ان پتیت میسن

ان پتیت میسن ابتدا در سال 1954 منتشر شد، این مجموعه تاریخچه ی خانه ی کوچک را نشان می دهد که « لکوربوزیه » برای والدینش در ساحل شمالی دریاچه لمان بین سال های 1920 و 1925 ساخت. جا دادن خانه در این مکان ، به لحاظ محلی و با توجه به توپوگرافی گسترده زندگی روزانه و فصلی مو ضوعات کلیدی کتاب هستند و مواردی که نسبت به انها راهکار نور پردازی مرتبط با موضوع اصلی بررسی می شود.

در اتاق مهمان

سطح بالایی نیمکت چشمرا به سمت پلکان سایه داری می برد که فضای بین گوشه ی خانه و دیواری پوشیده از پیچک بالا می رود. این تصویری است که می توان به دو روش ان را مورد توجه قرار داد. اول به عنوان بیان بصری که قابل مقایسه با اهمیت چوب پرده است، « لکوربوزیه » تکرار می کند که معماری نمایشی از زندگی روزمره را نشان می دهد و به ان مقیاس بشری مناسب می بخشد ( غذا خوردن، محاوره داشتن و غیره) ثانیا ، نقشی که نور در ترکیب ایفا می کند اهمیت دارد.

نما نسبت به گوشه ای از خانه به شکل قطری است که دیوار نور پردازی شده را با پلکان دارای سایه و بر اساس کاربرد، درخشش تراس را با تاریکی فضا کنار هم قرار می دهد. در مجموع پروژه ی خانه را به عنوان مسیری ساختار بندی شده، تعیین توالی فضاها بین محوطه و خنکی فضاهای سایه دار و فضا و محوطه سبز روی تراس بام بیان می کند.

روشنایی

در حالى كه <لكوربوزيه> تاكيد مى كند كه ورود از روشنايى به تاريكى در طرح هاى اوليه نيز وجود دارد،امكان مطالعه ان به عنوان يكى از تركيبات گزيده او از تاريكى ها و روشنايى ها،اشكال و زمينه ها وجود دارد كه حول نيمكت روستايى به شكلى قابل شناسايى،به دليل جايگاه نشستن و فضاهاى مرتبط در معمارى لحاظ شده است.

مانند پنجره بزرگ و ميزى در گلخانه كه نمونه ى كوچكى از خانه است.طرح تهيه شده از محل جايگيري طرح هدف از پنجره هاى باغ را توضيح مى دهد.در اين تصوير طرحى از أفق درياچه/كوهستان مقابل طرح محل قرار تا نماهايى را نشان دهد كه پروژه را با محل از طريق شكست هاى ايجاد شده يا دهانه ها با ديوار مرزى پيوند مى دهد.

گلخانه

علاوه بر نماى پنجره اصلى كه مورد بحث قرار گرفت،اين طرح نشان مى دهد كه دو نما از گلخانه وجود دارد و يكى از در جلويي در دسترس است.به دليل اينكه نمودار بر اساس كاربرد قلمروهاى نور،نماها و مسيرهاى حركت را به هم مرتبط مى سازد.
طراحى بامداد-نشان دهنده نيمكتى كهنه كه مقابل پنجره هاى زير زمين واقع شده است.
(مدار خورشيد،درجات محوره و نمايش رويدادها)موقعيت خانه و ترأس جلويى پر نور(مرحله بندى نماى درياچه و نمايى از باغ )را مجاور گلخانه باريك تر كنار خيابان نشان مى دهد(مرحله بندى ورودى براى ميهمان ها و مسيرى براى رفت و امد حيوانات خانگى بين نماهايى از پاى رهگذران)همچنين ان را بين گلخانه داراى خورشيد كه با برگ فيلتر شده (كه فضاها را براى غذا خورى با نمايي از درياچه مسير/استانه و بين خانه و باغ) و پلكان داراى سايه (كه قبل از خانه و بعد از بام قرار دارد)جاى مى دهد.و البته در سطح ديگرى به دنبال جاى دادن خانه (خانه/باغ) در محوطه كاملى از چشم انداز است

از من بپرس 5

Recent Posts

روند اندیشه های معماری

اندیشه های معماری هم همانند بسیاری از زمینه های دیگر دچار تغییر شده است و…

5 سال ago

توضیحاتی در مورد سبک های پست مدرن،نئو مدرن و نئو کلاسیک

گرایش هایی بعد از دوران مدرن به وجود آمدند که نواقص اندیشه های مدرن را…

5 سال ago

سبک ایرانی اسلامی

با عمیق نگریستن درسبک ایرانی اسلامی می توان به توجه معماران به سمت حیاط ها،…

5 سال ago

نقش طراح در یک پروژه چیست؟

این که نقش طراح دقیقا در پروژه چیست، شاید سوالی باشد که جنبه های زیادی…

5 سال ago

معماری زمینه گرایی و منطقه گرایی

زمینه گرایی پیوندی بین زمین و محیط زندگی است و یا به عبارت دیگر محیط…

5 سال ago

چگونگی قرار گیری مبلمان در پذیرایی مستطیل شکل

اگر منزل شما دارای پذیرایی مستطیل شکل است بهتر است مواردی را در نظر بگیرید.…

5 سال ago