#


آغاز حاشیه ها ی سریال ایستاده در غبار هم زمان با شروع پخش آن

ایستاده در غبار
2 جولای 2017 بدون نظر 1721 بازدید

آغاز حاشیه ها ی سریال ایستاده در غبار هم زمان با شروع پخش آن

آغاز حاشیه ها ی سریال ایستاده در غبار هم زمان با شروع پخش آن

به گزارش از من بپرس، محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم موفق ایستاده در غبار، به صورت تلویحی از نسخه سریال آن انتقاد کرده است.

ایستاده در غبار اولین فیلم بلند محمد حسین مهدویان، کارگردان جوان سینمای ایران است که در زمان پخش با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد. این فیلم به شکلی مستندگونه به داستان زندگی حاج احمد متوسلیان، از بزرگترین فرماندهان دوران دفاع مقدس می پردازد.

بنا به توافقی که سازندگان این فیلم در ابتدای آغاز پروژه داشته اند، قرار بوده که علاوه بر فیلم سینمایی، یک نسخه مینی سریال نیز از آن ساخته شده است که در حال حاضر از صدا و سیما پخش می شود. این نسخه 30 دقیقه طولانی تر از فیلمی است که در سینما نمایش داده شده است.

به همین مناسبت محمدحسین مهدویان نسبت به نسخه سریال در صفحه شخصی خود در اینستاگرام واکنش نشان داده و به شکلی غیر مستقیم از آن سلب مسئولیت کرده است.

مهدویان در این یادداشت کوتاه اشاره کرده که ایستاده در غبار برای او همان نسخه سینمایی است و علاقه ای به دیدن سریال آن ندارد:

«خیلی ‌ها می ‌پرسند چرا حرفی از نسخه سریال «ایستاده در غبار» نزدم؟ پاسخ ‌اش خیلی ساده است. چیزی که هنوز خودم ندیده ‌ام را به کسی توصیه نمی ‌کنم. نه اینکه نگذاشته باشند که ببینم. نه. خودم ترجیح دادم نبینم.

«ایستاده در غبار» برای من‌‌ همان فیلم صد و چهار دقیقه ‌ای است که در سینما‌ها اکران شد. این سریال براساس یک توافق قدیمی آماده شد و من هم به دلایلی باید تن درمی ‌دادم. چاره‌ ای نبود. الان هم واقعاً درست نمی‌ دانم این نسخه نادیده اصلاً خوب از آب درآمده است یا نه. اما حتی با فرض اینکه عالی هم از آب درآمده باشد، باز علاقه ‌ای به دیدنش ندارم. «ایستاده در غبار» از نگاه من‌‌ همان فیلم سینمایی یکصد و چهار دقیقه ‌ای است که گفتم. این فیلم نسخه دیگری ندارد.»

این یادداشت مهدویان با واکنش تهیه کننده فیلم و سریال ایستاده در غبار رو به رو شده است. تهیه کننده نیز پاسخ مهدویان را در اینستاگرام داده و در آن ضمن گلایه از اظهار نظر کارگردان کار، گفته که او از اول در جریان تولید سریال بوده و حتی پیشنهادهای تدوینی و بخش بندی سریال را نیز مهدویان داده است.

در این یادداشت تهیه کننده ضمن اشاره به تلاش دو ساله مهدویان برای پژوهش های مربوط به فیلم، از پیشنهاد مهدویان برای تهیه دو نسخه سینمایی و تلویزیونی سخن گفته است:

«… بعد از آن‌ همه تحقیق، مستند و… اهل فن، درباره این شیر مرد جهاد و بعد از پژوهش ‌های خودت و با تجربه‌ ای که از «آخرین روزهای زمستان» داشتی، گفتی بهترین راه برای روایت این ‌همه تحقیق، یک سینمایی و یک سریال است. ما با هم نشستیم. گفتی که سینمایی بسازیم، و بعد که دیده شد تازه سریال را پخش کنیم. و ما با هم حرف زدیم و از همه مهم تر به هم تعهد دادیم که یک فیلم سینمایی و یک مینی سریال درباره حاج احمد تولید کنیم. ما هم به سیاق بقیه برنامه ‌هایمان به صداوسیما «تعهد» دادیم که یک سریال جذاب به نام ایستاده در غبار برایتان کنار گذاشته ایم و البته که برایم عجیب بود که در مورد تهیه سریال گفته بودی: «من هم به دلایلی باید تن در می دادم!»

این تهیه کننده در ادامه یادداشت خود ساخت ایستاده در غبار را عامل موفقیت مهدویان در سینما عنوان کرده و در ادامه مهدویان را به عهدشکنی درباره قول ساخت سریال متهم کرده است:

«… حالا خدا خواست و تو بعد از ایستاده در غبار شدی «محمدحسین مهدویان» ی که همه سینما مثل ما دوستت دارند و بعد که در مورد سریال حرف زدیم، تو لابد تصمیمت عوض شد یا هرچه و نیامدی پای سریال. هر چه گفتیم برادر حسین! بیا قربانت برویم، بیا دور سرت بگردیم، نیامدی که نیامدی. بر خلاف آن تعهد!»

مسئول روابط عمومی سازمان اوج که تهیه کننده ایستاده در غبار است، در آخر این یادداشت مهدویان را مسئول بخش بندی سریال معرفی کرده و اینکه پیشنهادهایی درباره تدوین آن داده است که به این معنی است که محمدحسین مهدویان در ابتدا با ساخت سریال موافق و همراه بوده است.

با در نظر گرفتن مجموع صحبت های دو طرف درگیر در این مناقشه اینستاگرامی، سؤالی که مطرح می شود این است که دلیل مهدویان برای عدم علاقه به سریال ایستاده در غبار چیست؟

آیا مشکلات دیگری هست که در این دو یادداشت مسکوت مانده؟ یا تغییرات سریال آن قدر بوده که از آنچه مد نظر کارگردان و نویسنده بوده، دور شده است؟

هر چه هست، به نظر می رسد این آغاز دعوا و یا حداقل اختلاف جدی تری باشد که به رسانه ها کشیده شده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *