#


طراحی آشپزخانه و اصول انجام آن از زبان یک طراح

16 مارس 2018 بدون نظر 2099 بازدید

طراحی آشپزخانه و اصول انجام آن از زبان یک طراح

ایجاد طراحی در آشپزخانه با در نظر گرفتن اصول و قواعد آن

به جای آنکه از مجلات خارجی در مورد طراحی آشپزخانه خود استفاده کنیم تا بتوانیم مطالب و ایده های مورد نیاز خود را بیابیم بهتر است از فروشگاه های متعددی که در این زمینه فعالیت دارند بازدید نمائیم تا شاید در بین طراحی های موجود در این فروشگاه ها بتوانیم طرح آشپزخانه مورد دلخواه خود را یافته و دکوراسیونی جدید را ایجاد نمائیم، اکنون در این مقاله ی مختصر تمام تلاش خود را به کار برده ایم تا بتوانیم بسیاری از اطلاعات مورد نیاز شما برای طراحی داخلی و سفارش آشپزخانه ای ایده آل را جمع آوری کنیم تا به این ترتیب بتوانید در انتخاب و طراحی راحت تر عمل کرده و بهترین گزینه را برای آشپزخانه خود داشته باشید.

مسلما جذاب ترین فضای داخل هر خانه ای آشپزخانه آن می باشد و به خصوص این مساله برای خانم های ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر خانمی بیشترین اهمیت را در فضای خانه به این قسمت می دهد. پس برای این آشپزخانه ای مورد علاقه خود داشته باشید لازم است که از طرح های موجود و به روز دنیا اطلاع کافی داشته و بدانید که این آشپزخانه ها در چه سبکی ساخته می شوند و طراحی آن ها به چه شیوه ای صورت می گیرد و چگونه موجب جلب نظر افراد می شوند!

اکثرا در کشورعزیزمان ایران از آشپزخانه  فقط در زمینه پخت و پز استفاده می شود در صورتی که در بقیه ی  کشورهای دنیا علاوه بر پخت و پز، خوردن غذا در آشپزخانه انجام شده و افراد بیشتر در این فضا برای غذا خوردن دور هم جمع می شوند. با توجه به اندازه ای که آشپزخانه دارد، بیشتر خانواده ها صبحانه، نهار و حتی شام خود را هم در این فضا میل می کنند و از میز ناهارخوری اغلب برای پذیرایی از میهمانان استفاده نموده و یا گاهی برای تنوع غذای خود را بر روی میز ناهارخوری صرف می کنند.

درک نادرست از طراحی درست و اساسی آشپزخانه موجب بروز اشتباهات بسیاری گردیده است. به عنوان نمونه خوردن غذا در آشپزخانه احتیاج به میز و صندلی دارد که این مساله باعث می شود تا در محیط هایی که اندازه کوچکی دارند دیوار بین آشپزخانه و اتاق پذیرایی حذف گردد و میز و صندلی هایی جای دیوار را بگیرد که در کشور ایران این مفهوم به عنوان اپن مطرح شده و مورد استقبال افراد بسیاری نیز قرار گرفته است.

این درک نا درست موجب شده تا علیرغم داشتن فرهنگ غنی ایرانی در زمینه پخت و پز و سرو کردن غذا، ایجاد اپن در آشپزخانه های امروزی به عنوان یک فاجعه در زمینه طراحی و یک تقلید کور کورانه ی غلط شود و هر روزه شاهد آن هستیم که وسایل و ظروف آشپزخانه کنار ظرفشویی قرار گرفته و در معرض دید میهمانان باشد که این مساله در دکوراسیون خانه اهمیت بسیاری داشته و تمام ضعف ها و ایرادهای موجود در کاشی ها و گاز و یخچال، کلیه زیبایی های موجود در آن همه رابیتس کاری، گچ بری مورد پسند همه را بپوشاند.

بهترین کار این است که پیش از هرتصمیمی برای تبدیل و ایجاد طراحی جدید در آشپزخانه خود علل کاربری درست هر طرح و ایده ای را دانسته و با توجه به ان ها اقدام به ایجاد تغییرات نمائید.

در ادامه یازده عنصری که در طراحی داخلی آشپزخانه دارای اهمیت و ضرورت می باشد را عنوان می کنیم که در صورت آگاهی و شناخت این المان ها و عنصرها قادر خواهید بود یک آشپزخانه اصولی و کارامد و در عین حال زیبا را برای خانه خود به وجود بیاورید.

المان های افقی در طراحی و دکوراسیون داخلی آشپزخانه

المان هایی همچون کابینت هایی که بر روی زمین و دیوار قرار می گیرند و نحوه قرارگرفتن کاشی ها به عنوان حرکت های افقی در طراحی آشپزخانه ها شناخته می شود.

چناانچه در طراحی آشپزخانه به حرکت های افقی بیشتر دقت کنیم و تاکید بیشتری بر امتداد و بلندی خطوط افقی داشته باشیم، می توانیم فضای داخل آشپزخانه را بزرگ تر از حد معمول نشان دهیم. این راهکار طراحی برای فضاهایی که دارای عرض کمی هستند به عنوان گزینه ای بسیار مناسب خواهد بود.

المان های عمودی در طراحی و دکوراسیون داخلی آشپزخانه

به نحوه قرار گیری کابینت ها، کاشی ها و حتی ویترین ها در فضای آشپزخانه حرکت های عمودی گفته می شود.

زمانی که بر ارتفاع المان های عمودی تاکیر بیشتری شود، موجب بلندتر و باریکتر دیده شدن آنها خواهید شد و این مساله می تواند ارتفاع کم یک محیط با ارتفاع کوتاه را جبران نماید و آشپزخانه ای با قد بلندتر دیده شود.

 طراحی مناسب برای کف آشپزخانه:

در صورتی که جنس کف آشپزخانه نسبت به جنس دیوارهایی که در بین کابینت ها قرار می گیرد یکی باشد و با آن هم گونی داشته باشد در واقع اینگونه به نظر می رسد که کابینت ها از فضاهای دیگر جدا هستند و زمانی که کف آشپزخانه با جنس به کار رفته در صفحه کابینت ها یکی باشد در واقع هماهنگی و تناسب بیشتری میان اطاق و کابینت ها ایجاد خواهد شد و می تواند طرحی خاص را برای خانه شما فراهم نماید.

 ایجاد طراحی در سقف آشپزخانه

در سنت به وجود آمده در معماری معاصر ایران سقفی که برای بنا ایجاد می شود اصولا در طراحی به فراموشی سپرده می شود. اما اصل موضوع آن است که در یک اطاق که تشکیل شده از چهار دیوار، یک کف، یک سقف است، سقف قابلیت این را دارد که یک ششم فضای ما به حساب بیاید بنابراین می توان آنرا به نوعی در طراحی مورد توجه قرار داد، به عنوان مثال با یک رنگ که جذابیتی خاص دارد و مناسب با دیگر متریال ها و یا با نور پردازی درست یا مخالف با سطح و استفاده از چوب و فلز و موارد دیگر است. این موارد می تواند موجب ایجاد سقفی خاص و ویژه بوده و طرحی خاص را برای هر خانه ای به وجود بیاورد.

خلق طراحی های خاص در دیوارهای آشپزخانه

از دیوارهایی که در آشپزخانه بلا استفاده باقی مانده اند می توان برای آویزان کردن لوازم  تزیینی از جمله  ظروف قدیمی و هر چیزی که تنوعی با دیگر لوازم به کار رفته در طرحمان داشته باشد استفاده کرد و یا می توان با رنگ کردن آن با رنگی که نسبت به دیگر لوازم تفاوت دارد و یا تزئین آن با جنسی از موادی که در آشپزخانه به کار نرفته است مقداری افکار و دیدگان هر بیننده را تحریک خواهد کرد. در اصل دیوار بهترین قسمت  برای به وجود آوردن تنوع و زیبایی بخشی در طرح محسوب خواهد شد و در بیشتر مواقع ایجاد تنوع به عنوان یکی از اصول مهم در طراحی طراحی به شمار می رود.

توجه به صفحه کابینت در دکوراسیون آشپزخانه

جدا از انتخاب درست جنس، رنگ و ابعاد کابینت، توجه به صفحه ای که در رویه کابینت به کار رفته نیز دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. دقت در گزینش صفحات رویه کابینت ها به عنوان یکی از مهمترین  انتخاب ها می باشد و مستلزم دانستن اطلاعات  کافی از مواردی همچون جنس، کیفیت و قیمت این موارد کاربردی می باشد. دقت داشته باشید که بیشترین کارهای روزانه در آشپزخانه بر روی کانترتاپ انجام می شود و باید به این موارد بیش از هر چیزی توجه شود.

توجه به رنگ مناسب در طراحی آشپزخانه

معیارهای انتخاب رنگ در آشپزخانه به سه عنصر اصلی بستگی دارد که در ادامه این سه عنصر را نام می بریم تا بتوانید آشنایی بیشتری با آن ها داشته و با آگاهی کافی از آن ها استفاده نمائید:

    الف) تناسب رنگ با وسایل موجود در آشپزخانه و دیگر تناژ به کار رفته در دیگر فضاهای منزل.

ب) هر روش طراحی متشکل از رنگهای مخصوص به خود می باشد که به جز آنها قادر به برقراری هماهنگی با رنگ های دیگر نمی باشد و نمی تواند تناسب خوبی با آن ها ایجاد کند.

 جاستفاده از رنگ هایی که مورد توجه صاحب خانه و یا طراح است که موجب می شود تا ترکیب نهایی و طرح اصلی خود را به خوبی نشان دهد و به کار گرفته شود.

تاثیر نور در طراحی فضای داخلی آشپزخانه

در خانواده های ایرانی تقریبا بیشترین زمان افراد در آشپزخانه گذرانده می شود پس باید محیط آشپزخانه را پرنورتر و روشن تر کرد تا تأثیر بیشتری در روحیه ی افراد بگذارد و محیط دلگیر نشود. البته استفاده از نور طبیعی بسیار بهتر از نور مصنوعی می باشد و براساس قوانین فعلی، داخل آشپزخانه باید از نور طبیعی استفاده  شود. شهرسازی با وجود قوانین فعلی شهرسازی که آشپزخانه باید حتما از نور مستقیم برخوردار باشد، پس لازم است به گونه ای طراحی شود که حداکثر استفاده از نور طبیعی صورت پذیرد.

  امروزه کرکره های جدید و متنوعی در بازار موجود می باشد، از جمله چوب، فلز و حتی از جنس پارچه که مزیت استفاده از این نوع کرکره ها این است که باعث می شود از تمام پنجره نور بتابد.

اگر پنجره را با پرده بپوشانیم نه تنها بیشترین قسمت پنجره را می پوشاند بلکه ست کردن و همخوان کردن پارچه با شیشه و فلز و چوب مقداری دشوار است و این در صورتی است که با استفاده از کرکره های جدید علاوه بر اینکه می توان نور طبیعی را به داخل راه داد بلکه می توان میزان دید از داخل به بیرون را به اندازه ی مورد نظر کنترل کرد.

لوازم به کار رفته در آشپزخانه

انتخاب مناسب و دقیق لوازمی مانند گاز، یخچال، ماکروویو، ماشین ظرفشویی و ماشین لباس شویی می تواند همگونی لازم را با دیگر لوازم آشپزخانه برقرار کند.

توجه به جنس و طرح در طراحی آشپزخانه

جنس و طرح اجناس در طراحی لوازم و اجناس آشپزخانه دارای اهمیت فراوانی می باشد.برای  مثال: بعضی از کاشی ها براق و زیباترن و بعضی مات و کدرتر هستن و یا یک کاشی هم می تواند درخشان باشد و هم می تواند ساختارش زبر و تیره باشد پس تنها انتخاب رنگ و یا طرح یک کاشی کفایت نمی کند بلکه جنس و ساختار اجناس نیز می تواند در هماهنگی و طراحی اجناس تاثیر بسزایی داشته باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *