#


فریدون جیرانی فیلم آشفتگی ریسک بود؟

فیلم اشفتگی
11 فوریه 2019 بدون نظر 2033 بازدید

فریدون جیرانی فیلم آشفتگی ریسک بود؟

کارگردان فیلم آشفتگی با بیان اینکه تصمیم دارد فیلم ((دلهره)) ساموئل خاچیکیان را بازسازی کند گفت :یکی از ریسک ها در کارنامه کاری‌ام فیلم اشفتگی بوده که باز هم دوست دارم در فیلم سازی همچنین ریسکی را داشته باشم.

اولین نشست آخرین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به فیلم اشفتگی فریدون جیرانی در پردیس ملت اختصاص یافت که در این فیلم ایرانی باز هم داستان دیگری را با استفاده از روایتی از شخصیت مشرقی به تصویر کشیده است.

کاراکتر مشرقی را در این فیلم مهناز افشار ایفا کرده است و فیلم (آشفتگی )سومین تجربه همکاری مهناز افشار با جیرانی بوده است .

از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به بهرام رادان اشاره کرد که در آن دو نقش را بازی می‌کند و مهران احمدی هم کارگری را بازی کرده که به گفته کارگردان فیلم شبیه عادل شرقی در فیلم ((سالاد فصل ))این فیلمساز است.

کارگردان فیلم اشفتگی که به گفته خودش این فیلم را در ادامه (خفگی) ساخته است گفت :سعی کرده تا نسبت به آثار قبلی اش این اثر جدید جان دارتر باشد .

همچنین بیان کرد: در ایران  ساختن این جنس فیلم ها  بسیار پر ریسک و سخت است و برای مخاطب بیگانه می باشد. کار کردن در این ژانر نیازمند تلاش زیادی است مخصوصا در شرایط کنونی که موضوعات اجتماعی و سیاسی فضای سینما را احاطه کرده اند.

جیرانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با پیش بینی اش از واکنش مسعود فراستی به فیلم اشفتگی خاطره ای از زمان اجرای برنامه (هفت) که همزمان با اکران فیلم (قصه پریا )بود  مطرح کرد و گفت: در زمانی که من برنامه هفت را اجرا می‌کردم (قصه پریا) به روی پرده سینما رفت و با من آقای فراست زمان اکران و در همان سالن تماس گرفت و گفت که فیلم اصلا خوب نبود البته در برنامه های دیگری هم مثل دیگر فیلم ها به صورت جدی روبروی هم نشستیم و آن را نقد کردیم.

ایشان اضافه کردند :فراستی چون به من کمک کرده هر چیزی را که بگویند قبول می کنم .او بر سر فیلم (من مادر هستم )و اتفاقاتی که هنگام اکرانش رخ داد به دادگاه آمد و در سفارت آمریکا هم حضور پیدا کرد و از فیلم دفاع نمود آن هم در زمانی که دادستانی وارد ماجرا شده بود و من هیچگاه این کار فراستی را فراموش نخواهم کرد.

ایشان ادامه دادند : من ریسک را بازهم انجام خواهم داد اما این امکان توسط نسل جوانی که با من کار می کنند ایجاد شده است و احساس می کنم آشفتگی مخاطب خوبی را برای خود جذب کند.

جبرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برنامه سازی اش در تلویزیون چه نظری در ارتباط با برنامه های سینمایی تلویزیون که به ویژه در ایام جشنواره پخش شد گفت: این سوال را چون خطرناک است نمی توانم به آن جواب بدهم چون ممکن است به زودی خودم برنامه ای داشته باشم.

ایشان در ادامه نشست گفتند: سرمایه این فیلم اشفتگی کثیف نیست .

درباره اینکه آیا فیلم اشفتگی یک ادای دین به ساموئل خاچیکیان بوده توضیح داد: بر این است تا (دلهره )ساموئل خاچیکیان را بازسازی نمایم و قصد دارم قسمتی از درآمد آن را به خانواده او اهدا کنم او در فیلم سازی فحش می‌خورد و بسیار ریسک می‌کرد مثل الان من!

این کارگردان درباره تکرار کاراکتر مشرقی در فیلم هایش گفت: من در مدرسه ام در تربت حیدریه مدیری داشتم که به خواندن کتاب و مجله من را توصیه می‌کرد تا بتوانم انشا های بهتری را بنویسم در واقع من با نام مشرقی در فیلم ها نسبت به او ادای دینی را داشته هستم.

آشفتگی

سخنان کارگردان فیلم اشفتگی در مورد طرح اولیه ان

طرح این فیلم را حسن حسینی به من نشان داد که ۱۵ سال پیش فیلمی به اسم (دوقلو ها )را دیده بود که پلات اصلی آن بسیار شبیه به این فیلم می باشد اما چون قبلا من فیلمنامه این طرح را بر اساس (دوقلوهای زن ) بابازی خانم افشار نوشته ام گفتم شاید نشود پروانه ساخت برای نمایش آن بگیرم و در نهایت تصمیمم بر این شد تا در زمان بازنویسی قهرمانان را به مرد تبدیل کنم.

مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری این اثر در ارتباط با کادر بندی این فیلم که تمام سکانس  کج فیلم برداری شده است

توضیح داد: نحوه فیلمبرداری برای من یک تجربه جدید بوده است سعی کردم تا فیلمنامه را عکاسی نمایم و در سکانس هایی که شخصیت برتری داشت قاب دوربین را به سمت او کج تر نمایم.

بهرام رادان با تاکید بر اینکه فریدون جیرانی نیازی به بازیگران چهره ندارد و خود یک (برند) است گفت :اجیرانی ایده نو ،بدیع و شجاعتی بسیار برای بیان این قصه داشت و ریسک آن در ساخت این فیلم جای ستایش داردو من ۲۰ سال بود که می‌خواستم با او همکاری کنم.

بهرام رادان ادامه داد :جنونی در بطن فیلم وجود دارد و من تلاش کردم تا بدون زمان و مکان ،بودن این اثر را هم به آن اضافه نمایم در کنار اینها بازی کردن در نقش دو کاراکتر کار سختی بود و با توجه به اکران که در سینما آزادی دیدم او بعد از پایان فیلم سکوت عجیبی در سالن حاکم شده بود.

مهناز افشار یکی دیگر از بازیگران این فیلم در ارتباط با بازی اش در این اثر بیان کرد: حرف اول را در فیلمهای جیرانی نگاه می زند و حتی تر بودن نگاه هم بسیار مهم بود!

در این نشست یکی دیگر از بازیگران فیلم اشفتگی که نقش کوتاهی را در این اثر بر عهده داشت (نسیم ادبی9 بود که از بازی در آشفتگی ابراز رضایت و خرسندی کرد .)

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *