#


رابطه هنر و معماری

7 ژانویه 2019 بدون نظر 4945 بازدید

رابطه هنر و معماری

این که رابطه هنر و معماری را درک کنیم. مسئله ای است که به درک ما نسبت به معماری کمک می کند و باعث به وجود آمدن طراحی هایی با ایده های خلاقانه تر می شود.

نکاتی در مورد هنر و معماری

هنر چیست؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که هنر تعریفی ندارد ولی می توان از راه های مختلف برای پیدا کردن تعریف برای هنر کمک گرفت. هنر مانند سیستمی عمل می کند که عناصر در کنار هم قرار می دهد و از دریچه ی احساسات، آن ها را تنظیم می کند. فعالیت های مختلفی چون ادبیات، موسیقی، فیلم، نقاشی و …. در حیطه ی هنر جای می گیرند.

هنر در هر منطقه ای متناسب با شرایط زندگی مردم است و ایده های هنری تحت تاثیر مولفه هایی همچون فرهنگ، شرایط اجتماعی، اقتصادی و …. آن جامعه است.
هنر هر هنرمندی خاص خودش است زیرا هنرمند با ذهن خود آثاری را می آفریند که از دیدگاه اوست و مختص خودش است. زبان مشترک همه ی مردم دنیا زبان هنر است زیرا قابل فهم برای همگان است.

هنر و معماری

 

هنر در فرهنگ ایران

حافظ و مولانا، نظر خود را در مورد هنر در شعرشان به نمایش گذاشته اند، چنان‌که از این غزل حافظ، نوع تفکر وی از هنر را نشان می دهد:
قلندران طریقت به نیم جو نخرند
قبای اطلس آن‌ کس که از هنر عاری است

نگاه مولانا در مورد هنر نیز در این شعر عیان است:
خود هنر دان، دیدن آتش عیان
نی گپ دل علی النار دخان (مثنوی)

از دیدگاه حافظ و مولانا، عرفان نوعی علم ذوقی و هنری است و هنر نیز نوعی الهام و اشراق است و هنرمند هم از ذوق اشراقی بی‌بهره نیست.

معماری چیست ؟

معماری به عنوان مردمی ترین هنر شناخته می شود. علوم مختلفی مانند هنر، ریاضی، علوم مهندسی و ……. در معماری دخیل هستند. این علوم در کنار هم به معماران کمک می کنند تا اثری زیبا بوجود آورند. آگوست پره می گوید معماری هنر سازمان دهی فضاست. از دیدگاه دیگر تبدیل فکر و ذهنیت به یک کالبد عینی ست. معماری شکل تازه ای به زندگی می دهد. پایداری مسئله ی مهمی است که یک معمار امروزی باید در کارهایش به آن توجه کند. معماری پایدار شاخه ای از معماری ست که استفاده از مصالحی که با محیط زیست سازگارند در نظر دارند. استفاده از انرژی های تجدید پذیر هم از موارد دیگر مد نظر این گروه هستند.

هنر و معماری

رابطه هنر و معماری

طراحی یک فضا، هر دو مولفه هنر و معماری را نیاز دارد. کار یک معمار این است که بهترین راه را برای تلفیق این دو گزینه را انتخاب کند. تفاوتی که در این بین وجود دارد این است که هنر یک مقوله ی بسیار کلی تر از موضوع معماری است. بعضی افراد این تفاوت ها را برای هنر و معماری قائل اند که معماری کارایی و عملکرد دارد ولی هنر فقط تاثیر گذاری بر روحیه و احساسات را انجام می دهد. در گذشته تفکیک این دو رشته از هم امکان پذیر نبوده است به صورتی که معماران را به عنوان هنرمند می شناختند.

معماری را به نوعی می توان یک هنر بصری در نظر گرفت. به طور کلی مردم به دنبال هنر در فضای زندگی یشان هستند. ارزش بخشیدن به یک اثر هنری می تواند از نظر اندازه، مقیاس، زیبایی شناسی و … مورد ارزیابی قرار گیرد. موضوع، مهم ترین فاکتور در محتوای یک اثر هنری است. محتوای یک اثر هنری در طول زمان ثابت است و تغییر نمی کندو اگر محتواهای گوناگونی مد نظر هنرمند باشد در طول زمان ممکن است نویسندگان و منتقدان تفسیرهای متفاوتی از اثر هنری بوجود آورند.

یک اثر هنری ممکن است از لایه های پیچیده ی محتوایی برخوردار باشد. سی ان ان گزارشی تهیه کرده است که در این گزارش اعلام می کند برخی از مهم ترین جنبش های هنری توسط دید بصری آنها ایجاد شده است. شباهتی که بین هنر و معماری وجود دارد این است که مخاطب ساختار نهایی را مورد قضاوت قرار می دهد و پس از تکمیل و استفاده از اثر می بیند که اثر را دوست دارد یا نه. از نظر مردم معماری فقط زیبایی نیست بلکه عملکرد مناسب برای مخاطب بیش تر اهمیت دارد.

معماران محدودیت هایی که برای طراحی یک بنا وجود دارد را مد نظر قرار دهند که این محدودیت ها شامل عوامل بیرونی، اقلیمی، فرهنگی ومنطقه ای می شود. با توجه به این مورد می توان یک اثر خوب و همه جانبه را طراحی کرد.
ارتباط هنر و معماری را در معماری اسلامی به صورت واضح می توان دید. در معماری اسلامی انواع هنر مانند خطاطی، آینه کاری، نقاشی و …. وجود دارد که نشان می دهد یک بنا که طبق معماری اسلامی ایرانی طراحی شده یک نمونه کامل هنری است.

هنر و معماری

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *