#


روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن در طراحی دکوراسیون

1 ژوئن 2018 بدون نظر 1619 بازدید

روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن در طراحی دکوراسیون

استفاده از رنگ و تاثیر روانشناسانه آن در دکوراسیون

تقریبا در همه ی مسائل مربوط با زندگیمان با رنگ ها سر و کار داریم، انتخاب رنگ پوشش و لباسمان تا اکسسوری فضا و مبلمان. از رنگ محبوب افراد می توان با علم روانشناسی رنگ ها، به شخصیت درونی شان پی برد.

رنگ شناسی!

تاثیر رنگ های انتخابی در محیط خانه و یا محل کار امری بدیهی ست که اولین دغدغه ی انتخاب رنگ معمولا بر سر انتخاب رنگ مبل و طراحی دکوراسیون آن به وجود می آید. وقتی چشممان به رنگ چیزی می افتد، فرایندی بین چشم ها و مغز به وجود می آید که بر روی افکار و احساسات افراد هم تاثیر گذار است. مثلا استفاده از رنگ قرمز در محیط خانه باعث بیشتر شدن اشتها میشود و جدای از آن هیجانات حاکم بر محیط را افزایش می دهد و این در صورتی است که رنگ آبی بالعکس عمل کرده و محیط را از هیجان کمی دور می کند و فضا را آرام و ساکت نشان می دهد؛ بنابراین ما هنگام بکار گیری رنگ ها نمی توانیم فقط سلائق شخصی خود را درنظر بگیریم بله باید به علم روانشناسی رنگ ها و تاثیرات آن توجه داشته باشیم.

تاثیر رنگ و نور بر محیط !

یکی از ویژگی های رنگ ها انعکاس و جذب نور می باشد، به همین دلیل در فضاهایی که در آن رنگ روش بکار رفته، روشنایی بیشتری احساس می شود و در فضاهایی که در طراحی آن  رنگ تیره بیشتر استفاده شده احساس می کنیم نور کمتری وجود دارد. به گفته ی کارشناسان رنگ ها، در طراحی دکوراسیون باید بین رنگ اجزای دکوراسیون  هماهنگی وجود داشته باشد، مثلا بین رنگ مبل و پرده و دیوارها و کف باید هماهنگی وجود داشته باشد.

در روانشناسی رنگ ها ارزش هر رنگ در ارتباط با سایر رنگ ها سنجیده می شود و ما باید در انتخاب و شناسایی رنگ ها بدانیم که  رنگ انتخابی جزء رنگ های سرد است یا گرم؛ زیرا رنگ های گرم هیجان و انرژی و گرمی را به وجود می آورد ورنگ های سرد باعث خونسردی و آرامش می شود و یا اینکه بدانیم رنگ مورد نظرمان با چه رنگ هایی همخوانی دارد و از خانواده ی کدام رنگ هاست.

رنگ زرد و تاثیر آن در دکوراسیون

رنگ زرد پرهیجان و شورانگیز است و انعکاس نورش از همه ی رنگ ها بیشتر است و بکارگیری آن در فضای کوچک که میتواند انرژی مثبت بدهد را پیشنهاد می کنیم. یکی دیگر از ویژگی های رنگ زرد بالابردن تمرکز است، البته استفاده ی غیر طبیعی و بیش از حد این رنگ باعث تحریک و برهم خوردگی اعصاب می شود.

رنگ سبز و کاربرد آن در طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از بهترین رنگ ها، رنگ سبز می باشد زیرا همانطور که در طبیعت باعث سرزنده گی و شادابی می شود، بکارگیری آن در طراحی داخلی هم شادابی خاصی به فضا می بخشد. دیدن رنگ سبز همانطور که در روایات هم آمده باعث بیشتر شدن بینایی می شود و در امر دکوراسیون می تواند بهترین و بیشترین کارایی را داشته و فضایی زیبا و چشم نواز را به وجود بیاورد. بنابراین توصیه می کنیم از رنگ ها در دکوراسیون خانه خود بیشترین استفاده را داشته باشید و طرحی ناب را در جای جای منزل خود ایجاد کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *