#


آشنایی با عوامل تعریق زیاد بدن و راههای پیشگیری از آن

13 می 2018 بدون نظر 827 بازدید

آشنایی با عوامل تعریق زیاد بدن و راههای پیشگیری از آن

تعرق و عوامل آن

اگر از آن دسته افرادی هستید که زیاد عرق می کنید، بد نیست این خوراکیهای عرق زا را بشناسید و در مصرف آنها اعتدال به خرج دهید:

۱) غذاهای تند

گرمایی که پس از خوردن فلفل حس می کنید، ناشی از ماده ای به نام کاپساسین است. این ماده گیرنده های عصبی حساس به طعم ماده ی غذایی را تحریک می کند و باعث میشود گیرنده های حسی احساس کنند که شما گرم تان شده است. به این ترتیب، بدن همان واکنش در مقابل گرما را از خود نشان میدهد، گویی در گرمای ۴۰ درجه قرار گرفته است. یکی از وظایف هیپوتالاموس، غده ای در مغز، تنظیم دمای بدن است. به عبارتی، هیپوتالاموس حکم ترموستات بدن را دارد یعنی در چنین شرایطی با ایجاد شرایط گرما، سازوکار تولید و ترشح عرق را فعال می کند تا دمای بدن تعدیل شود. عرق از غدد ترشح کننده عرق به سطح پوست می رسد و تبخیر میشود. قطرات عرق برای تبخیر به گرما نیاز دارند و این گرما را از بدن می گیرند و در نهایت بدن خنک می شود.

۲) غذاهای داغ

غذاهای داغ هم می توانند سبب تعریق شوند. برای نمونه چای داغ، قهوهی داغ، سوپ داغ و… هم می توانند در بعضی افراد سبب تشدید تعریق شوند، حتی اگر فرد در کل احساس گرما نکند.

۳) سير

با خوردن سیر، در عرق ترکیبات گوگردی متصاعد میشود. گوگرد بویی شبیه بوی تخم مرغ گندیده دارد، البته بد نیست بدانید بوی گوگرد بسیار بدتر و زننده تر از اینهاست اما ما انسان ها تنها قادر هستیم آستانه ای ناچیز از آن را حس و درک کنیم علاوه بر سر، خوراکیهای هم خانواده آن، از جمله پیاز و موسیر، هم می توانند سبب بوی بد عرق شوند.

۴) کلم، ترب و خردل

از دیگر خوراکی هایی که خوردن آنها سبب تولید بوی بد میشود، خوراکی های خانواده کروسیفر (cruciferous) یا همان کلمیان و شب بویان، مانند انواع کلم، ترب و خردل است. اعضای این خانواده هم مقادیر قابل توجهی ترکیبات گوگردی دارند.

۵) ادویه جات

ادویه جات بردار از قبیل کاری و زیره هم می توانند سبب ایجاد بوهای شدیدی شوند.

۶) گوشت ها

گاه حتی غذاهایی که خودشان چندان بویی ندارند هم می توانند سبب تغییر بوی عرق شوند. از این دسته می توان به غذاهای گوشتی اشاره کرد. به عبارتی، خوردن گوشت زیاد عرق را بدبوتر می کند.

کلام آخر

 بهترین راه خلاص شدن از تأثیر گروه های غذایی فوق بر بوی عرق، پرهیز یا کاهش مصرف آنهاست. البته متخصصان باور دارند که نوشیدن آب زیاد به کاهش بوی خوراکی های یاد شده کمک می کند، اما بوی بد ترکیبات غذایی را به طور کامل از بین نمی برد. گاهی مصرف این خوراکی ها به صورت پخته هم می تواند سبب کاهش بوی زننده ی آنها شود، برای نمونه بوی سیر پخته بسیار ملایم تر از سیر خام است و این موضوع برای پیاز و کلم نیز صدق می کند. اگر چه رژیم غذایی می تواند در کم شدن بوی عرق تأثیر بگذارد، اما اگر احساس می کنید بو و مقدار عرقتان بیشتر شده و تغییر رژیم غذایی هم تأثیری بر آن نداشته، ممکن است دچار نوعی بیماری داخلی شده باشید و این نشانه ای از آن باشد. برای نمونه برخی بیماری ها از جمله دیابت و تیروئید سبب تغییر بوی بدن و نحوه ی عرق کردن می شوند. برخی افراد هم به طور ژنتیکی آنزیم تجزیه کننده ماده ی بدبو را که به طور طبیعی در بدن تولید می شود، ندارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *