#


توصیه هایی درباره ی استفاده از سرمه و خط چشم

5 می 2018 بدون نظر 3209 بازدید

توصیه هایی درباره ی استفاده از سرمه و خط چشم

سرمه بهتر است یا خط چشم؟

امورزه تعداد کمی از خانم ها هستند که از سرمه به جای خط چشم برای آرایش چشم هایشان استفاده کنند، ولی احتمالا براي یک مرتبه هم كه شده، دست به سرمه برده و چشم‌هايش را با اين دوده سياه، گيرا و جذاب كرده باشد. اين روزها سرمه‌دان‌ها معمولا به ارث مي‌رسند و اين وسايل سنتي در بساط آرايشي دختران جوان به ندرت ديده مي‌شود. البته باورهاي قديمي در مورد خواص اين ماده آرايشي فراوان است. از نظر طب سنتي، سرمه طبعی سرد و خشك دارد و پيش از اين استفاده دارويي هم داشته است.

برخی از افراد مي‌گويند استفاده از سرمه موجب زیاد شدن سوي چشم خواهد شد و از دوران كودكي، چشم های دختر هایشان را سرمه مي‌كشند تا از این طریق باعث تقویت مژه هایشان شده و زيبايي چشم‌هاي‌شان چند برابر شود. آيا اين موضوع واقعيت علمي دارد؟ فرق سرمه‌هاي قديمي با سرمه‌هاي امروزي چیست؟ دكتر عباسيان، متخصص طب سنتي ما را در اين رابطه راهنمايي مي‌كند.

از سرمه هسته خرما تا سرمه مغز قلم‌گاو. . .

تا کنون نام سرمه مغز گاو به گوش تان رسیده است؟ اين نوع از سرمه را با استفاده از مغز استخوان قلم گاو درست می کنند. یکی از متخصصین طب سنتی دكتر عباسيان، گونه های مختلفی از سرمه را هم معرفي مي‌كند كه در گذشته رواج بيشتري داشته است؛ مثل ابريشم تجزيه شده، مردار سنگ تجزيه شده، هسته خرما و نارگيل. اما نوع ديگري از انواع سرمه وجود دارد كه اين روزها رايج‌تر از انواع ديگر است.

نوع دیگری از سرمه که بسیاری از افراد می توانند به آسانی آن را در منزل خود تهیه کنند سرمه بادام شيرين و فندق است كه با استفاده از يك نعلبكي و اجاقي با دو تکه آجر به راحتی در منزل درست خواهد شد. در ضمن مي‌توان اين دوده به دست آمده را با روغن نارگيل يا بادام ترکیب كرد تا هم استفاده از آن آسان تر شده و هم بر فواید آن افزوده شود. حتي در منابع طب سنتي آمده كه از پودر برگ زيتون به شکل سرمه براي درمان آب مرواريد هم استفاده مي‌كردند. البته اين روزها بسياري از برندهاي معتبر اقدام به توليد صنعتي سرمه‌هاي مدادي‌شكل كرده‌اند که اين وسيله، سهولت كاربرد دارد.

خواص درماني سرمه‌هاي قديمي

سرمه‌هايی که در گذشته تهیه می شدند فواید بيشتري نسبت به سرمه های امروزه داشتند. جالب است بدانيد تعداد زیادی از آنها نه تنها براي زيبا تر شدن بلكه براي برطرف شدن يك ناراحتی يا بيماري مورد استفاده قرار گرفته و در منابع طب سنتي هم روي اين موضوع تاكيد بسیاری شده است. افرادی كه به صورت همیشگی ریزش اشک داشتند، سرمه ابريشم تجزيه شده به چشم مي‌كشيدند تا اين ناراحتی شان رفع شود. سرمه مردار سنگ براي ورم‌ها و التهابات چشمي و حتي تقويت بينايي مورد استفاده قرار مي‌گرفت يا افرادی كه مژه‌هاي كم‌پشت و نازكي داشتند، سرمه هسته خرما به چشم مي‌كشيدند تا موجب رويش بيشتر شود.

به غیر از این مواردی که گفته شد سرمه تحت عنوان يك داروي گياهي مورد استفاده قرار مي‌گرفت. آیا مي‌دانستيد سرمه موجب قطع شدن خون يا حتي درمان بعضی از زخم‌ هاي پوستي و مخاطي مورد استفاده قرار مي‌گرفت؟ جالب است بدانيد در گذشته سرمه براي رفع انگل‌هاي پوستي مثل شپش هم كاربرد داشت.

گفته های طب سنتی در این زمینه

استفاده ی مداوم و همیشگی سرمه از نظر دکتر عباسیان متخصص طب سنتی پیشنهاد نمی شود و حتي در خیلی از قسمت‌ها احتیاج به بررسي و تحقيق مجدد در زمینه ی سرمه را لازم مي‌داند ولی به هر شکل استفاده از سرمه از نظر طب سنتي نه‌ تنها ايرادي ندارد بلكه سودمند هم می باشد ولی براي اين موضوع شرطي وجود دارد. بايد در نظر داشت در روند توليد و ساخت آن به فرمولاسيون و تركيباتش دقت كافي به خرج رود. اين روزها تركيباتي كه برخي افراد سودجو يا كارخانجات غيرمعتبر در سرمه به كار مي‌برند استاندارد نيست و باعث آسيب چشم مي‌شود.

به همين علت بايد نسبت به سلامت اجزا و استاندارد بودن تكنيك‌هاي ساخت كسب اطمينان كرد و نیز اين ماده به هرگز نبايد به شکل ساییده نشده استفاده شود. سرمه بايد به صورت گرد و پودر باشد كه آسیبی همراه نداشته باشد. دكتر عباسيان در باره ی ترکیب سرمه با سایر مواد هم گفت: در قدیم چربي گوسفند را مي‌سوزاندند و آن را با سرمه ترکیب مي‌كردند و سرب را به تنهايي مورد استفاده قرار نمي‌دادند.

سرمه در شهر‌هاي مختلف

در گذشته در شهرهايي كه معدن های زیر زمینی مانند معدن مس زغال سنگ وجود داشت، تهیه ی اين ماده طبي- آرايشي رواج بیشتری نسبت به سایر شهر ها داشت و یکی دیگر از نکاتی که باید بدانید این است که بر اساس گفته های دكتر عباسيان، علاوه بر سرمه سياه، سرمه‌هاي سفيد و سرخ هم موجود بوده است؛ به عنوان نمونه در شهر كرمان و در منطقه خراسان شمالي، تهیه ی سرمه بيشتر از سایر شهر ها  رایج می باشد. هرچند ناگفته نماند كه سرمه اصفهان هم داراي شهرت فراواني است. اين سرمه را با استفاده از گونه ی خاصي از سنگ به نام اثمد تهیه مي‌كنند و فواید بسيار زيادي از جمله تقويت بينايي و برطرف کردن التهاب و پف چشم دارد. در شهر يزد هم رسم جالبي وجود داشت كه پيش از استفاده از سرمه، نوك ميله را در گلاب فرومي‌بردند و بعد در گرد سرمه زده و در چشم مي‌كشيدند.

گفته های متخصصین چشم در این باره

بر اساس گفته های یکی از متخصصین چشم، دکتر میر آفتاب در مورد استفاده از سرمه برای آرایش چشم: «ما استفاده از اين ماده را اصلا پیشنهاد نمي‌كنيم. حتي امكان دارد سرب موجود در اين ماده به تدریج در بدن جذب شده و موجب به وجود آمدن ناراحتی های ديگري  شود.» از نظر دكتر ميرآفتاب اين ماده صرفا جنبه زيبايي و آرايشي دارد و خواص خاصي براي تقويت بينايي يا رويش مو ندارد.

سرمه چشم,سرمه مغز گاو ,سرمه بادام شيرين

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشت این است كه شايد به علت ماندگاري بيشتر اين ماده کناره های چشم و در بین مژه‌ها، اين فکر در باره ی روياندن مژه و ابرو ایجاد می شود ضمن آنكه بايد دقت داشته باشيد كه چنانچه چشمان شما بسیار حساس هستند، بهتر است از سرمه برای آرایش چشمان خود استفاده نكنيد چون ممکن است كه فلز سرب موجود در سرمه موجب تحريك يا حساسيت چشمي براي‌تان شود ضمن آنكه بايد در نظر داشت سرمه‌هايي كه بدون مجوز يا طي فرآيندهاي غير استاندارد توليد مي‌شوند، امكان دارد ميكروب و آلودگي همراه داشته باشند.

آیا کشیدن سرمه موجب زیایی بیشتر خواهد شد؟

گفته های زیادی در دين ما در مورد استفاده از سرمه وجود دارد  و درباره ی خواص درمانی اين ماده توصیه ی بسیاری شده است ولی اکنون ترکیبات شیمیایی به جای مواد طبیعی ساخته شده اند و حتي درخصوص وجه آرايشي و زيبايي آن هم، بسياري از متخصصان آرايشي مي‌گويند كشيدن سرمه داخل چشم، باعث كوچك نشان دادن چشم شما مي‌شود.

با انجام این کار نه تنها چشم های شما زیباتر نواهد شد بلکه باعث می شود چشمان شما از حدی که هست کوچک تر جلوه کند. البته بايد در نظر داشته باشيد كه اين موضوع به نوع آرايش شما هم بستگي دارد. در صورتي كه آرايش چشم شما حرفه‌ اي و اصولي انجام شود اين كار مي‌تواند بر گيرايي و جذابيت چشم شما اضافه كند به شرط آنكه از سايه‌ هاي محو زير چشم بهره ببريد يا از خط باريكي در زير چشم و محل رويش مژه‌ ها استفاده كنيد. در نظر داشته باشيد كه هم متخصصان طب سنتي و هم پزشك‌ هاي متخصص چشم، نسبت به استفاده از سرمه در دراز مدت هشدار مي‌دهند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *