#


قاچاقچیان طلبکار کتاب

25 دسامبر 2018 بدون نظر 1265 بازدید

قاچاقچیان طلبکار کتاب

قاچاقچیان طلبکار کتاب

 یکی از ناشرین  چنین عنوان کرد که: وضعیت ما بعد از دستگیری قاچاقچیان کتاب بهبود پیدا نکرده بلکه بدتر هم شده است و حتی یکی از قاچاقچیان طلبکار است و انگار ما باید چیزی به او بدهیم.

 صالح رامسری مدیر انتشارات معین درباره قاچاق کتاب چنین اظهار کرد:

 انتشارات معین از قاچاقی کتاب آسیب بسیاری دیده است به ویژه ناشرانی که دارای خلاقیت زیادی در کار خود هستند، زیرا قاچاقچیان خیلی باهوش برخورد می‌کنند .آنها کتاب ها را رصد می کنند و با مافی هایی که تشکیل دادند کتاب های خوبی را که یک ناشر با سختی زیادی کشف کرده و با مترجم و مولف قرارداد بسته و بعد از بدبختی و خون دل خوردن مجوزش را گرفته به محض این که گل میکند،آن را چاپ ودر سراسر ایران توزیع میکنند.

 او ادامه داد : با تعدادی از ناشران در اتحادیه ناشران مقداری پول با هم گذاشتیم و وکیل گرفتیم ،سپس توانستیم یکسری انبار پیدا بکنیم مثلاً در خیابان‌جمالزاده یک انبار کتاب ممنوعه کشف کردیم .ما خیلی خوش باور بودیم و فکر می کردیم که دیگر خودشان را نشان نمی دهند اما بعد از چند روز دوباره پیدا شدند و وضعیت بدتر از قبل هم شد.

 این ناشر در ادامه بیان کرد یکی از سردمداران قاچاق کتاب که بعد از دستگیری با قید وثیقه آزاد شد در جلسه ای که در اتحادیه تشکیل شده بود بیشتر حالت طلبکاران داشت و انگار ما باید از او عذرخواهی می‌کردیم و به او چیزی می دادیم که این کارها را انجام داده زیرا خود او اعتقاد دا داشت که این کارش برای کتاب تبلیغ می‌شود و دارد کار فرهنگی انجام می دهد.

 رامسری خاطرنشان کرد: با این اعمال و بگیر و ببند کاری درست نمی شود و این برخوردها مقطعی می باشند و دوباره شروع می شوند.

 باید فرهنگ این جا بیفتد که مانند کشورهای دیگر اگر کسی کتابی را چاپ کند همه بدانند که  این ناشر حریمی دارد و کسی به خود این اجازه را ندهد که آن آثار را کپی کند.

 لازم به ذکر است این مشکل فقط برای ناشران نیست ،اکثر فیلمسازان خواننده ها یا هنرمندان فیلم و یا کاستی ها ، اگر موضوعی را منتشر کنند هر کسی می تواند به راحتی به خود این اجازه را بدهد و آن را کپی کند و به راحتی بگوید نمی خواهد پول خرید آن را بدهید من برایتان رایت می کنم .

باید این فرهنگ در جامعه ایجاد شود که همه بدانند این یک حق و حقوق است و باید حرمتش حفظ شود تا ما با این مسائل و مشکلات برخورد نکنیم این موضوع بحث اجتماعی خود را می طلبد.

  ناشر ادامه داد: این مشکلات فقط به فرهنگ‌سازی مربوط نمی‌شود، بلکه بخش زیادی از این اتفاق ها در وزارت ارشاد ریشه دارند و زمانی که ارشاد یکسری سخت‌گیری‌های نامعقول دارد این اتفاق‌ها پیش می‌آیند. با اینکه الان وضعیت کمی بهتر شده است اما ما در گذشته باید نگرانی می شدیم که با رفتن و یا آمدن یک وزیر ممکن است مجوز کتاب باطل بشود و موضوع دیگری که در بین مردم جا افتاده است ، این موضوع است که کتابهای دست فروشان دست نخورده است .کتابی که ناشر چاپ می‌کنند و موجود است، زمانی که به صورت قاچاق چاپ می‌شود این ذهنیت را به خواننده منتقل می کند که کتاب قاچاق مطمئن تر و سالمتر است و کتابی که ناشر آن را چاپ کرده دارای سانسور می باشد.

 باید جلوی این موضوع گرفته شود .((کتاب قند و نمک )) را که من چاپ کردم خیلی ها به صورت قاچاق می‌ خرند، زیرا اینگونه جا افتاده که این کتاب‌ها بدون سانسور هستند.

 وی در ادامه گفت: این یک موضوع بسیار خطرناکی است که این فرهنگ و ذهنیت در خواننده جا انداخته شود که به کتاب‌های قاچاق اطمینان بیشتری کند. این موضوع مسئله کمی نیست و باید درمورد راه حل آن چاره اندیشی اساسی کرد.

آنها مافیا هستند و در دورترین شهرستان‌ها هم دستفروشان ای دارند که آنها را تغذیه می کنند از یک طرف ۱۰ تا از انبارهای شان گرفته می‌شود اما چند تای دیگر بلافاصله جایگزین می شود.

 صالح رامسری با اشاره به دست فروشان کنار خیابان اظهار کرد: این بساط ها طوری شده‌اند که با دلیری و شجاعت تمام پیاده‌رو را گرفته اند و حتی نمی توانیم به راحتی در پیاده رو قدم بزنیم .

برای من جای سوال است که شهرداری چرا با این دستفروشان برخورد نمی کند؟ درست است که شهرداری کاری ندارد آنها این کتاب‌ها را از کجا می‌آورند و قاچاق می‌کنند، اما این نیز باید مدنظر باشد که کتابفروشی ها با دارایی و بیمه درگیر هستند و مالیات می‌دهند و دستفروشان روبروی مغازه شان کتاب می فروشند !!!!!

بی‌قانونی حالت هزارتو پیدا کرده است.

 مدیر نشر معین همچنین ادامه داد :ما نباید نسبت به قاچاقچیان کتاب بی تفاوت باشیم فکر نمی‌کنم این مافیای قاچاق کتاب در ارشاد شبکه‌ای داشته باشند زیرا اصلا به ارشاد نیازی ندارند .آنها بسیار هوشیارانه عمل می‌کنند و کتاب‌ها را رصد کرده و کتابی را که پرفروش و موفق بوده به صورت قاچاق چاپ می کنند.

 باید این را خاطرنشان می شوند هیچ وقت وزارت ارشاد از این افراد حمایت نمی‌کند اما نباید نسبت به آنها نیز بی تفاوت باشد

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *