#


نام آوران عرصه ی سینما نیکی کریمی

نیکی کریمی
22 آوریل 2017 بدون نظر 2259 بازدید

نام آوران عرصه ی سینما نیکی کریمی

مختصری از زندگی نامه، نام آوران عرصه ی سینما، نیکی کریمی

نیکی کریمی ( -1350)

نیکی کریمی دارای مدرک تحصیلی دیپلم است. او فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۶۸ با فیلم وسوسه (جمشید حیدری) آغاز کرد. در وسوسه نقشی معمولی بازی کرد که اگر حضورش در چنین نقش‌هایی ادامه می‌یافت. امروز به صورت یکی از بازیگران معمولی و بی‌نام و نشان سینمای ایران درآمده بود.

کریمی در روزهایی نقش معمولی خود را در فیلم حیدری بازی کرد که بازیگر برای ویژگی‌های ظاهری‌اش امکان حضور در فیلم‌ها را نداشت.
از ستاره‌سازی به شدت پرهیز می‌شد. و مبارزه‌ای سخت و بی‌امان از سوی سیاست‌گذاران و مسئولان امور سینمایی برای جلوگیری از «چهره» شدن بازیگران در جریان بود.

هر بازیگری – چه مرد و چه زن – اگر دو سه فیلم پی در پی بازی می‌کرد در قرنطینه قرار می‌گرفت. و برای مدتی از بازی در فیلم منع و محروم می‌شد. هر نقشی برازندۀ هر بازیگری تشخیص داده نمی‌شد و تأیید سر و وضع و ظاهر بازیگر از سوی بخش‌های ممیزی الزامی بود.
در چنین وضعی بهروز افخمی فیلم عروس (۱۳۶۹) را با بازی نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب ساخت؛ دو بازیگر ۳۰-۲۰ ساله که یادآور «جوان اول»های فیلم‌های پیش از انقلاب بودند. عروس با استقبال وسیع عموم مردم مواجه شد و بازیگرانش را به شهرت و محبوبیت رساند. بدین‌سان عروس به عنوان یکی از پدیده‌های سینمای ایران در اواخر دهۀ ۱۳۶۰ درآمد و نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب از ارکان اصلی این پدیده شناخته شدند.

برگرفته از کتاب صد چهره ی سینمای ایران  نوشته  عباس بهارلو (غلام حیدری)

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *