#


بررسی حواشی سریال برادر جان

29 می 2019 بدون نظر 2357 بازدید

بررسی حواشی سریال برادر جان

سریال برادر جان به قلم سعید نعمت الله نوشته شده است . سریال هایی که در سال های اخیر سعید نعمت الله نوشته است محتواهای فرعی را ندارد درحالی که همین داستان های فرعی باعث می شود تا داستان و سریال قوام بیش تری پیدا کند. به بیان دیگر می توان گفت بیش تر نوشته هایی که سعید نعمت الله نوشته است سریال نیستند .

برای مثال اگر به سکانس اول فیلم جراحت برگردیم می بینیم که لطیفه رد همان ابتدا گذشته و آینده سریال را مورد بررسی قرارمی دهد و همه این قسمت ها را تشریح می کند. اگر بخواهیم زمان دقیقی بگوییم باید بیان کنیم حدود ده دقیقه موقعیت خود و خانواده اش را تشریح می کند. تصوری که سعید نعمت الله از ایجاد کردن درام دارد این است که شخصیت ها گاهی به صورت دیالوگ و گاهی به صورت آنالوگ توصیف می شود . در بین این دیالوگ ها و آنالوگ ها گاها به کنش دراماتیک نیز توجهاتی می شود و گاهی فیلم نامه مطلوب شده بر پشته کارگردان حرکت می کند.

در سریال های نوشته شده توسط سعید نعمت الله به جای پویش های مدرن دراماتیک از جدال ها سنتی خانوادگی استفاده می شود. به همین خاطر هم در سریال برادر جان نیز با یک چرخه دراماتیک روبه رو هستیم که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم .

برادر جان

بررسی محتوای سریال برادر جان

در ابتدا با شروع شدن این سریال و دیالوگ هایی که بین چاووش و آراز هم چنین کریم بوستان و ستار رد و بدل می شود برای بیننده ساختاری دراماتیک ترسیم خواهد شد . بین این دو خانواده جدال هایی از نظر مالی وجود دارد و این موارد طی سی قسمت به بیننده نمایش داده می شود .

جدال این دو خانواده جذابیت های بسیار زیادی دارد . در ادامه این شخصیت ها وارد یک سری بازی های روتین می شوند و به خانه های یک دیگر می روند و درنهایت نیز صحبت هایی را برای یک دیگربیان می کنند. عده ای نیز به محل کار یک دیگر می روند و واکنش های شبیه به همی وجود دارد.  همین رفت و آمد  تقریبا دو سوم سریال را در بر می گیرد . البته دعوایی که بین این دو خانواده وجود دارد ریشه ی عاطفی نیز دارد که در چند قسمت این موارد نیز بررسی می شود و اما خط اصلی سریال برادر جان تغییر خاصی نمی کند.

در قسمت دوم سریال برادر جان کریم بوستان زمانی که اطمینان پیدا می کند نمی تواند پول خود را پس بگیرد نزد چاوش می رود و از وی می خواهد تا برای خرید کلیه برای همسرش پولی را به وی بدهد و به این طریق مقداری از سرمایه اش که سوخته است بازگردد. چاوش نیز این شرط را می گذارد که زمانی که این پول را می دهد کریم بوستان باید دعواهای قبلی را فراموش کند و از حقی که دارد بگذرد.  در این جا سوالی که پیش می آید این است که آیا حقوق از دست رفته 15 ساله کریم بوستان اهمیت دارد و یا زنی که زجر می کشد .و یا همان فرض های دراماتیک رفتاری که کریم بوستان داشته است  و توجه به نتیجه نگرفتن برای پس گرفتن حقوقش در مقابل چاوش منطقی به نظر نمی رسد و در قسمت دوم چکی را هم قبول نمی کند.

در این جا این سوال پیش می آید که او پول می خواهد یا می خواهد حقانیت خود را به اثبات برساند.در همه قسمت های سریال برادر جان استیصال متسلسل موج می زند. در قسمت دوم کریم بوستان چکی را از چاووش قبول نمی کند و اما در قسمت هفدهم سریال دوباره به نزد چاوش می رود تا چکش را پس بگیرد . همین رفت و برگشت ها نشان می دهد که در داستان سعید نعمت الله استیصال متسلسل وجود دارد.

این دو واکنش از کریم بوستان در این فیلم نشان می دهد که شخصیت پردازی این فیلم دچار تزلزل است . در بیش تر شخصیت های سریال برادر جان و واکنش های آن ها تضاد وجود دارد به نظر می رسد ناظران سینما چهارچوب سریال ها را از یاد برده اند .

جنبه های عقلانی و انسانی شخصیت هایی از سریال که در متن وجود دارند نیز زیر سوال می رود و اما زاویه های نمایشی و تزئینی به دیالوگ های سریال افزوده می شود . مدیرانی که برای ساخت این سریال موافقت داشته اند مخاطبانی که این سریال را تماشا می کنند را به معنی واقعی گیر آورده اند.

مرحله دوم این استیصال دراماتیک مربوط به التهاب هایی است که بین کریم بوستان و چاوش  در سریال برادر جان وجود دارد که درنهایت به هیچ نقطه خاصی نمی رسند. در ده قسمت اول بین این دو جدالی برای پول به وجود می آید و درنهایت نیز چاوش راضی می شود تا حق کریم بوستان را بپردازد و واکنش هایی که چاوش نشان می دهد بیان می کند که او این موضوع را پذیرفته است . بعد از ده قسمتی که این دو خانواده با هم به جدال می پردازند و درنهایت که چاوش برای دادن حق کریم بوستان راضی می شود دعوایی که ستار به راه می اندازد دوباره وضع را به حالت اول برمی گرداند.

اگر کسانی که بر دیدن سریال برادر جان نظارت می کنند اگر قسمت های سوم تا چهاردهم این سریال را حذف می کنند اتفاقی در روند کلی سریال نمی افتد زیرا در این قسمت ها اتفاق خاص در سریال نمی افتد. در شخصیت های این سریال نیز به نوعی عقب ماندگی وجود دارد که از دیالوگ های ضعیف آن ناشی می شود .

وقتی پول این سریال از رسانه ملی تهیه می شود و اما به اندازه یک ریال از آن ها قصه در این سریال عرضه نمی شود و تنها با تغییراتی در مخاطبان یک قصه بیهوده را رقم می زند. این خود نشان گر این موضوع نیست که بیت المال هدر رفته است. در این سرایل پویایی ایجاد نمی شود . به صورت کلی قصه این سریال لاغر است و بدون دلیل گسترش پیدا می کند .

برای ایجاد تنوع در محصولات تلویزیونی بهتر است این میدان برای ورود جوانان نیز باز شود تا بتوانند استعدادهای خود را در این زمینه نشان دهند و شاهد کارهای متنوع تری در تلویزیون باشیم .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *