#


تهیه کنندگان سینما در یوتیوب مورد کلاهبرداری قرار گرفتند

18 دسامبر 2018 بدون نظر 1271 بازدید

تهیه کنندگان سینما در یوتیوب مورد کلاهبرداری قرار گرفتند

تهیه کنندگان سینما در یوتیوب مورد کلاهبرداری قرار گرفتند

سخنگوی انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران در گزارشی عنوان کرده برخی افراد سودجو فیلم هایی را در یوتیوب منتشر کرده اند و از این طریق سهم تهیه کنندگان را پرداخت نمی کنند. براساس گزارش هایی که در این خصوص منتشر شده حاکی از آن است که هیئت مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران این مسئله را ارزیابی خواهد کرد. براساس این گزارش ها مشخص شده درخصوص واگذاری فیلم به نتفلیکس هیچ گونه هماهنگی صورت نگرفته و کلاهبرداران در قبال نشر فیلم هیچ حق السهمی را به تهیه کنندگان پرداخت نمی کنند.

مرتضی شایسته به عنوان شخنگوی انجمن نهیه کنندگان در گفتگوی اخیر خود بیان کرده: چند نفر از تهیه کنندگان جوان موضوع را پیگیری کرده و گزارشی را به انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران ارائه داده اند که نشان می دهد برخی افراد فیلم های سینمایی و ویدئویی را به صورت غیر قانونی به یوتیوب واگذار کرده اند. این اقدام بیشتر از سه سال است که انجام می شود و هیچ هزینه ای در قبال انجام این کار به تهیه کنندگان و صاحبان فیلم ها پرداخت نمی شود.

در واقع حق تهیه کنندگان در این کار ضایع شده و بی اطلاعی این همکاران موجب شده افراد سودجو اقدام به کلاهبرداری کنند. باید به این اشخاص عنوان دزد را داد چرا که فیلم ها را بدون اجازه در یوتیوب منتشر کرده و از پولی که دریافت می کنند هیچ حقی را برای تهیه کنندگان و صاحبان فیلم های سینمایی درنظر نمی گیرند. یکی از موسسات ویدوئی در این اقدام باعث شده تا خسارت زیادی به تهیه کنندگان و صاحبان فیلم های سینمایی وارد شود.

شایسته در ادامه صحبت های خود افزود: موسسه ویدئویی موردنظر از قراردادی که درخصوص خرید حقوق دی وی دی وجود داشته سوءاستفاده کرده است. البته این موسسه در برخی موارد فیلم هایی که در دست داشته را در اختیار شبکه نمایش ومیدئو درخواستی قرار داده و مبلغ قابل توجهی را نیز دریافت کرده است. این موسسه در امانت خیانت کرده و فیلم های بسیاری را تحت عنوان مالک فیلم در اختیار یوتیوب قرار داده است. در مقابل یوتیوب نیز هزینه قابل توجهی را به افرادی که به نام صاحب فیلم و یا نماینده آن ها معرفی کرده اند پرداخته است. این مسئله موجب شده تا حق تهیه کنندگان و صاحبان فیلم های سینمایی به وسیله موسسه ویدئویی از بین رفته و در برخی موارد نیز افراد دیگری از بی خبری این افراد سودجویی کرده اند بدون اینکه حق صاحبان اصلی را پرداخت کنند.

شایسته در ادامه عنوان کرد: هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران ابعاد این مسئله را به طور کامل بررسی خواهند کرد و علاوه برآن تعیین کرده که نام تمام فیلم ها و تهیه کنندگان آن ها گردآوری شده و چنانچه حقوق آن ها پرداخت نشود موسسه موردنظر و افرادی که کلاهبرداری کرده اند باید در شکایت عنوان شده پاسخگو باشند. البته تهیه کنندگان و صاحبان فیلم های سینمایی این امکان را دارند که با ارائه مدارک لازم به دبیرخانه انجمن درخواست خود را توسط وکیل انجمن پیگیری نمایند.

شایسته عنوان کرد: هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران دستور دیگری را نیز مطرح کرده است. براساس دستور این انجمن به تازگی مذاکراتی درخصوص واگذاری فیلمم به نتفلیکس صورت گرفته شده است و برخی از همکاران نیز در فضای مجازی پیام هایی را دریافت کرده اند. هیات مدیره انجمن تصمیم گرفته تا در ابتدا نمایندگی کمپانی عنوان شده را از طرف شرکت نتفلیکس که مسئولیت خرید فیلم ها را برعهده داشته احراز شود و پس از آن شرایطی که در قرارداد برای خرید فیلم ها وجود داشته مشخص گردد. درحال حاضر سوءاستفاده های متعددی تحت عنوان این و یا آن کمپانی صورت گرفته است. یوتیوب یکی از این کمپانی های معتبر است که افراد بسیاری در این شبکه مجازی اقدام به کلاهبرداری کرده اند.

هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل به همکاران خود پیشنهاد داده تا زمانی که جوانب و ابعاد ماجرا به طور کامل مشخص نشده است هیچ گونه قراردادی را با مراکزی که ادعا داشته اند امضا نکنند. شایسته در ادامه صحبت های خود اشاره ای نیز به رفتارهای غیرمتعارفی که از سوی برخی از همکاران تهیه کننده سرزده اشاره کرده و گفت: در نشستی که برگزار شده بود رفتار نامتعارف چند تن از تهیه کنندگان عزیز نیز مطرح شده و تصمیم گرفته شد اگر این رفتارها باعث ایجاد شک و شبهه ظن به صنف می شود تصمیمات لازم اتخاذ شود.

شایسته در اتمام صحبت های خود عنوان کرد: هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان مستقل از سازمان سینمایی درخواست کرد چنانچه فیلم های ایرانی در صف انتظار هستند که سانس نمایش به آن ها اختصاص داده شود نباید هیچ اجازه ای برای نمایش فیلم های خارجی صادر شود. اللخصوص که سال97 به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است و اولویت باید با فیلم های ایرانی باشد. این کار باعث می شود تا مخاطبان بیشتری جذب سینماهای کشور شده و کلاهبرداری هایی از این دست نیز کمتر شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *