#


خانه ای زیبا و تاریخی با استفاده از طرح های هخامنشی

11 ژانویه 2018 يك نظر 5237 بازدید

خانه ای زیبا و تاریخی با استفاده از طرح های هخامنشی

خانه ای زیبا و تاریخی با استفاده از طرح های هخامنشی

مسلما همه به نوعی با تاریخ و فرهنگ کهنی که ایران دارد آشنایی دارید و  اغلب تمایل دارید نمادی از آن را در خانه خود داشته باشید. طرح های هخامنشی یکی از طرح هایی است که اغلب افراد به دنبال قرار دادن تصاویری از آن در خانه خود هستند. نکته بسیار مهمی در مورد طراحی و معماری وجود دارد که وقتی از دکوراسیون خانه ها به سبک دوران پرشکوه و با عظمت هخامنشیان صحبت می کنیم اغلب افراد به دنبال سرستون و تندیس و یا حتی تصویری از سربازان این دوران هستند تا در دکوراسیون خانه خود استفاده کرده و طرحی از این دوران را نشان دهند.

استفاده از این موارد نشان می دهد که هیچ نمودی از این دوران وارد خانه های ما نشده و تنها همین موارد هستند که می توانند دکوراسیونی تاریخی را به وجود بیاورند. در این مطلب قصد داریم نشان دهیم طرح و رنگ هایی که در معماری کاخ های هخامنشی مورد استفاده بوده تنوع بسیار زیادی داشته و هرگز به عنوان یک طرح تکراری شناخته نشده اند و همیشه توانسته اند کارایی و زیبایی خود را حفظ کنند. با ما همراه شوید تا این طرح ها و نقش های زیبا و کهن را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با استفاده از آن ها جلوه ای خاص و ویژه به خانه خود بدهید.

استفاده از طرح و نقش های هخامنشی به عنوان نمادی از این دوران

از دوران هخامنشی نقش ها و طرح هایی باقی مانده است که موجب شده بررسی های بسیاری در مورد آن ها انجام شود و بر اساس این بررسی ها مشخص شده این نقوش به چهار دسته گیاهی، انسانی، جانوری و همچنین نقوش انتزاعی دسته بندی شده اند. در خصوص این نقوش نکاتی وجود دارد که بسیار مهم می باشد و آن هم این است که این نقوش صرفا برای زیبایی شناسی به کار نرفته و از آن ها تنها برای تزئینات استفاده نشده است. این طرح ها به عنوان یک نماد و نشانه کاربرد داشته اند و و از آن ها برای نشان دادن شکوه و عظمت هخامنشیان استفاده می شده است.

در خصوص نقوش هخامنشی تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است که نشان می دهد نقش گل نیلوفر که با عنوان لوتوس شناخته می شده و نقش درخت سرو بیشتر از دیگر طرح های گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است. برای ایجاد نقش این دو از نقوش انتزاعی همچون دایره و مثلث استفاده شده است و یا این دو با یکدیگر ترکیب شده اند و طرحی زیبا را خلق کرده اند.

در نقوش هخامنشی گل چند پری که با فرم دایره نشان داده شده است نمادی از خورشید را نشان می دهد و سرو که با فرم مثلث دیده می شود اشاره ای به سوی عالم بالا دارد. اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد این دو فرم هندسی صحبت کنیم باید بگوئیم دایره به عنوان نمادی از آسمانی بودن را نشان می دهد و مثلث به عنوان نمادی برای عروج می باشد و برای اینکه نشان دهند گیاهان دارای احترام بسیار زیادی بوده اند بیش از دیگر نقوش مورد استفاده قرار گرفته اند.

موارد استفاده طرح های هخامنشی

از طرح ها و نقوش هخامنشی در پارچه ها و کاغذ دیواری ها و کفپوش ها و موارد بسیار دیگری استفاده شده است که می توانید هر کدام از آن ها را که با سلیقه و نظرتان هماهنگی بیشتری داشت مورد استفاده قرار داده و در دکوراسیونی تاریخی و جذاب به کار بگیرید. می توانید پرده هایی با طرح های هخامنشی را برای اتاق نشیمن خانه خود انتخاب کرده و حال و هوای کاخ های هخامنشیان را به خانه خود بیاورید.

ایتالیا یکی از کشورهایی است که به طرح های هخامنشی علاقه بسیاری نشان داده است و اگر به ونیز سفر کنید نمونهه های جالبی از این طرح ها را خواهید دید که چگونه به زیبایی بر روی سطوح مختلف به کار رفته اند و طرح های زیبایی را خلق کرده اند.

کاغذ دیواری های زیبایی با این نقوش در بازار موجود است که می تواند در دکوراسیون خانه تان به کار گرفته شود و طرحی زیبا و خلاقانه را به وجود بیاورد. بهتر است کمی نظر خود را به سمت این موارد نیز سوق دهید و با استفاده از پرده ها و کاغذ دیواری هایی که نقشی از هخامنشیان را نشان می دهد در دکوراسیون خانه خود وارد کنید تا زیبایی آن را با چشم ببینید.

استفاده از طرح هخامنشی در اتاق خواب

یکی دیگر از مکان هایی که می توانید شکوه هخامنشیان را به زیبایی در آن نشان دهید اتاق خواب می باشد. می توانید از سرویس خوابی که دارای نقوش این دوران باشکوه است مدلی را با توجه به سلیقه و نظر خود انتخاب کرده و در این فضا قرار دهید. اگر خوابی ساده را انتخاب کرده اید در مورد روتختی و روکش هایی که برای آن استفاده می کنید به سراغ طرح هایی بروید که مربوط به هخامنشیان باشد و آن را بر روی تخت خواب خود قرار دهید.

در دوران هخامنشی اغلب از پارچه هایی با جنس پشم و کتان استفاده می شده است البته در مکان هایی که بسیار مهم بوده اند پارچه ابریشمی بیش از هر پارچه دیگری مورد استفاده قرار داشته و طرح ها و نقش هایی که بر روی آن ها ایجاد می شده یا به وسیله ملیله دوزی بوده و یا از طلا و نقره بر روی آن استفاده می کرده اند؛ برخی از پارچه ها نیز از چاپ در طراحی آن ها استفاده می شده است و نقوش گیاهی و هندسی بیش از هر نقش و نگار دیگری بر روی آن ها دیده می شده است. در ونیز ایتالیا به دلیل علاقه خاصی که به طرح و نگاره های این دوران باشکوه وجود دارد برخی از پارچه ها را به شکل طلادوزی و یا نقره دوزی احیا کرده اند و آن ها را مورد بازسازی قرار داده اند.

پالت رنگی به سبک هخامنشیان

هخامنشیان از رنگ های مختلفی در طرح های خود استفاده میکردند که بیشتر به یک پالت رنگی شباهت داشت و باید برای آن چند دسته بندی مختلف را در نظر گرفت. در این دوران باشکوه از ترکیب رنگ های آبی و قرمز و زرد و نارنجی در طراحی داخلی دروازه ملل استفاده شده است و در کنار آن ها ستون هایی به رنگ مشکی و طلایی قرار گرفته است که موجب شده یک ترکیب رنگی بسیار زیبایی در این بخش به وجود بیاید.

رنگ هایی که در معماری کاخ صد ستون به کار رفته اند رنگ های آبی، سبز، زرد و همچنین رنگ قرمز می باشد و در مورد بار عام پادشاه که در کاخ آپادانا قرار دارد نیز رنگ هایی همچون آبی و قرمز وزرد به زیبایی خود را نشان می دهند.

طراحانی که در دوران هخامنشیان فعالیت داشته اند از پالت رنگی زیبایی در مورد قسمت داخلی دروازه ملل استفاده کرده اند و آن را با ماشی کاری هایی که به رنگ سبز و زرد و آبی است مزین کرده و جلوه ای خاص به این بخش داده اند. در مورد کاخ آپادانا هم که به عنوان یکی از مهمترین قسمت های مجموعه تخت جمشید شناخته می شود رنگ هایی همچون قرمز و طلایی در کنار رنگ های قهوه ای و زرد استفاده شده است که تزئینات ساده و زیبایی را برای این بخش فراهم کرده است.

اگر شما نیز تمایل دارید خانه خود را با شکوه و زیبا نشان دهید می توانید از این پالت های رنگی در مورد خانه خود استفاده نموده و به سبک هخامنشیان دکوراسیون خانه خود را تزئین کنید. این کار موجب می شود تا خانه شما در عین سادگی زیبایی بی حدی را برای خود داشته باشد و بتوانید دکوراسیونی ایده آل و تاریخی را به نمایش بگذارید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *