#


حواشی سریال شرایط خاص

10 می 2019 بدون نظر 1483 بازدید

حواشی سریال شرایط خاص

سریال شرایط خاص آخرین سریال های شبکه سه است که قبل از ماه مبارک رمضان روی آنتن رفته است . این سریال به کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه کنندگی سید مرتضی فاطمی ساخته شده است . این سریال بعد از تعطیلات نوروزی جایگزین سریال زوج و فرد شده بوده است . از جمله بازیگران اصلی این سریال می توان به کامبیز دیرباز اشاره کرد.

در ابتدا قرار بوده است این سریال تنها در 15 قسمت ساخته شود اما بعدها به 22 قسمت اضافه شده است . این مجموعه به دوران دفاع مقدس نگاهی طنز داشته است . این سریال درست است که نقاط ضعفی را هم داشته است و اما توانسته است مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

بازیگران این سریال عبارتند از : کامبیز دیرباز ، بهرام افشاری ، پروانه معصومی ، شهره لرستانی ، سوگل قلاتیان ،صحرا اسداللهی .

سایر عوامل این سریال عبارتند از : حسین تراب نژاد ، احسان لطفیان (نویسندگان ) / فرشاد گل سفیدی ( مدیر تصویربرداری ) / محمود دهقانی ( طراح گریم ) / محمدرضا امامی ( مدیر تصویربرداری )/ حسین مجد ( طراح صحنه و لباس ) / عبدالله شهباز زاده ( مدیر تولید )

شرایط خاص

نقدهایی برای سریال شرایط خاص

امروزه واژه سواد رسانه ای در بین کارشناسان تلویزیونی بسیار شنیده می شود و اما گسترش سواد رسانه ای یک طرح جامع است پس رسانه ملی نیز بایدبه کامل ترین و شکوفاترین آن ها دست پیدا کند و در برنامه سازی نیز از این علوم به میزان زیادی استفاده کند. کارشناسان سواد رسانه ای اگر دور هم جمع شوند قادرند تا این مسئله را نیز حل کنند به صورتی که در سریال شرایط خاص که چندی پیش از تلویزیون پخش آن به اتمام رسیده است نیروی معنوی در سکانس هایی مسخره و تخریب نشود . تحلیل این نکته ها نیاز به سواد رسانه ای دارد.

اما برویم سراغ داستان سریال شرایط خاص که بدین گونه بوده است که دو نفر به هم شبیه اند و درمرحله بعد یکی از این دو نفر با دیگری جابه جا می شود. در این سریال آصف که کامبیز دیرباز دراین نقش بازی می کند به خاطر شبهات بسیار زیادش با یک شهید وبه خواسته مادر این شهید جاویدالاثر برای انتقال یافتن اموال با این شهید جابه جا می شود.

آصف خیلی در این نقش خود فرو می رود و روایت می کند که شاهد امدادهای غیبی در زمان جنگ بوده است و با فرمانده امدادهای غیبی نیز صحبت هایی را داشته اشت . این سکانس را نیز می توان مانند همان سکانس فیلم مارمولک بوده است و تنها تفاوت این دو این بوده است که در مارمولک این اتفاق در لباس یک روحانی افتاده است و اما در این جا در لباس یک شهید .

این ماجرای شباهت دو نفر داستانی بسیار توخالی است که از زمان گذشته تا الان روایت های مختلفی در این باره صورت گرفته است و در هر فیلم دوباره مورد استفاده قرار گرفته است .

در قالب های بسیار مختلفی این موضوع بارها در سینماهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است . از جمله این موارد در سینماهای جهان می توان به فیلم های اقتباس ، برگ های علف ، مردی در نقاب آهنین ، فیلم حلقه های مرده و.. . بسیاری از داستان های دیگر نیز در همین زمینه وجود دارد که از الگوی داستانی جابه جایی دو نفر شبیه به هم استفاده کرده است .

در بین سریال های ایرانی نیز بسیار از این الگوهای داستانی استفاده شده است که عبارتند از : سریال گمگشته اثر رامبد جوان ، شاید وقتی دیگر اثر بهرام بیضایی . به تازگی نیز سریالی از شبکخه نمایش پخش شده است به نام دو نفر شبیه به هم که همین موضوع نیز روایت کننده آن است.

در سریال شرایط خاص نیز شبیه بودن زیادی و هم شکل بودن آصف و محمد حسین خیلی باور پذیر به نظر نمی رسید آن هم به صورتی که همه کسانی که هم سن و سال محمد حسین اند بالای50 سال دارند و اما آصف جوانی دهه شصتی است . محمد حسین اگر هم دوباره می خواست برگردد مسلما مردی پنجاه و چند ساله بود و نه مردی چهل وچند ساله.

تهیه کننده این سریال نه تنها از شباهت دو نفر در این سریال استفاده کرده است بلکه با وارد کردن چند بیمار روانی که یکی عاشق این است که پلیش بشود و اما دیگری علاقه دارد تا بتواند با خواهر آصف ازدواج کند ترکیب می کند .پایان بندی این سریال نیز شباهت بسیار زیادی به فیلم شیار 143 داشته است . قسمتی از داستان که مربوط به منوچهر است و درواقع رویای وی را تشکیل می دهد آن قدرها کلیشه ای است که به میزان زیادی باعث کلافه شدن مخاطب می شود .با حذف منوچهر از این داستان هیچ خللی به داستان فیلم نیز وارد نمی شود .

کسانی که شرایط خاص را تالیف کرده اند آن قدر مخاطبان را بدون شعور دارماتیک دانسته اند که یک سریال بدون ارزش را به عنوان سریالی ارزشی برای مردم نمایش داده اند. تنها لازم است یکی از قسمت های مهم این فیلم که قبلا هم به آن اشاره کردیم را نگاه کنید خودتان متوجه می شوید ارزش ههای جنگ چقدر مورد سوال قرار می گیرد . امدادهای غیبی که در این سریال از آن یاد شده است در خاطرات اغلب رزمندگان وجود داشته است مسخره شده است طوری که دیگی هیچ رزمنده ای نمی تواند از این امدادهای غیبی در خاطرات خود یاد کند.

استفاده از همین موارد کلیشه ای در آثار باعث شده است تا مخاطبان هم همین داستان های کلیشه ای قبلی را تجربه کرده باشند و هیچ مورد جذابی در این داستان برای مخاطب وجود نداشته باشند.برای همه تماشاگران این فیلم در همان ابتدا مشخص است که محمد حسین در همان ابتدا برای این خانواده مشخص خواهد شد و هیچ داستان دیگری را نیز در این داستان رخ نخواهد دادو نویسنده همان مسیر داستان های قبلی را دنبال کرده است . پایان شرایط خاص نیز تنها با یک اعتراف ساده آصف پایان می پذیرد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *