#


حاشیه ها بخشی از اشغال های دوست داشتنی هستند؟

26 فوریه 2019 بدون نظر 2941 بازدید

حاشیه ها بخشی از اشغال های دوست داشتنی هستند؟

درروز ۲۴ بهمن اکران اشغال‌های دوست داشتنی شروع شده است و توانسته به فروش خوبی دست پیدا کند .نمی توان گفت که چقدر از موفقیت های این فیلم در گیشه به علت حاشیه های آن و توقیف طولانی مدت است این حاشیه‌ها همزمان با آغاز ساخت فیلم شروع شده اند و جزوی از آشغال های دوست داشتنی می باشند حتی تحلیل های سینمایی و نقدهای این فیلم تا حد زیادی تحت تاثیر این حاشیه ها هستند.

حاشیه‌های زیادی حتی بعد از اکران اشغال‌های دوست داشتنی با این اثر سینمایی همراه است. شهاب حسینی که از بازیگران اصلی این فیلم است در اکران مردمی آن در پردیس سینمایی کوروش در جشنواره فجر امسال گفت چنین شبی در رویاهای ما بود همچنین او به نپذیرفتن فیلم در جشنواره فجر انتقاداتی نیز داشت.

اشغال‌های دوست داشتنی

 قصه اشغال‌های دوست داشتنی چیست؟

در سال  ۹۱ یعنی حدود ۶ سال قبل اشغال های دوست داشتنی ساخته شده است و در این مدت طولانی که فیلم توقیف بود هیچ چیزی از این داستان نمی دانستیم. ماجرای این داستان مربوط به وقایع سال ۸۸ است و بازیگران و عوامل این فیلم تا حد ممکن سعی بر این داشتند که از افشای داستان عاشقانه‌ای دوست داشتنی در طی این سال ها خودداری کنند.

می‌توان گفت که اشغال های دوست داشتنی در رابطه با رخدادهای ۸۸ یک روایت محتاط را بیان می‌کند .داستان در ارتباط با پیر زنی به نام منیر است که با دختر خاله اش زندگی میکند در میانه تظاهرات و اعتراضات که مربوط به سال ۸۸ است  این پیرزن چند معترض را در خانه اش پناه می دهد…

بخش زیادی از این فیلم به گفتگو های خیالی پیرزن با قاب عکس های روی دیوار اتاقش سپری می گردد، ولی شاهد جدل های افراد این خانواده و همچنین شادی های آنها می‌شویم که هرکدام اعتقادات و باورهای خاص خودشان را دارند.

به اعتقاد اکثریت منتقدان پیام اصلی اشغال‌های دوست داشتنی دعوت به آشتی و گفتگوی گروه‌های مختلف و مخالف اجتماعی است .در واقع شخصیت پیرزن فیلم می‌تواند نماد کشور ایران باشد که همیشه دلواپس اعضای خانواده خود است و دیگر شخصیت های فیلم هم نماد گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی هستند که جدا از تمام تعارض و تضاد های شان فقط یک خواسته ی مشترک دارند که می‌خواهند سرزمینشان همیشه در آرامش و صلح باشد.

اشغال های دوست داشتنی جزو فیلم های بسیار خوب سینمای ایران است که سازندگان این فیلم  با هوشمندی توانسته‌اند سراغ یک سوژه جنجالی بروند و روایتی قابل قبول و جذابی را از آن بسازند، روایتی که پیام مهمی را به جامعه منتقل می‌کند و مخاطب را با خود همدل و همراه کرده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *