#


در فصل پاییز چگونه باید از پوست خود مراقبت کنیم؟

13 می 2018 بدون نظر 1201 بازدید

در فصل پاییز چگونه باید از پوست خود مراقبت کنیم؟

مراقبت از پوست در فصل پاییز

مراقبت از پوست در فصلهای مختلف سال با هم متفاوت است. با شروع فصل پاییز، یکی از متداول ترین مشکلات پوستی که اکثر افراد با آن مواجه میشوند خشکی پوست است و حتما با برودت و سرمای هوا این مشکل و عارضه بدتر خواهد شد، ولی اگر بدانید که چگونه باید از پوست تان در مقابل سرما محافظت کنید، دیگر مشکلی نخواهید داشت. مهم ترین راز شادابی و سلامت پوست رطوبت آن است.

شست و شوی کم تر دست ها

یکی از رایج ترین مشکلاتی که بیماران در فصل پاییز و با آمدن سرما با آن رو به رو می شوند، خشکی بیش از اندازه ی پوست است که در نهایت به اگزمای پوستی منجر می شود. با بروز سرما و استفاده از وسایل گرما زا، رطوبت پوست کاهش پیدا می کند و در نهایت به خشکی، خارش و ترک خوردن پوست می انجامد.

این مسئله به خصوص در افرادی که زمینه ی آلرژی دارند، شایع تر است؛ یعنی اگر فردی زمینه ای از آسم تنفسی یا رینیت (التهاب مخاط بینی) آلرژیک داشته باشد، بیشتر مستعد ابتلا به اگزمای پوستی در فصل سرما خواهد بود. چنین افرادی در فصل سرما دچار قرمزی پوست همراه خارش در برخی از نواحی بدن می شوند و با استفاده از یک سری عوامل تحریک کننده، این علائم در آنها وخیم تر خواهد شد. به دنبال مشکلات پوستی و اگزماهایی که در فصل سرما برای گروهی از افراد به وجود می آید، دسته ای از عادات و رفتارها این وضعیت را تشدید می کند. یکی از ساده ترین راهکارهایی که میتوان برای حل خشکی پوست در فصل سرما به کار برد، انتخاب نوع شوینده هاست؛ برای مثال برخی افراد به واسطه ی شغل شان بیش از حد دست هایشان را می شویند. مثلا پرستارانی که از بیماران مراقبت می کنند و باید دستان شان به طور مرتب شسته شود یا کسانی که شیرینی پز یا نانوا هستند بیش از دیگران مستعد به خشکی پوست اند.

صابون زمستانی، صابون تابستانی

در بالا هم گفتیم که یکی از ساده ترین راه کارهایی که می توان برای حل خشکی پوست در فصل سرما به کار برد، انتخاب نوع شوینده است. توصیه می کنیم تا در فصل زمستان از صابون های ملایم، مانند صابون های کرمدار یا گلیسیرینه استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود؛ بنابراین، صابونی که برای هوای سرد انتخاب می کنید باید ملایم تر از صابونی باشد که در فصل های دیگر استفاده می کنید.. شوینده های غیر صابونی نیز گزینه ی بسیار مناسبی برای شست وشوی صورت هستند، چون این شوینده ها اثر پاک کنندگی متعادل تری نسبت به شوینده های معمولی دارند و رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می کنند. بهترین کاری که میتوانید بعد از شستن پوست تان انجام دهید، استفاده از یک مرطوب کننده ی مناسب است..

زمان استفاده از مرطوب کننده

بهتر است بعد از این که پوست تان را شستید و پوست هنوز رطوبت دارد، مرطوب کنندهی مناسب را روی پوستتان بمالید. مرطوب کننده های فراوانی در بازار هستند؛ بهتر است کسانی که زمینه ی ابتلا به آلرژی دارند، از ملایم ترین مرطوب کننده استفاده کنند. بدون شک بهترین چرب کننده و مرطوب کننده وازلین است، چون این ماده هم خشکی را به خوبی از بین می برد و هم مانع تبخیر رطوبتی میشود که پوست با شست وشو جذب کرده است. علاوه بر این، بدون رنگ و بو است و به همین دلیل احتمال آلرژی افراد به وازلین تقریبا در حد صفر است. به افرادی که زمینه ی آلرژی آتوپیک (اگزمای سرشتی) دارند، توصیه می کنیم بعد از شست وشوی پوست شان از این چرب کنندهی عالی استفاده کنند. عالی استفاده کنند.

بعد از وازلین، اوسرین (نوعی روغن که در داروخانه ها موجود است) را پیشنهاد می کنیم اوسرین چرب کننده و مرطوب کنندهی بسیار خوبی است؛ میزان روغنی شدن پوست دنبال مصرف اوسرین نسبت به وازلین کمتر است.  همان طور که گفتیم مرطوب کننده های فراوانی در بازار وجود دارند اما به طور کلی این مواد به دو دسته ی کرم و پماد تقسیم می شوند؛ پمادها چربی بیشتری نسبت به آب دارند و کرمها به خاطر میزان آبی که دارند بیشتر به پوست رطوبت می رسانند و کمتر به عنوان چرب کننده استفاده می شوند؛ به همین دلیل مصرف کنندگان بیشتر کرم ها را ترجیح میدهند، چون احساس چرب بودن و برق زدن پوست به دنبال استفاده از آن خیلی کمتر است. ولی باید این مسئله را در نظر بگیرید که کرمها نیز معایبی دارند.

ضد آفتاب حتی در فصل سرما

این اشتباه شایعی است که خیلی از افراد تصور می کنند چون در فصل پاییز و زمستان زیر نور آفتاب مستقیم نیستند، اشعه فرابنفش هم وجود نخواهد داشت. چنین تفکری باعث میشود تا پاییز و زمستان فصل هایی باشند که افراد مشکلات پوستی فراوانی پیدا کنند. باید بدانید آفتاب فصل سرما هم مانند آفتاب تابستان برای پوست زیان بار است و در صورت استفاده نکردن از ضد آفتاب همان صدمات را به پوست می زند.

تغذیه مناسب برای از بین بردن ترک های پوستی

برای جلوگیری از پیدایش ترکهای پوستی و از بین بردن آنها می توان از مواد طبیعی و تغذیه مناسب استفاده کرد. شما میتوانید با استفاده از مواد طبیعی مفید تا حدودی ترک های پوستی را محو سازید. برای این کار پوست خود را از داخل و خارج باید تغذیه کنید. به وسیله روش های طبیعی درمان که مواد مغذی را برای پوست فراهم می کنند، درمان و تجدید حیات پوست آغاز می شود و در آن موقع شما بهترین نتیجه را خواهید گرفت. درمان های طبیعی ترکهای پوست نه تنها بی خطرترین بلکه مؤثرترین راه نیز هستند .

جلوگیری و درمان ترک های پوستی

اگر در معرض خطر ابتلا به ترکهای پوستی قرار دارید (مثلا به خاطر حاملگی)، بدانید که راه هایی برای جلوگیری از دیده شدن این خطوط وجود دارد. اگر اکنون این ترکها روی پوست شما وجود دارند، این درمان های طبیعی از ایجاد ترک های پوستی جدید جلوگیری ام می کنند و ترکهای موجود را التیام می بخشند و محو می کنند. رژیم غذایی متعادل و سالم، فعالیت بدنی و آب فراوان سهم بزرگی در جلوگیری از بروز این ترکها دارند.

غذاهای مفید

در ادامه غذاهایی آمده که شما می توانید در یک رژیم غذایی متعادل و سالم برای جلوگیری : از ترک پوست بگنجانید، اما توجه کنید فقط به مواد غذایی خاصی که تصور می کنید به طور : قطع مانع از ترکهای پوست می شوند، اکتفا نکنید. هر کس به یک رژیم غذایی متعادل و  سالم نیازمند است.

غذاهای سرشار از بتاکاروتن و ویتامین A :هویج، کدو حلوایی، زردآلو، انبه، طالبی، سبزی های سبز برگدار، زرده تخم مرغ و جگر.

غذاهای سرشار از ویتامین C: مركبات، توت فرنگی، کیوی، پاپایا، کلم بروکلی و طالبی.

غذاهای سرشار از ویتامین E: بادام، سبوس گندم، آووکادو، کرهی بادام زمینی، روغن زیتون و روغن کنجد.

غذاهای سرشار از سیلیس : برنج قهوه ای، غلات کامل، سبزی های سبز برگدار، سویا، فلفل دلمه ای و کرفس

فعالیت ورزشی

فعالیت فیزیکی گام بعدی است که می توانید از آن برای جلوگیری از ترکهای پوستی بهره ببرید. حتی ورزش ساده ای مثل پیاده روی سه بار در هفته نیز می تواند یک تغییر بزرگ ایجاد کند. تحرک داشتن، بدن شما را قوی و سالم نگه می دارد و در نتیجه پوست شما نیز قوی و سلامت می شود. اگر پوست شما به میزان کافی کلاژن تولید کند و بافت هم بند پوست تان نیز قوی باشد، شما کمتر در معرض ابتلا به ترک پوست قرار می گیرید.

درمانهای خارجی ترک پوست

 اگر دوست دارید خودتان درمانهای طبیعی ترک پوست را انجام دهید این مواد می توانند در دستور کار مراقبت از پوست شما قرار گیرند. تمامی این مواد، مرطوب کننده های بسیار خوبی برای هر نوع پوست هستند و تجربه نشان داده برای درمان یا جلوگیری از ترکهای پوستی مناسب اند.

آلوئه ورا: آلوئه ورا را بیشتر به خاطر تأثیر معجزه آسایش در درمان سوختگی های پوستی می شناسند، اما برای ترک های پوست نیز مؤثر است. آلوئه ورا مرطوب کننده و نرم کننده است و ترک و ناراحتی پوست را سریع التیام می بخشد.
روغن بادام: روغن بادام خاصیت ضد التهاب دارد و برای پوستهای آسیب دیده بسیار ، مناسب است.

روغن آووکادو: این روغن باعث بازسازی پوست میشود و به پوست شادابی می بخشد و موجب افزایش تولید کلاژن میشود.

کره کاکائو: کره کاکائو که بوی بسیار خوشی دارد، یک مرطوب کننده عالی است و کمک می کند تا پوست خاصیت کشسانی بیشتری پیدا کند. استفاده از کره کاکائو یک درمان مؤثر برای التیام بخشیدن و جلوگیری از ترکهای پوست است.

روغن نارگیل: استفاده از این روغن برای التیام پوست های آسیب دیده مناسب است.

روغن گل همیشه بهار: روغن گل همیشه بهار نرم کننده است، التهاب را کاهش می دهد و خواص درمانی فوق العاده ای دارد.

روغن کندر: برای التیام بخشیدن و محو کردن اثر ترک های پوستی مناسب است.

روغن زیتون: این روغن را چه بخورید و چه بر پوستتان بمالید، معجزه می کند. این روغن برای شما و پوست شما مناسب بوده و یک مرطوب کننده بسیار مؤثر با خواص درمانی فوق العاده است.

ویتامین E: برای التیام پوست آسیب دیده و رطوبت بخشی آن مناسب است. این دستورالعمل ها را دنبال کنید. آنها می توانند از ترک پوست جلوگیری کرده و یا به التیام بخشیدن و محو شدن شان کمک کنند. این درمان های طبیعی پوست، هر چه را که برای قوی شدن و سالم بودن نیاز است به پوست می رسانند و به مرور زمان از اثر ترک های پوستی جلوگیری می کنند یا به طور مؤثری اثر آن ها را بهبود می بخشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *