#


چگونه ناخن هایی سالم داشته باشیم؟

14 می 2017 بدون نظر 1207 بازدید

چگونه ناخن هایی سالم داشته باشیم؟

چگونه ناخن هایی سالم داشته باشیم؟

یکی از مهم ترین عناصر در مرتب جلوه کردن یک خانم ناخن های زیبا و شکیل اوست.و از آنجایی که خیلی از خانم از ضعیف بودن و شکستن ناخن هایشان گله مندند در این مطلب میخواهیم نکاتی در مورد تقویت و زیبایی بیشتر ناخن هایتان به شما آموزش دهیم.

دلایل شکستن ناخن ها:

در اکثر اوقات علل شکستن ناخن ها خیس و خشک شدن دست ها با مواد قلیایی ای مثل شوینده ها و یا ضربه های کوچک به ناخن ها در اثر برخورد با وسایل آشپزخانه یا وجود زمینه های ارثی ، بیماری خشکی پوست ، کم خونی ، فقر آهن و کاهش روی در بدن میباشد.البته اخیرا عواملی مثل مانیکور کردن یا استفاده از ناخن های مصنوعی یا کاشت ناخن نیز به موارد گفته شده اضافه شده است. همچنین استفاده زیاد از لاک ها و یا استون هم،علاوه بر کاهش گردش خون در ناخن ها ، موجب شکستن و ضعیف تر شدن آنها میشود.

بنابر این اولین راه کار این است که مدام ناخن و پوسته اطراف آن را  چرب کنیم.و همیشه در منزل و محل کار، کرم مرطوب کننده همراهمان باشد و سعی کنیم چند نوبت در روز ( خصوصا در هوای سرد و خشک ) ناخن ها را مرطوب نگه داریم.همچنین اگر بطور مداوم از شوینده های قلیایی استفاده میکنید،بهتر است از دستکشی نخی که بر روی آن دستکش پلاستیکی پوشیده اید ،استفاده نمایید.

راه هایی برای تقویت ناخن ها:

روغن نارگیل و زیتون برای تقویت ناخن ها: از موثرترین گزینه ها برای مرطوب نگهداشتن و بهبود رشد ناخن ها،مصرف روغن زیتون و روغن نارگیل است. این روغن ها باعث تقویت کوتیکول(پوستک) ناخن ها شده و نقش مهمی در رشد ناخن ها بازی می کنند.این روغن ها همچنین ریش ریش شدن پوست کنار ناخن ها را برطرف کرده و قارچ یا التهابات ناخن را از بین می برند.

پس هر شب قبل از خوابیدن ناخن های تان را با روغن زیتون یا نارگیل صد در صد طبیعی به صورت دایره ای ماساژ دهید تا گردش خون نیز در آن قسمت بهبود یابد.در ضمن، می توانید با ترکیب ۱/۴ فنجان روغن نارگیل، ۱/۴ فنجان عسل و ۴ قطره روغن اسانس رزماری یک مرطوب کننده برای ناخن های خود درست کنید.برای استفاده، ترکیب حاصل را ۲۰ ثانیه در ماکروویو گرم کرده و به مدت ۱۵ دقیقه ناخن های خود را با آن خیس کنید.بهتر است این کار را ۱ یا ۲ بار در هفته تکرار نمایید.

آب پرتقال ولیموترش نیز برای تقویت ناخن ها معجزه میکنند.چرا که به دلیل داشتن ویتامین سی هم باعث بهبود رشد ناخن ها شده و هم مشکل زرد شدن آنها را برطرف میکنندو باعث سالم و درخشان تر شدن آنها میشوند.پس سعی کنید هفته ای چند بار ناخن هایتان را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش و سه قاشق غذاخوری روغن زیتون گرم شده کاملا خیس کنید و یا یک لیموترش را به مدت ۵ دقیقه به ناخن هایتان مالیده و سپس آنها را با آب گرم کاملا بشویید و به ناخن ها مرطوب کننده بزنید.

 گیاه دم اسب برای تقویت ناخن ها

طبق روش های قدیمی روم باستان و یونان، گیاه دم اسب یکی از روش های موثر برای تقویت رشد ناخن هاست.این ماده شامل کلسیم، سیلیس و مواد معدنی مفید است که منجر به سلامت ناخن ها می شود.برای درست کردن این محلول، ۳/۴ قاشق چایخوری دم اسب خشک شده را در دو فنجان آب در حال جوش بریزید وسپس، روی آن را بپوشانید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد. بعد آن را صاف کرده و بگذارید خنک شود.بعد، ناخن ها را با مایع به دست آمده به مدت ۲۰ دقیقه خیس کنید. این روش درمانی را حداقل ۴ بار در هفته انجام دهید.

نکات مهم برای سلامت ناخن ها:

از ناخن گیر تیز استفاده کنید:ناخن گیرهای کند باعث می شوند تا ناخن شما تحت فشار ناخن گیر ترک بخورد. بهترین حالت برای کوتاهی ناخن این است که آنها را به صورت مستطیل کوتاه کنید و سپس گوشه های آنها را کمی گرد نمایید تا دوام بیشتری داشته باشند.

از ناخن هایتان سو استفاده نکنید:بهتر است به جای اینکه ناخن هایتان را بر روی هر سطحی بکشید، با آنها در بزنید و یا از آنها به عنوان پیچ گوشتی استفاده کنید، کمی مراقبشان باشید.

ناخن ها را گاز نگیرید و پوست اطرافشان را نکنید:پوست اطراف ناخن به منزله تخت خواب برای ناخن هاست، کندن پوست بیش از اندازه سبب می شود تا جایگاه ناخن آسیب ببیند و احتمال ابتلا به بیماری های قارچی افزایش یابد.

زمان انجام کارهای خانه از دستکش استفاده کنید.از شستشوی ظرفها تا تمیز کردن سرویس های بهداشتی، همه و همه قاتلان ناخن های شما محسوب می شوند.و برای اینکه ناخن هایتان را از شر این بلایا در امان بمانند بهتر است از دستکش استفاده کنید.

شیر و تخم مرغ آب پز بخورید:کلسیوم و روی را می توان به عنوان عناصر حیات بخش ناخن ها برشمرد، اضافه کردن تخم مرغ و شیر به وعده های روزانه می تواند از شکستن ناخن ها و پیدایش لکه های سفید بر روی آنها جلوگیری کند.

ناخن هایتان را لاک بزنید:یک لایه نازک از لاک بر روی ناخن ها می تواند به استحکام آنها کمک کند، ولی به خاطر داشته باشید که لاک را بیشتر از یک هفته بر روی ناخن هایتان قرار ندهید.وبهتر است که بعد از ۷ روز آنها را پاک کرده و به ناخن هایتان چند روز استراحت بدهید و بعد از آن دوباره لاک جدید بزنید.

از مصرف استون خودداری کنید:استون به سبب ساختار مولکولی اش، باعث خشکی ناخن ها و پوست اطرافشان می شود. بهتر است که از محلولهایی که بر پایه استاتیت هستند برای پاک کردن لاک ناخن استفاده کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *