روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن در طراحی دکوراسیون

استفاده از رنگ و تاثیر روانشناسانه آن در دکوراسیون

تقریبا در همه ی مسائل مربوط با زندگیمان با رنگ ها سر و کار داریم، انتخاب رنگ پوشش و لباسمان تا اکسسوری فضا و مبلمان. از رنگ محبوب افراد می توان با علم روانشناسی رنگ ها، به شخصیت درونی شان پی برد.

رنگ شناسی!

تاثیر رنگ های انتخابی در محیط خانه و یا محل کار امری بدیهی ست که اولین دغدغه ی انتخاب رنگ معمولا بر سر انتخاب رنگ مبل و طراحی دکوراسیون آن به وجود می آید. وقتی چشممان به رنگ چیزی می افتد، فرایندی بین چشم ها و مغز به وجود می آید که بر روی افکار و احساسات افراد هم تاثیر گذار است. مثلا استفاده از رنگ قرمز در محیط خانه باعث بیشتر شدن اشتها میشود و جدای از آن هیجانات حاکم بر محیط را افزایش می دهد و این در صورتی است که رنگ آبی بالعکس عمل کرده و محیط را از هیجان کمی دور می کند و فضا را آرام و ساکت نشان می دهد؛ بنابراین ما هنگام بکار گیری رنگ ها نمی توانیم فقط سلائق شخصی خود را درنظر بگیریم بله باید به علم روانشناسی رنگ ها و تاثیرات آن توجه داشته باشیم.

تاثیر رنگ و نور بر محیط !

یکی از ویژگی های رنگ ها انعکاس و جذب نور می باشد، به همین دلیل در فضاهایی که در آن رنگ روش بکار رفته، روشنایی بیشتری احساس می شود و در فضاهایی که در طراحی آن  رنگ تیره بیشتر استفاده شده احساس می کنیم نور کمتری وجود دارد. به گفته ی کارشناسان رنگ ها، در طراحی دکوراسیون باید بین رنگ اجزای دکوراسیون  هماهنگی وجود داشته باشد، مثلا بین رنگ مبل و پرده و دیوارها و کف باید هماهنگی وجود داشته باشد.

در روانشناسی رنگ ها ارزش هر رنگ در ارتباط با سایر رنگ ها سنجیده می شود و ما باید در انتخاب و شناسایی رنگ ها بدانیم که  رنگ انتخابی جزء رنگ های سرد است یا گرم؛ زیرا رنگ های گرم هیجان و انرژی و گرمی را به وجود می آورد ورنگ های سرد باعث خونسردی و آرامش می شود و یا اینکه بدانیم رنگ مورد نظرمان با چه رنگ هایی همخوانی دارد و از خانواده ی کدام رنگ هاست.

رنگ زرد و تاثیر آن در دکوراسیون

رنگ زرد پرهیجان و شورانگیز است و انعکاس نورش از همه ی رنگ ها بیشتر است و بکارگیری آن در فضای کوچک که میتواند انرژی مثبت بدهد را پیشنهاد می کنیم. یکی دیگر از ویژگی های رنگ زرد بالابردن تمرکز است، البته استفاده ی غیر طبیعی و بیش از حد این رنگ باعث تحریک و برهم خوردگی اعصاب می شود.

رنگ سبز و کاربرد آن در طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از بهترین رنگ ها، رنگ سبز می باشد زیرا همانطور که در طبیعت باعث سرزنده گی و شادابی می شود، بکارگیری آن در طراحی داخلی هم شادابی خاصی به فضا می بخشد. دیدن رنگ سبز همانطور که در روایات هم آمده باعث بیشتر شدن بینایی می شود و در امر دکوراسیون می تواند بهترین و بیشترین کارایی را داشته و فضایی زیبا و چشم نواز را به وجود بیاورد. بنابراین توصیه می کنیم از رنگ ها در دکوراسیون خانه خود بیشترین استفاده را داشته باشید و طرحی ناب را در جای جای منزل خود ایجاد کنید.

از من بپرس 2

Recent Posts

روند اندیشه های معماری

اندیشه های معماری هم همانند بسیاری از زمینه های دیگر دچار تغییر شده است و…

5 سال ago

توضیحاتی در مورد سبک های پست مدرن،نئو مدرن و نئو کلاسیک

گرایش هایی بعد از دوران مدرن به وجود آمدند که نواقص اندیشه های مدرن را…

5 سال ago

سبک ایرانی اسلامی

با عمیق نگریستن درسبک ایرانی اسلامی می توان به توجه معماران به سمت حیاط ها،…

5 سال ago

نقش طراح در یک پروژه چیست؟

این که نقش طراح دقیقا در پروژه چیست، شاید سوالی باشد که جنبه های زیادی…

5 سال ago

معماری زمینه گرایی و منطقه گرایی

زمینه گرایی پیوندی بین زمین و محیط زندگی است و یا به عبارت دیگر محیط…

5 سال ago

چگونگی قرار گیری مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل

اگر منزل شما دارای پذیرایی مستطیل شکل است بهتر است مواردی را در نظر بگیرید.…

5 سال ago