#


معرفی برخی از معروف ترین سالن های تئاتر دنیا

سالن تئاتر
22 فوریه 2017 بدون نظر 3129 بازدید

معرفی برخی از معروف ترین سالن های تئاتر دنیا

معرفی برخی از معروف ترین سالن های تئاتر دنیا

سالن تئاتر جز اینکه جزء معماری های فاخر یک کشور به حساب می آیند به عنوان محلی برای به نمایش درآوردن ما در هنر هفتم به حساب می آیند.

تئاتر ما در هنر هفتم به شمار می آید و سالن های نمایش تئاتر محلی برای اجرایی کردن این آثار برای مشتقان ادب و هنر در این قالب است.

به عقیده ” انرو لویه وبر” تماشای یک نمایش تئاتر در این سالن ها غیر از لذت بردن از خود نمایش است بلکه باعث ایجاد هیجانی وصف ناپذیر در دل تماشاگر ایجاد شود.

تمام هیجان این سالن ها با معمای بی نظیری که در آن ها اعمال شده جذابیت و کیفیت تئاتر را به اوج می رساند از جمله ی این معماری های نایاب می توان از سالن تئاتر نئوباروک، ویسباون و یا خانه اپرای فوق مدرن گوانگ ژو نام برد که هنری بی نظیر در امر معماری در آن ها به چشم می خورد.

تئاتر بزرگ لافنچه

– تئاتر بزرگ لافنچه (Teator La Fenice) ونیز، ایتالیا یکی از قدیمی ترین و معروف ترین سالن های تئاتر که علاوه بر تاریخچه ی پر افتخارش دارای معماری بی نظیر است سالن تئاتر لافنچه است.

این مکان فرهنگی از سال 1792 میلادی تاکنون میزبان هنرمندان بسیار بزرگ در این سالها بوده از جمله این نخبگان هنر می توان از جوزپه وردی ( Verdi )، جواکینز رویسنی (Rossini) وینچنتزو بلینی (Bellini)، گائتانو دونیزتی (Donizetti) و ایگور استراوینسکی (Stravinsky) نام برد.

این بنای تاریخی البته در طول تاریخ از عوامل طبیعی و انسانی در امان نبوده است و در یکی از این موارد می توان به آتش سوزی سال 1996 اشاره کرد که البته با مرمت هایی که انجام شد همچنان با قوت به کار خود ادامه می دهد.

تمامی اینموارد نتوانسته از شکوه و جلال این ساختمان تاریخی و عظیم بکاهد و این سالن برای آغاز فصل 223ام آماده می شود.

لیسبون

– لیسبون (seebuhne) بر گنتس، اتریش
معنی کلمه لیسبون در زبان آلمانی ( صحنه روی آب )است و این وجه تسمیه به خاطر شناور بودن صحنه ی نمایش بر روی آب می باشد. برای اولین بار در سال 1946 میلادی بود که فستیوال برگنتس در کضور اتریش بر روی دریاچه کنتانس کار خود را آغاز کرد و در سال 1950 قسمت صحنه ی تئاترش بنا شد و اولین نمایش تئاتر بر روی صحنه رفت.

سالن تئاتر سیمون همه ساله میزبان نمایش های متعددی است و در حال حاضر نمایش های فلوت سحر آمیز (the magic Fute) و داستان وست ساید (west side story) در حال اجرا هستند. یکی از مهم ترین ویژگی های معماری این تئاتر دکوراسیون خاص آن است که المان های آن همگی بر روی آب نصب شده اند.

سالن وینتر گاردن

– سالن وینتر گاردن (The winter Garden Theatre) تورنتو کانادا.

سالن وینتر گاردن بخشی از قسمت بزرگ مجموعه ای فرهنگی است که دارای 2 سالن مجزا است. سالن نخست آن الگین (Elgin) نام دارد و دارای مساحت بزرگی است.

بین این دو سالن یا آنکه سالن الگین بزرگتر است ولی سالن وینتر دارای معرفیت بیشتری است. معماری سالن به گونه ای است که المان بوته های گل از سقف آویزان شده که این طراحی حس حظور در میان یک باغ گل را به تماشاچی می دهد.

در ابتدا فعالیت این سالن بر اساس اجرای موسیقی و موزیکال بود ولی در سال 1928 و در دوره ی محبوبیت فیلم های صامت تعطیل شد. این روند چندین سال ادامه داشت تا اینکه در سال 1987 میلادی نهاد Ontario Heritage Trust که یک نهاد عام المنفعه است میلیون ها دلار برای احیای این سالن هزینه کرد.

یکی از نکات جالب و قابل توجه این بود که در هنگام بازسازی برای جلوگیری از آسیب احتمالی به آثار هنری و نقاشی های دیوراها تمام آنها با خمیر نان پاک سازی شدند.

قصر موسیقی کالاتان

– قصر موسیقی کالاتان (palau de La MusicaCataLana ) بارسلونا- اسپانیا یکی از حیرت آور ترین و مبهوت کننده ترین مواردی که در هنگام ورود به این سالن توجه فرد را به خود جلب می کند.

شیشه کاری ها، موزاییک ها و مجسمه های مرمری آن است. این سالن تنها سالن کنسرت که با این سبک به ثبت جهانی یونسکو درآمده است و البته معماری نمونه ای از هنر نئو کاتالان به حساب می آید.

کاخ اپرای گارنیه

– کاخ اپرای گارنیه (palaisGarnier)پاریس – فرانسه

مطمئن باشید چنانچه وارد این سالن زیبا شوید نمی شود توجهتان را به نقوش زیبای سقف و دیوار جلب نشود. سقف زیبای وسط سالن که زیر گنبد آن نقوش بسیار زیبای هنری نقش بسته یکی از نوساز ترین قسمت های سالن است که اطراف لوستر آن طرح اپرای مشهور است.

لوستر عظیم وسط این سقف در سال 1896 سقوط کرد و یک کارگر که زیر آن مشغول کار بود کشته شد و این خود باعث خلق ایده نقاشی ” شبح اپرا ” در کنار لوستر شد.

تئاتر میناک

– تئاتر میناک (Minack Theater ) پورت کورنو – انگلستان

یکی از زیبایی های این مکان این است که در کنار تماشای تئاتر می توانید از مناظر حیرت انگیز کورینش (Cornish)نیز لذت ببرید.

شاید بتوان گفت یکی از شرایطی که این سالن تئاتر دارد این است که صندلی های آن تخته چوب هایی در فضای آزاد است که حتی هنگام بارش باران ممکن است در حال خیس شدن نمایش را به نظاره بنشینید.

با تمام این محدودیت ها باز هم لذت تماشای تئارت در کنار ساحل دریا خالی از لطف نخواهد بود.

تئاتر ویسبادن

– تئاتر ویسبادن (Hessischesstaatestheater Wiesbaden ) ویسبادن – آلمان

موضوعی که در این سالن بسیار به چشم می خورند نام عجیب و غریب آن است که البته در کنار هنر معماری فاخر آن تلفیق عجیبی را تشکیل می دهد اکثر نمایش ها در این سالن به سبک نئوپارک اجرا می شود که برای اهل هنر نیز نیاز به قدرت بالایی از درک در این زمینه را می خواهد.

سالن اپرای سیدنی

– سالن اپرای سیدنی (Sydney Opera House ) سیدنی – استرالیا

بر خلاف ظاهر بیرونی اپرای سیدنی که شبیه به یک صدف است و حس محبوس شدن را می دهد ولی داخل آن بسیار شاد و مفرح است. با آنکه سازه ی آن قدمتی ندارد و در دوران مدرنیته ساخته شده است ولی طراحی آن توسط دورن اوتزان ( معمار دانمارکی ) مورد تحسین و تمجید قرار گرفت و سازمان یونسکو نیز توجه ویژه ای به آن دارد.
در سالهای اخیر برنامه های متعددی در این سالن برگزار شده که از جمله آنها می توان به باله یا سخنرانی های تد (TED) اشاره کرد.

تئاتر بالبوآ

– تئاتر بالبوآ (Balboa Theatre) سن دیگو – آمریکا

این سالن دارای کاربردهای مختلفی از جمله مقر فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در جنگ جهانی دوم، ماخ نمایش فیلم و حتی در دوره ای مکانی متروکه به حساب می آمد.

بعد از تمام این فراز و نشیب ها در ادوار تاریخ دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و محل اجرای پادکست های زنده Nerdist و جشنواره های Veggie Tales است.

تئاتر بولشوی

– تئاتر بولشوی (Bolshoi Theatre) مسکو – روسیه

سال 1776 الی بسیار سخت و عجیب برای اهل هنر بود و ان دوران آبستن حوادث بسیاری از جمله تبدیل شدن آمریکا به مریکا (merica). شکل گیری روشنفکری و انتخاب پرنس پیوتر اوروسق (prince pyotrursov) توسط پادشاه آن دوران کاترین کبیر برای یک دوره 10 ساله و دریافت سکان هدایت اداره فرهنگ و هنر کشور روسیه بود.

اوروسف عقیده ای راسخ بر این موضوع داشت که تئاتر جایگاه نخست درهنر را دارد و از این رو در سال 1780 دستور ساخت سالن تئاتر بولشوی را صادر کرد.البته پس از ساخت این سالن تغییرات عمده ای بر روی آن اعمال گردید که البته اصل عمارت ثابت و محکم پا بر جاست.

برچسب ها برچسب‌ها:, , , , ,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *