در دو دهه اول قرن بیستم معرفی سیستم های تنظیمی با بتن ارمه و فولاد به معنای ان است که استفاده از دیوارهای خارجی و نازک بدون بار برای ساختمان های زاویه دار امکانی برای معماران اروپایی حتی در پروژههای شهری در مقیاس کوچک شدند.
نه تنها این روند به شکل نمایشی ظاهر بالقوه دیوار را تغییر داد بلکه ایده ی استفاده از پنجره را متحول نمود. پنجره ها دیگر حفره هایی در دیوارهای موجود نبودند که اندازه ان ها با موضوعات ساخت و ساز محدود می شد.
محفظه ها عمق خود را از دست داده و رابطه فضای داخل و خارج زیر سوال رفت. وقتی کل دیوار می توانست از جنس شیشه باشد، چگونه نمای بیرونی ممکن بود قالب بندی شود و به چه مقدار نور حساسیت وجود دارد که همه موضوعاتی برای بحث می شوند به جای اینکه مفروضاتی براساس تجربه بلند مدت باشند.
و به همان اهمیت نقش اصلی نظم دادن است که نمونه های عمارت قبلا در ساختمان های زاویه داری ایفا می کردند که حال دیگر رایج نیستند.
واکنش اولیه لکوربوزیه به این ازادی انتخاب ارایه ی مجموعه ای از اشکال و اندازه های مختلف پنجره برای انواع متفاوت فضایی است که مفروضات معاصر در مورد نوع و میزان سطح روشنایی را نشان میدهد که در مناطق متفاوت مناسب بودند.
در حالی فضاهای داخلی مانند کمدها یا حمام ها دارای پنجره های سقفی هستند، پنجره های کوچک مربع یا مستطیل برای فضاهایی مانند راهرور یا پلکان ها به کار رفتند که در ان ها میزان نور نیازی ندارد بسیار بالا باشد.
در جایی که مقدار زیادی نور نیاز است مانند فضای پذیرش جلوی خانه مانند اتاق های نشیمن و گالری ها و فضای کاری بزرگ اشپزخانه ها، کتابخانه، پنجره های افقی بلند و اثر معروف fenetres en longueur” ” پهنای کلی اتاق را نشان می دهد .
و در جایی که بالاترین سطوح روشنایی انتظار میرود، دیوارهایی کلا از جنس شیشه (که با پنجره های سقفی اضافی در صورت نیاز تکمیل می شوند) به کار می روند تا به تالارهای ورودی، دفاتر و استودیوها نور بخشند.
به کار گیری این موارد نه تنها به معنای این است که طرح نمای سردر او را می توان خواند بلکه دامنه ی گسترده تری از سطوح روشنایی و حالات فضایی ممکن می شوند.
همان طور که لکوربوزیه خوش بینانه بیان می کند، پنجره های معماری جدید به دنبال کردن سایه ها و تاریکی قرن نوزدهمی پایان خواهد داد و با ایجاد لذت از نور، امکان برخورداری از دید به فضای سبز و محوطه ی بیرونی پر درخت را محقق میکنند.
اندیشه های معماری هم همانند بسیاری از زمینه های دیگر دچار تغییر شده است و…
گرایش هایی بعد از دوران مدرن به وجود آمدند که نواقص اندیشه های مدرن را…
با عمیق نگریستن درسبک ایرانی اسلامی می توان به توجه معماران به سمت حیاط ها،…
این که نقش طراح دقیقا در پروژه چیست، شاید سوالی باشد که جنبه های زیادی…
زمینه گرایی پیوندی بین زمین و محیط زندگی است و یا به عبارت دیگر محیط…
اگر منزل شما دارای پذیرایی مستطیل شکل است بهتر است مواردی را در نظر بگیرید.…