#


اسیدهایی که برای پوست مفیدند

12 مارس 2018 بدون نظر 1539 بازدید

اسیدهایی که برای پوست مفیدند

کدام اسیدها برای پوست مفید هستند؟

با گشت و گذاری در فروشگاه های محصولات زیبایی به صف بی انتهایی از محصولاتی بر می خوریم که ادعا می کنند زمان را به عقب می برند، از اثرات بالا بردن سن بر پوست پیشگیری می کنند و هر مشکلی را از آکنه گرفته تا لکه های پوستی بر طرف می نمایند. تعداد زیادی از این محصولات بر اساس اسید های طبیعی می باشند. ولی کدام یک از این اسیدها برای پوست ما مناسب می باشند؟

نکته ی مهمی که وجود دارد دانستن این مسئله می باشد که هر یک این اسیدها چه عملکردی دارد و برای بهبود کدام یک از انواع پوست و مشکلات پوستی موثر می باشند.

1-هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید کشف جدیدی است که در دنیای محصولات زیبایی به آن دست یافته اند. در حالی که بسیاری از اسیدها منجر به خشکی پوست می شوند، هیالورونیک اسید پوست را در حقیقت آبرسانی می کند. این اسید قابلیت آن را دارد تا هزار برابر وزنش آب جذب کند، خط های ریز و چین و چروک ها را پر نماید و پوست را به طور عمیق مرطوب کند. پزشکان پیشنهاد می کنند برای این که بهترین نتیجه را به دست بیاورید در لیست ترکیبات محصولات زیبایی به دنبال بالاترین مقدار هیالورونیک اسید باشید.

2-سالیسیک اسید

ممکن است که تا به این زمان با این عنصر متداول در محصولات مراقبت از پوست به خصوص آن هایی که برای کنترل آکنه می باشند آشنا شده باشید. سالیسیک اسید نوعی بتا هیدروکسی اسید می باشد که از پوست درخت بید تهیه می شود. این اسید برای حذف سلول های مرده ی پوست و تمیز شدن حفره های بسته شده ی آن موثر می باشد، ولی برای پوست های خشک خیلی مناسب نمی باشد، به همین دلیل بهتر است برای پوست های چرب یا به عنوان محصولی موضعی برای پیشگیری از پیشرفت مشکل پوستی به کار برده شود.

3-گلیکولیک اسید

این اسید از قند تهیه می شود و مولکول های کوچک آن برای لایه برداری پوست موثر می باشد، لکه های تیره را تسکین می کند، خط های ریز چهره را کم می نماید و بافت پوست را صاف و یکدست می کند. گلیکولیک اسید از کوچک ترین مولکول های آلفا هیدروکسی اسیدها به وجود می آیند و به همین دلیل می تواند به طور عمیق و به راحتی به پوست وارد شود. این اسید برای تعداد زیادی از مشکلات پوستی مانند چین و چروک، آکنه (و اسکار ناشی از آکنه)، چربی فراوان و کدر بودن پوست تاثیر گذار می باشد.

4-لاکتیک اسید

لاکتیک اسید از شیر تهیه می شود به همین دلیل نسبت به سایر اسیدهای موجود در این لیست ، با پوست مهربان تر می باشد. این اسید به خاطر داشتن ویژگی مرطوب کنندگی انتخاب مناسبی برای افرادی می باشد که دارای پوست حساسی هستند و می خواهند رنگ پوست شان را یکدست نمایند و خطوط ریز آن را کمتر کنند. پزشکان این اسید را به افرادی پیشنهاد می کنند که قصد دارند بافت و رنگ پوست شان را بهبود بخشند، تیرگی های آن را کمتر کنند و پوست کدر و خشک خود را زنده سازند.

5-رتینوئیک اسید

رتینوئیک اسید را می توان به عنوان سوپر قهرمان دنیای مراقبت از پوست به شمار برد. این اسید از ویتامین آ تهیه می شود و می تواند هر کاری را انجام دهد؛ از کاهش خطوط ریز و چین و چروک ها گرفته تا معکوس کردن صدمه های نور خورشید و بیشتر کردن خاصیت کشسانی پوست. محصولات مراقبی دارای رتینول که نیازی به تجویز پزشک ندارند نتیجه های قابل چشمگیری بر پوست خواهند داشت.

6-آسکوربیک اسید

آسکوربیک اسید که با عنوان ویتامین سی نیز شناخته می شود، عنصر مناسبی برای افرادی می باشد که به دنبال بهبود سلامت پوست خود می باشند. این عنصر آنتی اکسیدان می تواند اثر رادیکال های آزادی که منجر به شدید شدن پیری می شوند را خنثی کند، خطوط ریز پوست را کم کند و رنگ پوست را روشن نماید. پزشکان بر این اعتقادند محصولات دارای این اسید ارزش این را دارند که برای آن ها هزینه کرد. ویتامین سی برای تمام انواع پوست موثر می باشد. به یاد داشته باشید باید به سراغ محصولاتی بروید که بسته بندی تیره رنگ دارند چرا که آسکوربیک اسید در معرض آفتاب فاسد می شود.

7-ماندلیک اسید

بزرگ ترین مولکول های ماندلیک اسید باعث می شوند تا این اسید نسبت به سایر آلفا هیدروکسی اسیدهایی مانند گلیکولیک اسید، با سرعت پایین و ملایمت زیادی به پوست نفوذ می کند. این عنصر به تجدید سلول ها سرعت می بخشد، به کاهش نشانه های بالا رفتن سن کمک و رنگ پوست را یکنواخت می کند. ویژگی آنتی باکتریال ماندلیک اسید آن را به انتخاب مطلوبی برای تسکین آکنه به خصوص برای پوست های حساس تبدیل کرده است.

8-تارتاریک اسید

تارتاریک اسید از انگور تهیه می شود و به منظور لایه برداری پوست و تحریک ساخت کلاژن کمک می کند. این اسید برای کم شدن خطوط و چین و چروک پوست موثر می باشد و منجر به تحریک ساخت کلاژن می شود تا پوست ظاهری سفت تر داشته باشد.

9-آزلاییک اسید

آزلاییک اسید با قابلیت کم شدن التهاب، انتخاب مطلوبی برای مشکلات پوستی نظیر روزاسه (آکنه ی دوران بزرگسالی به صورت التهاب مزمن پوست صورت) می باشد. این عنصر آنتی باکتریال جهت تمیز شدن حفره های پوستی نیز مفید می باشد و می تواند آکنه را به خوبی درمان کند. آزلاییک اسید برای تمام انواع پوست مناسب می باشد.

10-اولئیک اسید

اولئیک اسید زیاد ترین اسید چرب موجود در بافت بدن انسان می باشد. این اسید در بییشتر چربی ها و روغن های حیوانی و گیاهی نیز پیدا می شود. اولئیک اسید برای مرطوب کردن پوست و بهبود مشکلات آن مانند اگزما، روزاسه و پسوریازیس تاثیر بسیاری دارد. ولی این اسید حفره های پوست را مسدود خواهد کرد و احتمال دارد آکنه را تشدید کند، به همین دلیل برای پوست های مستعد آکنه مناسب نمی باشد.

11-لینولئیک اسید

این اسید امگا شش خاصیت های ضد التهابی و انقباضی دارد. میزان کمی لینولئیک اسید در چربی پوست افرادی که آکنه دارند موجود می باشد و تحقیقات نشان داده است مصرف لینولئیک اسید آزاد مقدار کومدون ها (جوش های زیر پوستی) را کمتر می کند، به همین خاطر تصور می شود لینولئیک اسید ممکن است آکنه را تسکین دهد.

12-لیپوئیک اسید

لیپوئیک اسید برای بازسازی و احیاء سلول های پوست موثر می باشد و به پوست ظاهری جوان تر و سفت تر خواهد داد. این اسید پف دور چشم ها و در مجموع صورت را کمتر می کند، رنگ پوست را یکنواخت می سازد و حفره های آن را کوچک می کند. این عنصر منجر به درخشش پوست صورت تان خواهد شد.

13-کوجیک اسید

کوجیک اسید از قارچ و مواد غذایی تخمیر شده تهیه می شود. این اسید نیروی بسیاری در روشن سازی پوست دارد و به همین خاطر برای بهبود تیرگی پوست تاثیر بسیاری دارد. کوجیک اسید پوست را به خوبی لایه برداری خواهد کرد و قادر است برای حذف سلول های مرده ی پوست به کار برده شود. ولی به یاد داشته باشید که در صورتی که پوست حساسی دارید این اسید در برخی از انواع پوست موجب سوزش می شود.

14-مالیک اسید

مالیک اسید طبیعتاً در تعداد زیادی از میوه ها از جمله سیب وجود دارد. این آلفا هیدروکسی اسید به کوچک شدن حفره های پوست کمک می کند، خط های ریز آن را کم می کند، با لایه برداری پوست رنگ و بافت را تسکین می بخشد و به برطرف کردن تیرگی های پوست کمک می کند.

15-فرولیک اسید

فرولیک اسید طبیعتا در دانه های میوه هایی از جمله سیب و پرتغال و مغزها و غلاتی مانند برنج، گندم، بادام زمینی و دانه ی سویا پیدا خواهد شد. این اسید دارای ویژگی ضد پیری می باشد و به پیشگیری از آسیب های نور خورشید و چین و چروک ها کمک خواهد کرد. فرولیک اسید برای افرادی که دارای پوستی حساس هستند یا به مواد غذایی دارای این اسید حساسیت دارند مناسب نمی باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *