سبک ملی خاص نروژ برخاسته از چشم اندازها
سبک ملی خاص نروژ برخاسته از چشم اندازها
نخستین شرکت فیلمسازی مهم نروژ Christiana Film CO.A/S در 1916 تأسیس شد . بین 1908 و 1913 کمتر از ده فیلم داستانی تولید شده بود و هیچ آماری دربارۀ تولیدات مهم دو سال بعدی در دست نیست .
نروژ در تمام دوران سینمای صامت ، هیچ استودیوی قابل ذکری نداشت و به این ترتیب « سبک ملی » خاص آن عمدتا برخاسته از به کارگیری چشم انداز های نروژ بود و نخستین نشانه پایان مرحله نیمه آماتور تولید فیلم در سال 1920 با ساخته شدن دو فیلم بروز کرد : گزافه گویان اورلند به کارگردانی جی.ای.اولسن و بانوی ولگرد با بازی آستانیلسن و به کارگردانی راسموس برایستن .
سال بعد شاهد نخستین اقتباس مهم از اثری از هامسان هستیم ، رشد خاک ( 1921 ) اما جالب است که کارگردان فیلم دانمارکی و فیلمبردار آن فنلاندی بود : گئورگ اشنی و ویگت در آن زمان مقیم دانمارک بود و فیلمبردار بیوۀ پارسون ( 1920 ) کارل تئودور درایر بوده است که در نروژ ساخته شد .
فیلمی دیگر
پان ( هرالد شوانتسن ، 1922 ) توسط شرکت تازه تأسیس Kommunens Film _ Central تولید شده که از ژانر دیگر هامسان اقتباس شده بود .
پس از توقفی ک ساله ، نخستین فیلم شایسته تماشاگران بین المللی در آن زمان ارایه گردید : در کوهستان ها 1924 نخستین فیلم کارگردانی شده توسط هری ایوار سون روزنامه نگار کمیسر جدید ( 1926 ) توسط شرکت جدیدی به نام Svalefilm تهیه شد و به همان اندازه موفق بود .
شکوفایی کوتاه مدت سینمای صامت نروژ با جهش جادویی ( والتر ، فورست ، 1927 ) به اوج رسید . از دیگر فیلم های دورۀ اوج ، لایلا ( 1925 ) است که به ناحیه Lapps در شمال کشور می پردازد . حتی در این جا هم حضور خارجی ها چشم گیر است : کارگردان فنلاندی _ دانمارکی اشنی وویگت و بازیگر سوئدی مونامارتنسون و بازیگر دانمارکی پیتر مالبرگ .
از تعداد کم و بیش اندک فیلم های صامت نروژ امروزه حدود سی عنوان فیلم در Norsk Filminstitute اسلو باقی مانده است .
برگرفته از سبک اسکاندیناوی ، نوشته پائولوپرچی یوسای
دیدگاهتان را بنویسید