#


استفاده از برنزه کننده برای داشتن پوستی زیبا

24 فوریه 2019 بدون نظر 1614 بازدید

استفاده از برنزه کننده برای داشتن پوستی زیبا

برنزه کننده ها

این فرآورده ها یکمان (رنگ) محلول در آب دارند که روی پوست باقی می ماند. هیچ واکنشی شیمیایی پین پیگمان و پوست اتفاق نمی افتد و اگر نتیجه نهایی مطلوب نبود، می توان فرآورده را با آب و صابون شست. در ضمن، این فرآورده ها نقشی در حفاظت پوست در برابر آفتاب ندارند، اشکال اصلی این فرآورده ها این است که مکررا باید مورد استفاده قرار گیرند زیرا هر بار شستشو با آب و صابون رنگ را پاک می کند. این فرآورده هیچ ارزش طبی ندارد و فقط یک رنگ آرایشی با استفاده خارجی است.

داروهایی که رنگ پوست را تغییر می دهند

این مواد شامل بتاکاروتن ها، تیروزین ها و پسورالن ها (مواد تسریع کننده آفتاب سوختگی) هستند.

بتاکاروتن

این ماده از نظر شیمیایی شیه ویتامین A و به صورت نرم در دسترس است ولی به طور طیعی نیز به مقدار زیاد در هویج ، گوجه فرنگی، انبه و پرتقال موجود است.

وفتی این میوه ها به مقدار زیاد خورده شوند، رنگ پوست تغییر میکند و به رنگ زرد مایل به نارنجی در می آید (نه قهوه ای). اگر این اثر با قرار گرفتن در برابر آفتاب ترکیب شود، رنگ اضافی که از طریق کاروتن به پوست می رسد، تأثیر برنزه کنندگی را تقویت و رنگ پوست را تیره تر میکند.

بتاکاروتن ها تأثیری در حفاظت در برابر آفتاب ندارند

با این حال این مواد تا حدی نور را در طیف رنگی مهار می کنند. در بیشتر مردم این مهار اهمیتی ندارد ولی بعضی از بیماری ها به علت افزایش حساسیت پوست به نور خورشید (حتی در محدوده نور مرئی) ایجاد می شوند. در چنین مواردی بتاکاروتنها داروهای مفیدی هستند.

این فرآورده به شکل قرص های برنزه کننده در کانادا و اروپا عرضه می شود ولی اجازه فروش در آمریکا را کسب نکرده است. استفاده از آنها باید با مشورت پزشک باشد و مهم این است که مقدار معقولی از آن مصرف شود. در صورت مصرف زیاد این قرص ها (و همچنین مصرف بیش از حد هویج و انبه) هیپرکاروتنمي ( افزایش بیش از حد کاروتن در خون به وجود می آید که در آن پوست به رنگ زرد مایل به نارنجی در می آید. اگر باز هم مقادیر بیشتری قرص برنزه کننده مصرف شود، حالت مسمومیت ایجاد میکند.

تیروزین

در وحله اول مصرف تیروزین منطقی به نظر می رسد زیرا ماده ای است که از آن ملانین به وجود می آید. به همین دلیل، فرآورده های مختلفی حاوی تیروزین ساخته شد که باید قبل از قرار گرفتن در نور آفتاب استفاده می شد ولی مطالعات هیچ نفعی در استفاده از فرآورده های تیروزین نشان نداده است.

پسورائن ها

گروهی از مواد هستند که حساسیت پوست را به اشعه ماوراء بنفش زیاد میکنند و باعث تسريع آفتاب سوختگی می شوند. این مواد در بعضی بیماری ها مثل پسوریاز یا بعضی از سرطان های پوستی مصرف دارویی دارند ولی در همان حال که برنزه شدن را تسريع می کنند، تمام عوارضی سوء قرار گرفتن در آفتاب را نیز افزایش می دهند. به همین دلیل به طور قطع برای برنزه شدن مفید نیستند..

سالن های برنزه شدن

ماشین های برنزه کننده اشعه ماوراء بنفشی ایجاد می کنند. همان طور که قبلا ذکر شد، این تشعشع هم باعث ضایعات پوستی می شود (به صورت چین و چروک و لکه های پوستی) و هم احتمال سرطان های پوست را در آینده افزایش می دهد. بعضی از سالن ها ادعا می کنند که روش مورد استفاده آنها بی خطر است زیرا ماشین های مورد استفاده آنها فقط U۷۸ تشعشع می کنند ولی به یاد داشته باشید که این تشعشع هم په پوست آسیب می رساند. UVA در درم عمیق تر نفوذ می کند و به بافت الاستیک پوست صدمه می زند که این خود ایجاد چین و چروک را تسریع می کند. مشکل دیگر در این سالن ها این است که بعضی افراد تمام سطح بدن را در معرض نور ماوراء بنفش قرار می دهند، مناطقی مثل مناطق جنسی که قبلا در برابر آفتاب قرار نگرفته است. این مناطق در اثر قرار گرفتن کنترل نشده در برابر اشعه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان های پوستی هستند.

روغن های برنزه کننده

این روغن ها روی پوست استفاده می شوند و انواع مختلفی از روغن ها با منابع گوناگون را در بر می گیرند. اکثرا از روغن های گیاهی مثل نارگیل، بادام زمینی و غیره برای این منظور استفاده می شود. این روغن ها حاوی هیچ نوع ماد؛ ضد آفتاب نیستند و هیچ حفاظتی در برابر آفتاب ایجاد نمی کنند، حتی برعکس ممکن است باعث تمرکز اشعه آفتاب روی مشاملق روغن زده شوند و آسیب شدیدتری ایجاد کنند.

  • این روغن ها عملکرد طبیعی غدد عرق و سباسه را مختل می کنند که این خود باعث – ایجاد یا بدتر شدن راش (قرمزی) های مختلف مثل نوعی راش به نام عرق سوختگی . می شوند. در ضمن، ممکن است باعث راش آکنه شوند که با ظهور کو مدرن خود را نشان می دهد.
  • تولیدکنندگان ادعا می کنند که این روغن ها حاوی ویتامین و اجزای طبیعی هستند که پوست را تغذیه می کند اما تأثیر مثبت این مواد بر پوست مشخص نشده است.
  • رنگ پوستی که با استفاده از این روغن ها به دست می آید، با رنگ طبیعی حاصل از قرار گرفتن در برابر آفتاب فرقی ندارد و برای ایجاد این رنگ نیازی به استفاده از ماده اضافی روی پوست نیست.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *