#


بیوگرافی شهاب حسینی

شهاب حسینی
26 می 2017 بدون نظر 3061 بازدید

بیوگرافی شهاب حسینی

بیوگرافی شهاب حسینی

به گزارش از من بپرس، شهاب حسینی با نام کامل سید شهاب الدین حسینی تنکابنی در 14 بهمن ماه سال 1352 در تهران به دنیا آمد. بازیگری که از مجری گری در تلویزیون شروع کرد و توانست به یکی از سوپر استارهای سینمای ایران تبدیل شود.

شهاب حسینی بازیگری است که مسیر موفقیت را بسیار آرام و با طمأنینه طی کرده است. او انتخاب هایی هوشمندانه داشته و در کمتر فیلم بی ارزشی بازی کرده است.

 

فعالیت به عنوان گوینده و مجری

شهاب جسینی پیش از آنکه به عنوان مجری در تلویزیون شناخته شود، در رادیو گویندگی کرده است. در سابقه گویندگی حسینی در رادیو برنامه های دو نیمه سیب، صدای ما و گلبانگ شادی دیده می شود.

او در سال 1377 به تلویزیون رفت و به عنوان مجری در برنامه اکسیژن مشغول به کار شد. این آغاز فعالیت تصویری شهاب حسینی بود. فعالیتی که با برنامه هایی مانند سایه روشن، برپا برپا و رنگ صبح ادامه پیدا کرد.

بازیگری در تلویزیون

شهرزاد

شهرزاد

اولین تجربه بازی شهاب حسینی در سریال پرمخاطب پس از باران (1379) رقم خورد. در این سریال که سعید سلطانی آن را کارگردانی کرده بود، حسینی با کتایون ریاحی، محمود پاک نیت، رحیم نوروزی، مرجان محتشم، جهانگیر الماسی و… هم بازی شد. این سریال با استقبال زیادی در بین مخاطبان ایرانی رو به رو شد و از تلویزیون مالزی نیز پخش شد.

داستان این سریال به دوران پهلوی اول که هنوز سیستم ارباب رعیتی حاکم بود، می پرداخت.

دومین سریال تلویزیونی حسینی پلیس جوان نام داشت. این سریال را سیروس مقدم به بدترین شکلی که ممکن است کارگردانی کرد. آنچه از این سریال در خاطره ها مانده مربوط به همین بدی های آن می شود.

اما سومین سریال شهاب حسینی مدار صفر درجه که در سال 1386 از تلویزیون پخش شد، با موفقیت توأم بود. این مجموعه را حسن فتحی کارگردانی کرده و علاوه بر شهاب حسینی، رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، لعیا زنگنه، آتنه فقیه نصیری، ناتالی متی و… در آن حضور داشتند.

حسینی در این سریال در نقش دانشجویی ایرانی بازی می کرد که در دوران جنگ جهانی دوم به اروپا می رود تا فلسفه بخواند.

مدار صفر درجه محصول مشترک ایران، مجارستان، فرانسه و لبنان بود و عده ای آن را اوج کار بازیگری حسینی در تلویزیون می دانند.

در سال 1390 سریال شوق پرواز با بازی شهاب حسینی بر روی آنتن تلویزیون ایران رفت. یدالله صمدی که پیشتر به عنوان سینماگر نیز شناخته می شد این سریال را کارگردانی کرده بود.

حسینی در شوق پرواز در نقش شهید عباس بابایی، از معروف ترین و زبده ترین خلبانان ایران در دوران جنگ تحمیلی ظاهر شد. در کنار او شهرام حقیقت دوست، الهام حمیدی، افسانه بایگان، کوروش تهامی و… نیز حضور داشتند.

حضور در سینما
جدایی نادر از سیمین

جدایی نادر از سیمین

شهاب حسینی در سال 1380 و با فیلم رخساره (1380) وارد سینما شد. رخساره را امیر قویدل کارگردانی و حسینی به همراه میترا حجار در آن بازی کرد. در این فیلم محمدعلی سپانلو، شاعر، نویسنده و مترجم ایرانی نیز حضور داشت.

او در همان سال در فیلم واکنش پنجم به کارگردانی تهمینه میلانی نیز حضور پیدا کرد. فیلمی در ادامه فیلم های فوق زنانه میلانی که به جز نیکی کریمی به عنوان زن ستم دیده و جمشید هاشم پور به عنوان عامل ستم، مجالی به شهاب حسینی برای عرضه نداد. هر چند فیلم در چند جشنواره خارجی جوایزی را برای میلانی و نیکی کریمی به همراه آورد.

این زن حرف نمی زند به کارگردانی احمد امینی فیلم دیگر شهاب حسینی در سال 1381 بود. از نام پیداست که این فیلم نیز بر مسائل زنان متمرکز است، هر چند بازیگرانی مانند حامد بهداد، حمیدرضا پگاه و کوروش تهامی در کنار حسینی بازی می کردند. به هر حال فیلم متعلق به کتایون ریاحی و لاله اسکندری بود.

فیلم هایی بهتر و اولین جایزه

فیلم شمعی در باد (1382) به کارگردانی پوران درخشنده، فیلم موفقی بود که نامزدی شهاب حسینی برای دریافت سیمرغ بلورین را سبب شد.

حسینی سال بعد با رستگاری در هشت و بیست دقیقه (1383) به کارگردانی سیروس الوند نیز این عنوان را به دست آورد.

اکبر خواجوی که در کارنامه اش سریال پرمخاطب پدرسالار به چشم می خورد، در سال 1386 از شهاب حسینی دعوت کرد تا در فیلم محیا بازی کند. فیلمی با سوژه ای جالب که بازی در آن دیپلم افتخار نقش اول مرد را برای حسینی به ارمغان آورد.

سال 1387، سال موفقیت

در سال 1387 شهاب حسینی در چند فیلم بازی کرد که موقعیت او را تا حد بسیار زیادی در سینمای ایران تثبیت کردند.

درباره الی ساخته اصغر فرهادی که به موفقیت عظیمی در گیشه، نزد منتقدان و جشنواره ها دست یافت، یکی از این فیلم ها بود.

درباره الی را عده ای بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران می دانند. ادعای که حتی اگر نادرست باشد، به ارزش هایی در فیلم اشاره می کند که باعث شده چنین نظراتی بیان شوند.

به هر حال خرس نقره ای جشنوراه برلین به عنوان یکی از معتبرترین جوایز جهانی نصیب فیلم شد تا از آن به بعد در جشنواره های مختلف به روی آن باز شود. حسینی در این فیلم در کنار گلشیفته فراهانی، پیمان معادی، مانی حقیقی، مریلا زارعی و ترانه علی دوستی قرار گرفت و توانست بازی به شدت مناسبی ارائه دهد. در نقش جوانی از خارج برگشته که قصد دارد برای بار دوم در ایران ازدواج کند و به زندگیش سر و سامانی دهد، اما گرفتار ماجرایی پیچیده می شود.

درباره الی تندیس بهترین بازیگر نقش اول از جشن خانه سینما را برای حسینی به ارمغان آورد. این جایزه یکی از انبوه جوایز فیلمی بود که باعث شد بعد از سال ها نام سینمای ایران به شکل جدی در جهان مطرح شود.

اولین سیمرغ

سوپراستار، دومین همکاری شهاب حسینی با تهمینه میلانی در همین سال، به موفقیتی دیگر برای او تبدیل شد.

بازی در این فیلم که داستان اغراق شده ای از زندگی یک سوپراستار ایرانی را بازگو می کرد، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای شهاب حسینی به ارمغان آورد.

پرسه در مه به کارگردانی بهرام توکلی در سال 1388 شهاب حسینی را در کنار لیلا حاتمی قرار داد. او برای این فیلم تندیس بهترین بازیگر را برای بار دوم به دست آورد. تا تکرار موفقیت هایی باشد که از راه رسیده بودند.

موفقیت در عرصه بین المللی
در کنار اصغر فرهادی

در کنار اصغر فرهادی

 

در سال 1389 دومین همکاری حسینی با اصغر فرهادی یعنی فیلم جدایی نادر از سیمین به یکی از موفق ترین فیلم های ایرانی در جهان تبدیل شد. این فیلم توانست اولین جایزه اسکار را نصیب سینمای ایران کند. جشنواره ای که به فیلم های ایرانی روی خوش نشان نداده بود.

جدایی نادر از سیمین، حسینی را در نقش فردی از طبقه پایین اجتماع قرار داد تا به عنوان نقطه مقابل پیمان معادی و لیلا حاتمی بازی کند. هر چند فیلم درباره نادر و سیمین بود، اما این بازی شهاب حسینی و ساره بیات بود که بیش از همه به چشم می آمد.

حسینی برای این فیلم خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم برلین به دست آورد. دستاوردی بی نظیر برای بازیگری که از گویندگی رادیو شروع کرده بود.

در ایران نیز حسینی تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل از جشن خانه سینما و دیپلم افتخار جشنواره فجر را ربود تا این فیلم به یکی از به یادماندنی ترین تجربه های بازیگریش تبدیل شود.

در سال 91 حسینی در یک نقش یک پلیس ظاهر شد. در فیلمی به نام تعبیر خواب که دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنوراه فیلم های پلیسی مسکو و همچنین تندیس بهترین بازیگر نقش اول را از پنجمین دوره جشنوراه بین المللی فیلم شهر با خود به همره آورد.

سومین همکاری با پوران درخشنده

در سال 1392 شهاب حسینی برای سومین بار در فیلمی از پوران درخشنده بازی کرد. هیس، دخترها فریاد نمی زنند که به فروش زیادی دست یافت، جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره بین المللی ACTION ON FILM را نیز نصیب حسینی کرد.

در همین دوران حسینی فیلم حوض نقاشی را برای مازیار میری بازی کرد که نقشی مشکل و عجیب بود. ولی او به خوبی از پس آن برآمد و توانست جایزه ویژه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم لیسبون در کشور پرتغال به دست بیاورد.

اولین تجربه کارگردانی

شهاب حسینی اولین فیلمش را به عنوان کارگردان در مهر ماه سال 1393 اکران کرد. این فیلم ساکن طبقه وسط نام داشت و حسینی در آن در 38 نقش مختلف بازی کرد!!

گفته می شود او قصد دارد این رکورد را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند. به هر حال ساکن طبقه وسط نقدهای متفاوتی دریافت کرد. عده ای فیلم را پسندیدند و عده ای آن را یک سره رد کردند.

حسینی در این فیلم از بازیگرانی مانند هنگامه قاضیانی، فرهاد اصلانی و طناز طباطبایی استفاده کرد. ساکن طبقه وسط در گیشه کمی بیشتر از یک میلیارد فروش کرد که در دوران کنونی و در شرایط حال حاضر سینمای ایران فروش زیادی محسوب نمی شود.

جایزه بهترین بازیگری از جشنواره کن
در کنار ترانه علی‌دوستی با نخل طلا

در کنار ترانه علی‌دوستی با نخل طلا

شهاب حسینی در سال 1394 و در سومین همکاری با اصغر فرهادی به بازی در فیلم فروشنده پرداخت. این فیلم بزرگ ترین افتخار دوران کاری حسینی را نصیب او کرد.

فروشنده با فاصله ای زیاد نسبت به فیلم های قبلی فرهادی، اثری ضعیف بود که به یک ماجرای حساس می پرداخت. شهاب حسینی در این فیلم دوباره با ترانه علی دوستی هم بازی شد و نقش مردی را بازی کرد که زنش مورد تعرض یک مرد غریبه قرار گرفته است.

این فیلم با وجود فیلم نامه و کارگردانی عمداً تیره اش در جشنواره کن درخشید. نخل طلای کن بهترین فیلم نامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد ارمغان کن به فرهادی و فیلمش بود.

بعد از جشنواره کن، فروشنده به مراسم اسکار رفت و توانست دومین جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را نصیب سینمای ایران و اصغر فرهادی کند.

فروشنده در اکران عمومی نیز به گیشه بسیار خوبی دست یافت و با فروش بیش از 15 میلیاردی خود جزو سه فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران قرار گرفت.

پروژه ای مشترک با بریتانیا

در همین سال شهاب حسینی در فیلم غلام که پروژه مشترک ایران و بریتانیا بود نیز بازی کرد. این فیلم را میترا تبریزیان کارگردانی کرده و شهاب حسینی نقش یک مهاجر ایرانی بی هدف و تلخ را در آن بازی می کند.

از آخرین کارهای حسینی می توان به فیلم برادرم خسرو به کارگردانی احسان بیگلری و لابی به کارگردانی امیرشهاب رضویان اشاره کرد. باید منتظر اکران این دو فیلم ماند تا مشخص شود حسینی در این فیلم ها چه بازی ای ارائه کرده است.

دیگر فعالیت ها

شهاب حسینی علاوه بر کارگردانی یک تجربه تهیه کنندگی نیز در پرونده اش دارد. این فیلم که خورشید نیمه شب نام دارد، در سال 1394 توسط شبیر شیرازی کارگردانی شده است.

حسینی همچنین به همراه برادرش و چند تن از دوستانشان یک گروه موسیقی به نام هفت تأسیس کرده است. از این گروه تا کنون چهار مجموعه آهنگ منتشر شده است که حسینی در چند قطعه به عنوان خواننده کار کرده است.

شهاب حسینی همچنین در مجموعه شهرزاد به کارگردانی محمدحسین لطیفی در کنار ترانه علی دوستی و مصطفی زمانی بازی کرده. این مجموعه که با استقبال زیاد مخاطبان رو به رو شده، برای پخش در شبکه خانگی ساخته شده است.

زندگی خصوصی
شهاب حسینی و پریچهر قدیری

شهاب حسینی و پریچهر قدیری

شهاب حسینی در سال 1374 و در سن 22 سالگی با پریچهر قدیری ازدواج کرد. قدیری در فیلم ساکن طبقه وسط بازی کرده است.

این زوج صاحب دو فرزند به نام محمدامین و امیرعلی هستند.

نام و نام خانوادگی :

 نام و نام خانوادگی


محل تولد

 :تاریخ تولد

  بیوگرافی

  فیلم های سینمایی

  سریال ها

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *