#


استفاده از گلیم و فرش برای تزئین دیوارهای منزل

7 آوریل 2018 بدون نظر 7457 بازدید

استفاده از گلیم و فرش برای تزئین دیوارهای منزل

تزئین دیوار های منزل با استفاده از گلیم و فرش

اغلب ایرانی ها علاقه بسیار زیادی به ظروف و اشیای قدیمی و وسایل دارند به ویژه اگر یادگاری ای از سوی عزیزی مانند مادر و یا مادربزرگ باشد. تمام وسایل و اشیای قدیمی به یک طرف فرش و گلیم ایرانی نیز به یک طرف چرا که دارای جایگاه ویژه ای در مقایسه با دیگر وسایل دارند که البته معتقدیم اگر از ارزش و هنر آن آگاهی کاملی وجود داشته باشد قرار گرفتن در جایگاهی اینچنین دور از انتظار نمی باشد. به همین دلیل تصمیم گرفته ایم در این مطلب در خصوص کاربرد دیگری که فرش و گلیم دارد صحبت کنیم تا بتوانید از این عنصر جذاب و با ارزش در دکوراسیون منزل خود بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشید. همانگونه که از عنوانی که مطلب دارد مشخص است فرش و گلیم تنها برای قرار گرفتن در زیر گا طراحی نشده اند و می توان از آن ها برای تزئین دیوارهای خانه نیز استفاده کرد. برای آشنایی با این روش از استفاده فرش و گلیم بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین ایده ها را دریافت نمائید.

ایده های آویختن فرش و گلیم بر روی دیوار

طراحان و افراد فعال در حوزه دکوراسیون این مساله را عنوان کرده و معتقد هستند که اطلاع دارند فرش ها به اندازه ای که در زیبایی کف خانه و فضای اطراف تاثیر دارند می توانند در خصوص دیوارها نیز تاثیر گذار عمل نمایند. حتی می توانیم بگوئیم که با قرار گرفتن بر روی دیوار می توانند به عنوان یک تابلوی هنری با ارزش و بزرگ خود را به نمایش بگذارند. در ادامه این مطلب راه هایی را عنوان خواهیم کرد که بتوانید بدون اینکه به فرش و یا گلیمتان آسیبی وارد شود آن را بر روی دیوارهای منزل خود بیاویزید و از زیبایی ای که به وجود می آورد نهایت لذت را ببرید. البته باید توجه داشته باشید روشی که انتخاب می کنید به اندازه و وزنی که فرش تان دارد و همچنین محلی که برای نصب فرش در نظر گرفته اید و در آخر به سلیقه شخصی شما در نوع دکوراسیون و چیدمان وسایل منزل بستگی داشته و این عوامل هستند که موجب می شوند فرش و گلیم تان خود ر به زیبایی نشان دهد و یا اینکه به طور کلی دیده نشود.

راهکار نخست: به کارگیری از چسب

استفاده از چسب به عنوان یکی از راهکارهای ساده در نصب فرش و گلیم به شمار می رود و تنها کافی است از چسب های نواری که به رنگ مشکی هستند استفاده کنید. البته از این روش اغلب برای نصب گلیم ها و فرش ها و گاهی پارچه هایی که اندازه کوچک و سبکی دارند استفاده می کنند. نوار چسبی را به خود فرش متصل کرده و دوخت می زنید و نوار دیگری را به قسمتی که قصد آویختن فرش را دارید وصل می نمائید. در خصوص این روش نکات بسیاری وجود دارد که مهمترین آن ها این است که نوارها را باید در قسمت بالایی فرش و درست بر روی حاشیه و به اندازه عرض آن بدوزید. این امکان برای شما فراهم است که از نوار چسب تنها در قسمت بالای فرش وصل کنید تا فرش به صورت آویزان در بیاید و هم این امکان را دارید که دورتادور فرش خود را چسب زده و آن را به طور کامل بر روی دیوار قرار دهید تا هیچگونه حرکتی نداشته باشد.

راهکار دوم: ایجاد قاب در اطراف قالیچه و گلیم

توجه داشته باشید که این روش نیز برای فرش ها و گلیم هایی که اندازه کم و سبکی دارند و به ویژه فرش های دست بافت کارایی دارد. چهاچوبی که در اطراف فرش قرار می گیرد موجب می شود تا به خوبی بر روی دیوار نصب شود و به این ترتیب فرش نیز آسیبی نخواهد دید. چنانچه فرشتان دارای ارزش زیادی است این امکان برای تان فراهم است که از یک قاب ساز متبحر کمک بخواهید تا قابی شایسته و درخور فرش تان فراهم کند.

راهکار سوم: استفاده از چوب برای آویختن فرش و یا گلیم

الوارهای چوبی به عنوان یکی از گزینه های خوب و مناسب برای نصب فرش و گلیم به دیوار شناخته می شود. می توانید از گیره های کاغذ نیز برای نصب و آویختن فرش و گلیم خود استفاده کنید که البته تعداد گیره هایی که استفاده می کنید به اندازه و وزن گلیم و فرش شما بسته استو هر اندازه که فرش و گلیم تان وزن بیشتری داشته باشند باید از گیره های بیشتری نیز استفاده شود و فاصله مابین آن ها رعایت گردد. از دو نوار چوبی نیز می توانید برای آویزان ردن فرش و گلیم استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که این دو نوار چوبی به خوبی در هم قفل شوند.

در این روش یکی از نوارهای چوبی را بر روی دیوار نصب می کنید و از نوار چوبی بعدی برای گذاشتن لبه بالایی فرش استفاده می کنید. به طور حتم برای اینکه این کار انجام شود باید یک متخصص نیز حضور داشته باشد اما به همان مییزان نیز اطمینان خواهید داشت که فرش شما بدون اینکه هیچ آسیبی ببیند بر روی دیوار نصب خواهد شد. در خصوص این روش باید به چوبی که به کار می رود نهایت دقت را داشته باشید و بهترین کار این است که از چوب خام بهره بگیرید چرا که قالیچه هرگز نباید با چوبی که رطوبت دارد ارتباطی داشته باشد.

راهکار چهارم: آویزان کردن با استفاده از قلاب

برای آویختن فرش و گلیم به دیوار می توان از قلاب های متنوعی استفاده کرد. احتمال دارد به سراغ قلاب های حلقه ای بروید که در این حالت باید میله پرده نیز مهیا کنید. علاوه براین مورد مدل دیگری نیز وجود دارد که همچون گیره کاغذ بوده و می توانید به وسیله یک میخ آن را به دیوار وصل نمائید. علاوه براین موارد نوع دیگری نیز از قلاب ها هستند که به شکل مستطیل می باشند و برای انجام همین کار طراحی شده اند. احتمالا در فرش فروشی ها و یا موزه های فرش آن ها را دیده اید. در خصوص انتخاب قلاب نیز باید به وزن و اندازه گلیم و قالیچه خود توجه داشته باشید. چرا که اگر وزن قالیچه به صورت مساوی در همه جای آن تقسیم نشده باشد به مرور زمان دچار آسیب دیدگی خواهد شد.

راهکار پنجم: استفاده از میله پرده تزئینی برای آویختن قالیچه و گلیم

استفاده از میله پرده تزئینی که دارای نقش و نگارهای زیبا است این قابلیت را دارد که جلوه خاصی برای شما فراهم نماید. به همین دلیل باید دقت کافی داشته باشید که طول میله انتخابی تان از عرضی که قالیچه و یا گلیم دارد بیشتر باشد تا بتوان دو طرف آن را به زیبایی دید. برای انجام این روش هیچ نیازی نیست که به فرس و گلیم تان آسیب وارد کرده و بخواهید آن را از میله عبور دهید. برای راحتی استفاده از این روش می توانید از گیره ها و قلاب هایی که در روش قبلی اشاره کردیم را به کار بگیرید. البته در این روش بهترین کار این است که به گونه ای عمل نمائید که گیره و یا قلاب با فرش و گلیم تماس مستقیمی نداشته باشد و میان آن ها پارچه ای قرار داده شود.

راهکار ششم:استفاده از میله پرده مخفی

در این روش نیز می توان از میله پرده استفاده کرد با این تفاوت که میله پرده باید مخفی باشد و دیده نخواهد شد. برای انجام این کار باید حلقه و یا هر وسیله ای را که مخصوص عبور دادن میله می باشد در قسمت پشتی فرش و کمی پائین تر از حاشیه فرش قرار دهید که البته باید دوخته شوند. برای انجام این کار می توانید از نخ هایی که هماهنگی بالایی با فرش دارند و همرنگ آن هستند استفاده نمائید تا کاری تمیز و ظریف داشته باشید. در این روش میله ای که انتخاب می کنید برعکس روش قبلی باید کوتاه تر از عرض خود فرش یا گلیم باشد.

در انتها باید بگوئیم با استفاده از روش های مختلفی می توان خاص و متفاوت بود اما می توان به راحتی در روش ها و سبک های سنتی تغییراتی را به وجود آورد و ان ها را با ایده های جدید و مدرن ادغام کرده و سبکی جدید را خلق کرد. زمانی که فرش و گلیم را از کف خانه بر روی دیوار منتقل می کنید در واقع تغییراتی از همین دست را به وجود می آورید و در فضاهای مختلف به کار می برید. این کار موجب می شود علاوه بر حفظ ارزش فرش و گلیم دیوار منزل تان نیز مزین شود و اثری با ارزش را در خود داشته باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *