Categories: زیبایی مو

درمان های ریزش مو برای مردان: بهترین گزینه ها

درمان های مختلف ریزش مو

بسیاری از مردان مبتلا به ریزش مو هستند. گرچه طاسی الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک باعث اکثریت موارد ریزش موی مردان می شود، دلایل زیادی وجود دارد که یک مرد می تواند موهایش را از دست بدهد.

به گفته انجمن آمریکایی از دست دادن مو، تقریبا دو سوم از مردان تا زمانی که 35 سال هستند، میزان ریزش مو را تجربه می کنند. در سن 50 سالگی، 85 درصد مردان مبتلا به ریزش مو هستند.

در حالی که دلایل بسیاری وجود دارد که چرا مردان موهای خود را از دست می دهند، گزینه های درمان زیادی برای کمک به مردان در مقابله با ریزش مو وجود دارد.

گزینه های پیشگیری و درمان

پیشگیری اغلب یکی از بهترین راههای درمان هر نوع بیماری است. در برخی موارد، بسته به علت دقیق ریزش مو، ممکن است مانع یا حداقل کاهش سرعت ریزش مو شود.

برخی از بهترین روش های پیشگیری عبارتند از:

خوردن یک رژیم متعادل
استفاده از شانه ها با فضاهای وسیع تر بین موهای صورت
اجتناب از درمان های خشن و سبک مو
تعویض دارو برای اجتناب از اثر جانبی از دست دادن مو در صورت امکان
اجتناب از کشیدن یا چرخاندن مو

مهم است که به یاد داشته باشید که انواع ریزش مو قابل پیشگیری نیست و یا حتی با اقدامات پیشگیرانه کاهش نمی یابد. در این موارد، مردان می توانند سعی در مبارزه با ریزش مو از طریق درمان فعال داشته باشند.

برخی از روش هایی که مردان می توانند برای درمان ریزش مو استفاده کنند عبارتند از:

داروها

داروهایی وجود دارد که می توانند در برابر ضد عفونی خریداری شوند که ممکن است به درمان ریزش مو کمک کند. اینها معمولا به صورت فوم یا سایر پماد موضعی در می آیند.

دو دارو شایع تر عبارتند از مینوکسیدیل (راژین) و فیناستراید (پروپتیا).

مینوکسیدیل

منوکسیدیل در اصل برای درمان فشار خون بالا طراحی شده است. توسعه دهندگان دریافتند که اثر جانبی ناشی از رشد موی ناخواسته را داشته است. این تاثیر باعث شد که از این دارو برای ریزش موی مردان استفاده شود.

روش دقیق اثر منوکسیدیل کاملا شناخته نشده است. این دارو به نظر می رسد فولیکول مو را گسترش می دهد که سبب رشد مو های ضخیم تر می شود.

علاوه بر این، منوکسیدیل به نظر می رسد دوره رشد مو را طولانی کند، که باعث می شود موهای طولانی و تعداد رشته های مو را افزایش دهد. هنگامی که به طور مناسب استفاده می شود، مینوکسیدیل ثابت شده است که ایمن و موثر است.

فیناستراید

فیناستراید برای درمان طاسی الگوی مردانه استفاده می شود که در تاج و وسط پوست سر ظاهر می شود.

این دارو هشدارهای متعددی در مورد استفاده از آن حمل می کند. این باید فقط در مردان بالغ استفاده شود و باید از کودکان و زنان که ممکن است باردار یا شیردهی هستند دور نگهداشته شود.

فیناستراید در اصل برای مبارزه با سرطان پروستات ایجاد شد. این کار با کاهش مقدار هورمون به نام DHT در پوست سر انجام می شود. به نظر می رسد DHT باعث ایجاد فولیکول های موضعیف تر در پوست سر می شود، بنابراین با کاهش سطح DHT، رشد مو ممکن است افزایش یابد و ریزش مو ممکن است کاهش یابد.

بر خلاف مینوکسیدیل، فیناستراید بر رشد مو در سایر قسمتهای بدن تاثیر نمی گذارد.

درمان

درمان های ریزش مو اغلب شامل ترکیبی از داروها، پماد ها، کرم ها و شامپوها هستند.

درمان های دیگر شامل جلسات با متخصصان می شود. شرکت های متعددی در درمان مو برای مردان تخصص دارند. آنها معمولا خدماتی را برای کمک به ایجاد بهترین شیوه عمل ارائه می دهند تا شیوه های مختلف درمان را براساس نیازهای انسانی مورد ارزیابی قرار دهند.

تنها عمل جراحی در دسترس برای ریزش مو جراحی پیوند مو است.

موهای پیوند مو برای مردان مبتلا به طاسی الگوی مردانه است. پیوند شامل حذف فولیکول های مو از پشت سر که در آنها مقاوم به DHT وجود دارد و قرار دادن آنها را در پوست جلوی سر است.
شانه لیزری

شانه های لیزری یک فرم جدید برای درمان ریزش مو هستند. ادعا شده است که این دستگاه ها از طریق استفاده از نور متمرکز که فولیکول های مو را تحریک می کند، رشد مو را افزایش می دهد.

این درمان دارای نتایج متفاوتی است و ممکن است در زمان ترکیب با سایر روشهای درمان بهتر عمل کند.

کلاه گیس

در برخی موارد، ریزش مو ممکن است دائمی یا بلند مدت باشد. در بعضی موارد، ممکن است مردان به درمان غیر دارویی برای درمان ریزش مو ترجیح دهند. کلاه گیس ریزش مو را پنهان می کنند.

کلاه ها و لوازم آرایشی و بهداشتی در سال های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. اگر طاسی ناشی از یک وضعیت پزشکی باشد، هزینه یک کلاه گیس نیز ممکن است توسط تامین کننده بیمه شخص پوشش داده شود.
علل پوسیدگی مردانه

به دلایل مختلف مردان می توانند طاسی یا ریزش مو را تجربه کنند.

در حالی که علل زیادی برای ریزش مو وجود دارد، علت اصلی آن ژنتیک است. پیدا کردن اینکه ریزش مو ناشی از ژنتیک یا دلیل دیگری می تواند به تعیین بهترین دوره درمان کمک کند.

طاسی الگوی مردانه یک بیماری ارثی است و شایع ترین علت طاسی شدن مردانه است. این می تواند به زودی به دلیل بلوغ شروع شود و یا بعدا در طول عمر پیشرفت کند. این اغلب به تدریج و در الگوهای قابل پیش بینی رخ می دهد، که بر روی جلوی وسط پوست سر تاثیر می گذارد.

اغلب، مرد با یک الگوی نعل اسبی از موها باقی خواهد ماند. وراث بر سرعت، چه سنی و تا چه اندازه بر ریزش مو تاثیر می گذارد.

مردان مبتلا به پوسیدگی الگوی مردانه مویی را به ارث می برند که نسبت به DHT حساس است، هورمون است که می تواند طول عمر فولیکول های مو را کوتاه کند.

برخی از رایج ترین علل ریزش مو برای مردان عبارتند از:

عفونت سر. عفونت هایی مانند کرم سلولی می توانند به مو و پوست سر حمله کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، می تواند منجر به ریزش مو شود.
تغییرات هورمونی. تغییرات هورمونی و عدم تعادل باعث ایجاد موقت ریزش مو می شود. برای مردان، غده تیروئید به علت تغییرات هورمونی بیشترین علت ریزش مو است.
ریزش موی سر تکه تکه. همچنین به عنوان alopecia areata شناخته می شود،این ریزش مو در زمانی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند، رخ می دهد. این حمله باعث ایجاد ناگهانی و سریع ریزش مو می شود که پوست های صاف، اغلب دور و پهن بر روی پوست باقی می گذارد.
اختلالات پوستی. بیماری هایی مانند پسوریازیس و لوپوس ممکن است منجر به ریزش موی دائمی در مناطق آسیب دیده شود.
اختلال ریزش مو. اختلال ریزش مو سبب می شود تا مردم موهای خود را بیرون بکشند. فرد از پوست سر، ابروها یا سایر نقاط بدن مو های خود را جدا می کند.
داروی. بعضی از داروها ممکن است یک اثر جانبی از دست دادن مو داشته باشند.

برخی از علل رایج ریزش مو عبارتند از:

شیمی درمانی. اگر مردی هر نوع درمان پرتو در نزدیکی پوست سر را دریافت کند، موها ممکن است از بین بروند و به شیوه ای متفاوت از قبل رشد کنند.
مدل مو . موهای مو را به طریقی که آن را به شدت بکشید و یا با روغن و رنگ آن آغشته کنید، باعث ریزش موی دائمی می شود.
محرک طبیعی استرس یا آسیب شدید ممکن است منجر به از دست دادن مو شود. اغلب، زمانی که رویداد ادامه می یابد، کاهش می یابد.

مقابله با ریزش مو

همانطور که با هر شرایطی که تغییر ظاهری فیزیکی را تغییر می دهد، مقابله با ریزش مو از فرد به فرد متفاوت خواهد بود.

بعضی از مردان ممکن است بخواهند خدمات مشاوره را به عنوان بخشی از درمان خود دنبال کنند. دیگران ممکن است یک مدل مو را انتخاب کنند که ریزش مو را پنهان می کند، مانند اصلاح سر خود.

گاهی اوقات ریزش مو می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر عزت نفس انسان داشته باشد و ممکن است منجر به افسردگی و کاهش کیفیت زندگی شود.

اگر یک مرد متوجه شود که کیفیت زندگی او پس از شروع ریزش مو تحت تأثیر قرار می گیرد، باید از یک متخصص پزشکی کمک بگیرد.

کامران

Recent Posts

ورم پلک و درمان آن

ورم پلک غالبا با سایر ناراحتیهای چشمی همراه است (البته نه همیشه). بنابراین، هنگامی که…

5 سال ago

بیماریهای قارچی و درمان آن

اگر بر حسب اتفاق، مبتلا به نوعی بیماری قارچ شوید (که البته تعداد مبتلایان به…

5 سال ago

هر آنچه باید درباره مراقبت از پوست بدانید

۵۰ سال پیش متخصص پوست نمی توانستند تغییرات عمده ای در پوست بوجود بیاورند. آنها…

5 سال ago

خشکی پوست و روش های جلوگیری از آن

صرف داشتن پوست خشک ، در برخی شرایط امتیازی است که مشکلات رایجی نظیر اکنه…

5 سال ago

پزوریازیس چیست و چه تاثیری در زیبایی دارد؟

روزی از یکی از متخصصان پوست پرسیدم: چرا شما هرگز در مورد پزوریازیس حرفی نزده…

5 سال ago

اثرات مخرب خورشید بر پوست و راهکارهایی برای کاهش آن

خطرات آفتاب در روزهای آفتابی و زیبا، قرار گرفتن در نور خورشید معنایی همراه با…

5 سال ago