#


حواشی سریال های شبکه نمایش خانگی

شبکه نمایش خانگی
20 می 2019 بدون نظر 1429 بازدید

حواشی سریال های شبکه نمایش خانگی

در شبکه نمایش خانگی سریال های بسیار زیادی درحال پخش است و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود . مسئولان فرهگی در کشور باید نظارت کافی را در وزارت ارشاد داشته باشند تا بتوانند آرایش رسانه ای بهتری را درمقابل وزارت ارشاد داشته باشند. هر سریال در شبکه نمایش خانگی نمی تواند راه خوبی برای سرگرم کردن مردم باشد. در سریال هایی که جدیدا در شبکه نمایش خانگی ساخته شده است مواردی به صورت مشترک وجود دارد که نشان می دهد این سریال های می خواهند شبک زندگی کردن انسان را تغییر دهند و آن را دچار تحولاتی کنند.

اگر به بررسی سریال های شبکه نمایش خانگی مانند ممنوعه ، رقص روی شیشه و نهنگ آبی بپردازیم می فهمیم که مفهوم این برنامه ها همگی براساس داشتان های عاشقانه بوده است و در مورد زندگی طبق متوسط جامعه روایت می شود. این سریال ها با فرهنگ اصیل ایرانی در تضاد است و باعث افزایش بین شکاف های سیاسی و فرهنگی می شود .

کارشناسان فرهنگی آگاهی بسیار زیادی را به ابن موضوع دارند و می دانند که این روش در ابتدا روش زندگی طبقه متوسط جامعه را تغییر نداده است . در دهه هفتاد و بعد از جنگ جامعه ایران برای هر تغییری از خود مقاومت نشان می داد و اما بعدها چیزهایی که در سینمای دوم خرداد نشان داده شد باعث شد تا حدود ده سال بعد ساختارهای اجتماعی جمهوری اسلامی دچار تحول شود .

امروزه بیش تر مردم در سراسر جهان به دنبال این اند تا سریال ها را دنبال کنند و اما مانند گذشته علاقه به فیلم های سینمایی وجود ندارد. سینماگران نیز متوجه این موضوع شده اند که سلیقه مردم در این باره تغییر کرده است . دولت نیز در همین زمینه مسئله نظارت را به مولفان صنعت بازیگری نسبت داده است .

سریال های بسیار زیادی در شبکه نمایش خانگی به نمایش در آمده اند که حمایت های خاصی به صورت غیر مستقیم را در پی دارد که هدف همه آن ها این است که در ده سال آینده سبک و روش زندگی انسان به صورت کلی تغییر کند. سینما و هم چنین سریال های شبکه نمایش همگی به دنبال همین هدف اند . در این زمینه اگر مسئولان غفلت کنند همین باعث می شود تا این گونه سریال های در شبکه نمایش خانگی بتوانند در جامعه تغییرات زیادی را به وجود آورند.

شبکه نمایش خانگی

سریال های شبکه نمایش خانگی چطور می توانند سبک زندگی مردم را دچار تحول کنند؟

سریال های ساخته شده براساس المان های تعیین شده ای مشخص می شود که باعث می شود ده سال بعد تغییراتی را در شیوه زندگی مردم بگذارد. سینماگران هم یا به صورت عمدا و یا بدن داشتن قصد قبلی در این مسیر حرکت می کنند و علاوه بر آن نیز باعث می شوند تا جامعه نیز دچار آسیب های اجتماعی شود.

البته به نمایش های دوم خرداد اعتراض هایی نیز شد که یکی از آن ها مربوط به تصاویری نامانوس بوده است که در حوزه زیست بومی و عادی مردم پخش شده است . شکوهی که در سینمای دوم خرداد وجود داشت مربوط به خشونت های جنسی و خشونت های هیستریک بوده است .در این زمان حتی روشن فکرانی نیز بودند که به خاطر این که اعتراض خود را به فضای بسته آن زمان نشان دهند حتی این آثار را مورد تشویق هم قرار می دادند.

همان تولیدات در دنیای امروزه و طبقه بندی ها جز دوره هایی بسیار ابتدایی در به ابتذال کشیدن سازمان صدا وسیما است . در رتبه دوم نیز فیلم های فارسی قرار می گیرند که ددر زمان پهلوی ساخته شده بودند. کسانی که از سینمای دوم خرداد حمایت می کردند نوشته هایی را داشته اند که در همین نوشته ها به این نکته می رسیم که این دوره به مراتب مبارزه با فرهنگ اصیل فارشی بیش تر از دوره پهلوی و فیلم های فارسی آن دوره بوده است.

هنوز هم اثراتی درباره سینمای دوم خرداد در جامعه وجود دارد که البته خطری بزرگ تر که در این زمان وجود دارد مربوط به سریال های شبکه نمایش خانگی بوده است و البته اثرات این موارد نیز سال های بعد مشخص خواهد شد . کسانی که این سریال ها را در شبکه نمایش خانگی به تصویر می کشند بر این عقیده اند که این سریال ها درواقع همان آینده خانواده های ایرانی و فرهنگ های حاکم بر آن است .

سریال رقص روی شیشه در شبکه نمایش خانگی

کسانی که سریال های را مورد ارزیابی قرار می دهند و بر آن نظارت می کنند پروانه نمایش را به سریال رقص روی شیشه داده اند . اما در این میان مخاطب با دیدن این سریال با یک سینمای ورشکسته روبه رو می شود و البته همه این موارد تحت نظارت سرمایه دارانی است که در خارج از سینما فعالیت دارند.  سریال به صورت کلی حاوی این پیام است که کسانی که سینما را اداره می کنند افرادی هستند که از نظر اقتصادی در مراتب بسیار بالایی وجود دارند.

داستان سریال رقص روی شیشه به این صورت است که به یک کاراکتر زن ( مهتاب کرامتی ) آغاز می شود و از بازیگری به مدت زیادی است که کناره گرفته است این خار شدن وی از سینما به این دلیل  درخواست همسرش ( بهرام رادان ) بوده است . همسر وی انسانی است که تنها می خواهد زنش برای خودش باشد و اصلا دوست ندارد که به خاطر کارهای تبلیغاتی و فیلم ها و سریال ها عکس های همسرش در مکان های مختلفی پخش شود . همین مسئله بسیار ریزی که در این جا مطرح می شود درواقع باعث تقابل قوانین شرعی و عرفی جامعه می شود .

همین مسئله الگوهایی را مانند تسلط مرد بر همسر ، مسخره گرفتن و از بین بردن غیرت و هم چنین قدرت تسلط بسیار کم زن در محیط اجتماع را به دنبال دارد. این تفکر برگرفته از سریال های استامبولی است که حال به سریال های ایرانی انتقال یاقته است . باید بدانید که زن در تاریخ اسلام و ایران ارزش بسیار زیادی را داشته است و اما در این سریال های شبکه نمایش خانگی تنها از زن برای رقابت در متن های نمایشی استفاده می شود .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *