#


کراتوز آکتنیک (به وجود آمدن لک روی پوست): تصاویر، علل و پیشگیری

پوست
20 جولای 2017 بدون نظر 1667 بازدید

کراتوز آکتنیک (به وجود آمدن لک روی پوست): تصاویر، علل و پیشگیری

کراتوز آکتنیک (Actinic keratosis) یک رشد پیش از قاعدگی در پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت نور نور ماوراء بنفش است. همچنین به عنوان کراتوز خورشیدی شناخته شده است.

کراتوز آکتنیک اغلب در گروه های مختلف رشد می کند. این وضعیت اغلب در مناطقی از بدن که به طور منظم در معرض نور خورشید قرار دارند به وجود می آید.

اگر این بیماری درمان نشود، وضعیت ممکن است به سرطان پیشرفت کند. در نتیجه، کراتوز اکتینیک باید مورد بررسی و درمان قرار گیرد.

کراتوز آکتنیک چیست؟

کراتوز آکتنیک یک پچ یا ضایعه خفیف و اغلب پررنگ است که بر روی پوست تشکیل می شود. به طور معمول، کراتوز آکتنیک در روی پوست، پشت، دست، صورت، گوش، پشت قوزک، گردن، و شانه ها یافت می شود.

اندازه کراتوز فعال به اندازه قطر کوچک تا یک اینچ یا بیشتر است. به طور مشابه، تغییرات رنگ از نور به تاریکی با تغییرات در سراسر تکه ها متفاوت است.

کراتوز آکتنیک در طول چندین سال توسعه می یابد. در اکثر موارد افرادی که کراتوز فعال دارند در 40 سالگی و یا بیشتر آنها هستند. تکه ها اغلب در طول زمان رشد می کنند.

علائم معمولا به پچ پوسته پوشیده می شود که شکل می گیرد. در بیشتر موارد نشانه های دیگری از علائم وجود ندارد. حتی تحت مراقبت از پزشک، بسیاری از افراد در طول بقیه زندگی خود، این بیماری را تجربه خواهند کرد.

توسعه کراتوز آکتنیک باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود. اگر بدون درمان رها شود، کراتوز اکتینیک ممکن است به کارسینوم سلول سنگفرشی تبدیل شود، که نوعی سرطان پوست است.

ظاهر

شناختن زود آنچه که باید به دنبال آن گشت می تواند به یک فرد کمک کند تا بیماری را تشخیص دهد و سریعا به دکتر مراجعه کند.

دو مورد از کراتوز آکتنیک وجود ندارد، اما ممکن است ویژگی های مشابه زیر را به داشته باشند:

پوست قرمز
تکه های بزرگ
تکه های خرد شده
بافت کاغذی پوست

علل

کراتوز آکتنیک به طور منظم به عنوان کراتوز خورشیدی شناخته می شود. این نام علت ضایعات پوستی را توصیف می کند، که بیش از حد در معرض یا آسیب ناشی از نور ماوراء بنفش (UV) قرار دارد.

بر خلاف آفتاب سوختگی که یک واکنش فوری در معرض طولانی مدت قرار گرفتن در معرض نور UV است، در کراتوز اکتینیک بیمار سالها به طور منظم در معرض خورشید قرار می گیرد.

عوامل خطر

هر کس در طول زمان می تواند کراتوز آکتنیک داشته باشد. با این حال، عوامل خطرزا وجود دارد که باعث افزایش احتمال ابتلا به کراتوز آکتنیک می شود.

این عوامل عبارتند از:

سن با افراد بالای 40 سال که بیشترین خطر را دارند
یک سابقه طولانی از آفتاب سوختگی یا قرار گرفتن در معرض شدید خورشید
زندگی در محیط آفتابی
استفاده از تخت های برنزه
داشتن سابقه توسعه کراتوز آکتنیک
داشتن موها و چشم های روشن تر
داشتن تمایل به سوختن در خورشید

تشخیص

در بسیاری از موارد، فرد متوجه پچ کوچکی از پوست می شود که با این وضعیت رشد می کند. همانطور که با تمام تغییرات پوستی و یا کشفیات تازه کشف شده، فرد باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کند تا برای پیشگیری از هر گونه مشکل پیگیری کند.

یک پزشک یا متخصص پوست ممکن است قادر به تشخیص کراتوز آکتنیک با یک معاینه بصری ساده باشد. اگر در هر شک و تردید، یک نمونه بیوپسی پوست ممکن است در جایی انجام شود که یک نمونه کوچک از پوست آسیب دیده در یک آزمایشگاه بررسی شود.

نمونه اغلب در طول همان بازدید دکتر و یا متخصص پوست به عنوان معاینه بصری مورد نیاز است و نیاز به تزریق اندکی دارد.

روش های اصلی پیشگیری از کراتوز آکتنیک شامل تغییرات شیوه زندگی و آگاهی از قرار گرفتن در معرض اشعه های UV می باشد.

فرد باید هنگام بیرون اقدامات احتیاطی لازم را اتخاذ کند، مانند پوشیدن کلاه، لباس های شل کننده که بیشتر قسمت های بدن را پوشش می دهند و کرم های ضد آفتاب.

آنها ممکن است بخواهند از خورشید برای مدت زمان طولانی نیز اجتناب کنند.

مردم باید از برنزه شدن در نور خورشید جلوگیری کنند.

مهم است که به یاد داشته باشید که این وضعیت ممکن است از هر منبع نور UV، از جمله تختخواب های آغشته کننده بیرونی، رخ دهد.

درمان

در حالی که برخی از موارد کراتوز آکتنیک ممکن است به طور طبیعی خود را حل کنند، به بیمار به شدت توصیه می شود که به دنبال درمان های پزشکی باشد. اقدام لازم است، زیرا این شرایط پیش سرطانی محسوب می شود.

چند گزینه مختلف درمان بالقوه وجود دارد که ممکن است ترکیبی از موارد زیر را شامل شود:

دارو
عمل جراحي
فتودینامیک درمان با استفاده از دارو و نور برای کشتن سلول های سرطانی

داروی

درمان برای موارد پیشرفته تر و گسترده ای از کراتوز فعال شامل داروها در قالب کرم ها و ژل های مختلف است. برخی از کرم های دارویی عبارتند از:

ژل diclofenac
کرم imiquimod
کرم فلوراواتوریل
ژل مینوتروپین

این کرم ها و ژل به طور مستقیم به مناطق آسیب دیده پوست اعمال می شود. آنها ممکن است عوارض جانبی را در بعضی از افراد ایجاد کنند که ممکن است در محل استفاده از آن خارش، قرمزی و تورم داشته باشند.

عمل جراحي

در مواردی که یک فرد تنها چند لکه یا تکه داشته باشد، پزشک ممکن است توصیه به حذف ناحیه آسیب دیده از طریق عمل جراحی جزئی باشد. دو گزینه جراحی رایجتر عبارتند از کورتاژ و کریوتراپی.

Scraping، که به عنوان کورتاژ نامیده می شود، شامل دستگاهی است که به نام curette شناخته می شود تا سلول های آسیب دیده پوست را از بین ببرد. در برخی موارد، برق جراحی بلافاصله پس از خراش استفاده می شود. الکتروسرجری شامل یک دکتر با استفاده از ابزار قلم شکل است، برای از بین بردن و برش بافت های آسیب دیده با جریان الکتریکی.

هر دو روش نیاز به بی حسی موضعی دارند. بعضی از افراد عوارض جانبی، از جمله آلرژی، تغییر رنگ و عفونت را تجربه می کنند.

انجماد، که به عنوان کریوتراپی نامیده می شود، ضایعات را با انجماد آن با نیتروژن مایع حذف می کند. یک پزشک نیتروژن مایع را به پوست اعمال می کند وقتی که سردی شدید، منطقه آسیب دیده را به تاول و پوست می اندازد. همانطور که پوست بهبود می یابد، ضایعات سقوط می کنند، اجازه می دهد پوست جدید و بدون آسیب دیده ظاهر شود.

کریوتراپی شایع ترین درمان برای کراتوز فعال است. این تا حدی است که می تواند در دفتر دکتر انجام شود و تنها چند دقیقه طول می کشد. عوارض جانبی ممکن است عبارتند از:

تغییر در بافت پوست
تلگراف
عفونت
زخم
تغییر رنگ پوست در محل درمان

درمان فوتودینامیک

درمان فوتودینامیک شامل استفاده از یک ماده شیمیایی برای مناطق آسیب دیده پوست است. سپس پزشک یک نور مصنوعی بر روی این ماده شیمیایی را که به نوبه خود، سلول های آسیب دیده را می کشد و کراتوز آکتنیک را از بین می برد، می بیند.

عوارض جانبی ممکن است شامل قرمزی، تورم و سوزش باشد که ممکن است در طی مراحل حساس باشد.

یک فرد و دکتر آنها با هم کار خواهند کرد تا بهترین گزینه ها و گزینه ها را انتخاب کنند. در بعضی موارد، فرد ممکن است درمان منظمی برای تکه های تکراری داشته باشد.

چشم انداز

کراتوز آکتنیک نشانگر تغییرات شدید پوست و آسیب به پوست است که در نتیجه اشعه UV است. این تغییرات افراد مبتلا به کراتوز آکتنیک را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می دهد.

افرادی که ابتدا ابتلاء به کراتوز آکتنیک دارند، احتمال ابتلا به سرطان را دارند. با این حال، اگر درمان نشود، کراتوز آکتنیک ممکن است به سرطان پوست تبدیل شود.

پس از درمان کراتوز آکتنیک ، فرد احتمالا نیاز به برنامه ریزی سالانه متخصصین پوست، برای نمایش عود و بررسی علائم دیگر سرطان پوست را دارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *