگر نه از استرسی در خصوص کار خبری هست و نه بهانه ای وجود دارد. تمام افراد شوق خاصی برای رفتن به سفر دارند و چمدان خود را می بندند. در زمانی ه در منزل نیستید گیاهان به چه شکلی باید از خود مراقبت نمایند؟ در این مقاله قصد داریم در خصوص نگهداری از گیاهان صحبت کنیم تا به راحتی بتوانید در زمان هایی که در سفر هستید از آن ها مراقبت کرده و با انجام اقداماتی موجب زنده ماندن آن ها بشوید.

استخدام پرستار برای نگهداری از گیاهان در نوروز

در صورتی که سفری بیشتر از ده روز را برنامه ریزی کرده اید بهتر است به یکی از همسایه های خود که به آن اعتماد دارید و یا یکی از نزدیکان خود سفارش کنید که در طول هفته دو بار گیاهان شما را آبیاری نماید. البته این مساله به آبیاری گیاهان شما بستگی دارد و اینکه تا چه میزان به آب نیاز دارند. به این ترتیب نسبت به آبیاری گیاهان خود اطمینان خواهید داشت و دیگر از این جهت هیچ نگرانی وجود نداشته و گیاهان نیز می توانند به زندگی خود ادامه بدهند.

نگهداری از درختچه های تزئینی در سفرهای نوروزی

در صورتی که دارای درختچه تزئینی و میوه دار هستید بهترین کار این است که پیش از رفت به سفر میوه های رسیده آن را جدا نمائید تا گیاه شما مجبور نباشد آب و انرژی بیشتری را برای نگهداری از آن ها صرف کند. با جدا کردن میوه های رسیده این امکان را به گیاه می دهید که انرژی خود را برای حفظ اندام های حیاتی خود صرف کند و این مساله موجب می شود تا بازگشت شما گیاه به زندگی خود ادامه دهد.

قرار دادن گیاهان در نزدیکی یکدیگر

پیش از اینکه خانه را ترک کرده و به سفر بروید کلیه گیاهانی که در خانه دارید را داخل بالکن و یا تراس خانه خود و در نزدیکی یکدیگر قرار دهید تا بتوانید به خوبی از تابش مستقیم آفتاب به خاک آن ها حفظ نمائید و این مساله موجب می شود تا مدت زمان بیشتری آب و رطوبت در خاک گیاهان باقی بماند و زود خشک نخواهند شد. زمانی که گیاهان در کنار یکدیگر قرار می گیرند موجب می شوند تا سایه بیشتری به وجد بیاید. این عمل را در خصوص گیاهان آپارتمانی نیز می توانید انجام داده و آن ها را مقابل پنجره جنوبی خانه خود و در کنار یکدیگر قرار دهید. این کار موجب می شود تا روی خاک آن ها سایه ایجاد شود و نور لازم نیز به کلیه این گیاهان خواهد رسید.

رسیدگی به ساکولنت ها در سفرهای نوروزی

ساکولنت ها و کاکتوس ها به عنوان گیاهانی شناخته می شوند که بیشتر از گیاهان آپارتمانی قادر هستند کم آبی را تحمل کنند اما در صورتی که زیر نور مستقیم آفتاب باشند برگ های آن ها خواهد سوخت و خشک می گردد. بهترین کار این است که از سیستم آبیاری مناسبی در خصوص آن ها استفاده نمائید چرا که ساکولنت ها گیاهان بسیار حساسی هستند و باید از آن ها به خوبی مراقبت شود.

ساخت سیستم آبیاری مناسب برای گیاهان پیش از سفر نوروزی

پیش از این که به سفر بروید گیاهان خود را به شکل کاملی آبیاری نمائید. می توانید یک دستمال یا روزنامه ای را که خیس است بر روی خاک گیاهان تان قرار دهید. این کار موجب می شود تا در طول سفر خاک گیاهان رطوبت خود را حفظ نماید و گیاه با کم آبی روبه رو نشود. در صورتی که گلدان های تان دارای زهکشی مناسبی هستند بهترین کار آبیاری آن ها می باشد و می توانید آن ها را در ظرفی قرار دهید که مقداری آب درون ان قرار دارد. البته این امکان برای شما فراهم است که پارچه خیسی را زیر گلدان های خود قرار دهید و این کار موجب می شود گیاه در صورت نیاز به آن به وسیله خاک و ریشه آب را جذب نماید و تا تمام شدن سفر شما گیاه خشک نخواهد شد.

در صورتی که در خانه خود شیشه یا بطری پلاستیکی دارید می توانید از آن ها استفاده نمائیدو داخل آن ها را پر از آب کرده و بر روی درب آن یک یا دو سوراخ ریز به وجود بیاورید. پس از اینکه کار آبیاری را به صورت کامل انام دادید بطری را به شکل وارونه بر روی خاک گلدان قرار دهید تا به شکل قطره ای آب را به خاک گلدان بیافزاید و موجب حفظ رطوبت خاک گردد.

می توانید سیستم آبیاری قطره ای را نیز در خصوص گیاهان خود ایجاد کرده و موجب حفظ رطوبت خاک گلدان باشید. برای این کار می توایند بطری یا شیشه ای را پر از آب کرده و در زیر آن چند کتاب یا جعبه را قرار دهید و نوارهای باریکی از پارچه را برداشته و یک سر آن را به بطرری وصل کرده و سر دیگر پارچه را بر روی خاک گیاه قرار دهید. این کار موجب می شود تا گیاه به شیوه قطره ای آبیاری شود و سیستم آبیاری قطره ای را در خصوص گلدان و گیاه خود به وجود آورده باشید. البته توجه داشته باشید که در این حالت بطری باید کمی بالا قرار بگیرد و نوار پارچه ای باریکی که به آن وصل کرده اید سریع خیس نشود چرا که در این حالت آب بطری با سرعت زیادی خالی خواهد شد و همین مساله موجب می شود تا گیاه سریعتر با کم ابی و خشکی خاک مواجه گردد.

با استفاده از این روش ها و ایده ها می توانید بدون اینکه هیچ گونه نگرانی ای در خصوص گیاهان خود داشته باشید به سفر بروید و اطمینان داشته باشید که تا بازگشت شما گیاهان تان زنده خواهند ماند و دچار کم آبی و خشکی در خاک نمی گردند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *