#


استفاده مواد قابض در آرایش: مصارف و کاربردها

4 می 2019 بدون نظر 2645 بازدید

استفاده مواد قابض در آرایش: مصارف و کاربردها

کاربرد مواد قابض در موارد زیر استفاده می شوند:

  • ایجاد احساس کشیدگی، خنکی و طراوت در پوست؛
  • انسداد موقت منافذ پوست؛
  • برطرف کردن لایه چربی خارجی پوست.

در صنعت آرایشی مواد قابض نام های دیگری نیز دارند، از جمله «تونیک های پوستی» و «تونرهای پوستی»، مواد قابض بیشتر به شکل محلول هستند. البته بعضی از آنها نیز به شکل ژل وجود دارند. مواد قابض بعد از پاک کننده های پوستی به کار می روند. رایج ترین شکل مواد قابض در فرآورده های آرایشی محلول های بعد از اصلاح هستند.

توجه: همه آنچه به عنوان فواید این مواد ادعا می شود، از طریق علمي اثبات نشده و این سؤال که این فرآورده ها چقدر برای پوست مفیدند همچنان بی جواب مانده است. به نظر ما فایده این مواد برای پوست بستگی به جنس فرآورده و نوع پوست دارد.

مواد قابض

ترکیب مواد قابض

مواد قابض محلول هایی هستند حاوی مخلوطی از الکل و آب با دزصدهای مختلف. مواد قابض که برای استفاده روی پوست خشک استفاده می شوند، باید حداقل الكل را داشته باشند (چون الکل پوست را خشک میکند). برای پوست خیلی خشک باید ماده قابض حاوی مرطوب کننده به کار رود. از سوی دیگر، مواد قابض مورد استفاده برای پوست های چرب حاوی الکل بیشتری هستند. مواد قابض معمولا حاوی نمک های آلومینیوم با روی هستند که گفته می شود منافذ پوست را می بندند. این تأثیر از طریق علمی ثابت نشده است. اگر این ادعا صحیح باشد، بستن منافذ پوست به خصوص بعد از تمیز کردن پوست برای جلوگیری از ورود کثافت، ذرات غبار و دوده به آن سودمند است. این فرآورده ها معمولا موادی مانند عصاره نعناع و کافور در خود دارند که احساس خنکی و تازگی به پوسته می بخشد. این مواد بوی مواد پزشکی می دهند که به بیمار احساس مراقبت از پوسته می دهد. الكل نیز به دلیل تبخیر سریع از روی پوست، احساس خنکی ایجاد می کند، در ضمن، این محلول ها رنگ و عطر نیز دارند.

گاهی مواد کمیاب استخراج شده از گیاهان که به پوست احساس خنکی و طراوت می دهند نیز به فرآورده اضافه می شود، مثلا عصارة فندق آمریکایی که از برگ های درخت Virginiana Hamamelis که در آمریکای شمالی می روید و خاصیت ضد التهابی دارد و به دلیل خواصی که در مورد آن ادعا شده است، در بیشتر فرآورده های قابض به کار می رود. گیاهان دیگری که عصاره شان خواص قابض دارد شامل بعضی از گونه های بلوط هستند که عصاره آن، از پوست سخت تنه آن به دست می آید؛ یا «تبليا» که از گل های آن عصاره استخراج می شود.

توصیه ها

در گذشته، استفاده از این فرآورده ها دلیل دیگری نیز داشت و آن برطرف کردن باقیمانده صابون از روی پوست بود، در حال حاضر، با تولید صابون های مدرن معمولا آب کشیدن پوست صورت بعد از تمیز کردن آن، برای برطرف کردن باقیمانده صابون کافی به نظر می رسد.

فرآورده های بعد از اصلاح از همان موادی تولید می شوند که فرآورده های قابض ساخته شده اند. آنها هم حاوی آب و الکل هستند و به نظر می رسد الكل موجود در آنها حتی با غلظت کم، خاصیت ضدعفونی کننده دارد و برای ضدعفونی کردن بریدگی های کوچک پوست بعد از اصلاح که گاهی حتی دیده یا احساس نیز نمی شوند، کاملا مناسب است. در این جا نیز نمک های آلومینیوم و روی موجب بسته شدن منافذی از پوست می شوند که در طی اصلاح صورت به دلیل تماس با آب گرم بازتر شده بودند. این فرآورده ها به پوست احساس خنکی و طراوت نیز می دهند که به دلیل عصاره نعناع موجود در آنهاست. تفاوت فرآورده های بعد از اصلاح که شرکت های گوناگون تولید می کنند فقط بوی متفاوت آنهاست.

باید توجه داشت که کاربرد و ارزش واقعی مواد قابض هنوز روشن نیست و در مقالات و کتب پزشکی هیچ اشاره ای به منافع احتمالی آنها نشده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *