#


تائید نالوکسان از سوی کارشناسان اعتیاد و صحت صحبت های مهناز افشار

17 دسامبر 2018 بدون نظر 1343 بازدید

تائید نالوکسان از سوی کارشناسان اعتیاد و صحت صحبت های مهناز افشار

تائید نالوکسان از سوی کارشناسان اعتیاد و صحت صحبت های مهناز افشار

مهناز افشار یکی از سلبریتی هایی است که درخصوص مسائل بسیاری ابراز عقیده کرده است. پندی پیش این هنرپیشه مشهور ویدئویی را منتشر کرد که در آن از داروی نالوکسان صحبت کرده و آن را به معتادان معرفی نموده بود. پس از انتشار این ویدئو مهناز افشار با حمله های بسیاری از سوی وزارت بهداشت و رسانه ها مواجه شد. وزارت بهداشت ایران صحبت های مهناز افشار را در مورد داروی نالوکسان تائید نکرده و آن را غیرکارشناسی عنوان کرد و از مهناز افشار درخواست کرد تا در این مسئله هیچ گونه دخالت و اظهار نظری نداشته باشد.

پزشکان و رسانه های او را مسخره کرده و اخباری نیز منتشر شد که حاکی از احضار افشار به دادسرای فرهنگ و رسانه بود. البته حالا اساتید برجسته ای که در حوزه اعتیار فعالیت دارند صحبت های این هنرمند را تائید کرده و گفته اند مطالبی که مهناز افشار عنوان کرده صحت دارند. آذرخش مکری به عنوان درمانگر اعتیار و استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرده سازمان بهداشت جهانی و محققان بسیاری به همراه سازمان های مردم نهاد درخصوص عرضه نالوکسان جهت پیشگیری از مرگ معتادان را پیگیری کرده است. این محقق و استاد حوشه اعتیاد عنوان کرده که صحبت های مهناز افشار اشتباه نبوده و این دارو درحال حاضر قرار است به گایدلاین های درمان وابستگی به مواد وارد شوند.

معتادان باید از نالوکسان استفاده کنند

دکتر آذرخش مکری در ادامه صحبت های خود توضیح داده که باتوجه به گایدلاین ها معتادان باید از نالوکسان استفاده کنند و چنانچه معتادی در اثر استفاده از مواد به اغما رفته باشد باید این دارو به او تزریق شود تا از مرگ او پیشگیری به عمل بیاید. درحال حاضر این روش به صورت روندی جهانی مطرح می شود. مکری در ادامه عنوان کرده: در سال های80 این موضوع از جانب ما مطرح شد اما به دلیل عدم دستیابی به پشتوانه لازم لغو شد اما حالا نهادهای معتبری که در سرتاسر جهان فعالیت دارند آن را مطرح نموده اند.

خطرناکی100 برابری کپسول نالترکسون در برابر آمپول نالوکسان

مکری عنوان کرده کپسول نالترکسون در دسترس معتادان قرار دارد که قدرت یک کپسول50 گرمی آن حدود یکصد برابر بیشتر از آمپول نالوکسان است. درخصوص آمپول نالوکسان عوارض و خطراتی عنوان شده که درصورت بلعیدن ناخواسته آن ممکن است به وجود بیاید این درحالی است که یک کپسول نالترکسون حدود100 برابر خطرات و عوارض بیشتری خواهد داشت. علیرغم آگاهی از عوارض و خطرات بالای کپسول های نالترکسون هرگز دراین خصوص حساسیتی مشاهده نشده و هیچکس درخصوص آن اظهار نظری نکرده است.

دکتر عمران محمد رزاقی به عنوان پژوهشگر و درمانگر اعتیاد در واکنش به صحبت های مهناز افشار عنوان کرده: اظهاراتی که خانم افشار مطرح کرده نه تنها اشتباه نیستند بلکه تمام صحبت های او صحت دارند.

نیازی به انجام تمام امور بهداشتی توسط پزشک نیست

درحال حاضر اغلب افراد گمان می کنند که تمام امور بهداشتی و مدیریت سلامت تنها باید توسط پزشک انجام شود. این درحالی است که درمان بیماری ها طیف وسیعی را شامل می شود که برخی از بخش های این درمان باید توسط فرد بیمار انجام شود. به عنوان مثال استفاده از داروهای over the counter مانند قرص سرماخوردگی باید توسط بیمار انجام شود. بخش های دیگری که افراد دیگر قادر به انجام آن خواهند بود همچون خارج کردن جسمی که در گلوی فردی گیر کرده است. برخی از امور توسط بهورزان انجام می شود اما بخشی دیگر از فرایند درمان باید توسط پزشک انجام شود تا درمان حاصل شود. این مساله تحت عنوان مدیریت و سطح بندی بهداشت شناخته می شود و در درمان موثر تاثیرگذار خواهد بود.

عوارض جانبی نالوکسان حدود صفر درصد تعیین شده است

نالوکسان دارویی است که عوارض بسیار اندکی دارد که این عوارض را می توان حدود صفر درصد اعلام کرد به همین دلیل می توان آن را یکی از داروهای موثر شناخته می شود که باید آن را درمورد معتادان استفاده کرد. رزاقی در ادامه صحبت های خود افزود که خانم افشار اشاره ای به محدودیت های نظام بهداشتی ایران داشته اند که عدم استفاده از این دارو را به دلیل محدودیت های موجود در نظام بهداشتی نباید به شمار آورد و اصلی ترین عامل را کج سلیقگی کمپانی های داروسازی باید عنوان کرد. اسپری بینی نالوکسان که به سادگی قابلیت مصرف دارد در ایران وجود ندارد و درخصوص بیمارانی که با مواد اوپیوئید مسموم شده اند تزریق نالوکسان می تواند راه حل نجات بخشی محسوب شود.

روحیه پزشک سالاری از برنامه های نظام بهداشتی حذف شده است

دکتر رزاقی درخصوص برخوردهایی که با خانم افشار شده بود گفت: اینگونه به نظر می رسد که روحیه پزشک سالاری که وجود دارد و موجب تمسخر خانم افشار از سوی افراد بسیاری شده سالیان متمادی است که از نظام بهداشتی حذف شده است. به همین دلیل از افراد معروف و مشهور تقاضا می شود که توصیه ها و تذکراتی را عنوان کنند که باعث می شود افراد جامعه نسبت به موضوعات بهداشتی توجه بیشتری داشته باشند. صحبت های خانم افشار در این راستا توانسته توجه افراد بسیاری را به سمت معتادان و پیشگری از مرگ آن ها جلب کند.

ابراز تاسف نسبت به عدم اطلاع مراجع درمانی و دارویی از جدیدترین مداخلات کاهش آسیب

دکتر علی شفیعی به عنوان کارشناس اعتیاد درخصوص صحبت های خانم افشار عنوان کرده: بسیار جای تاسف دارد که وزارت بهداشت و دیگر مراجع درمانی و دارویی درخصوص جدیدترین و به روزترین مداخلات کاهش آسیب در جهان هیچ اطلاعی ندارند. این درحالی است که سازمان پزشکی قانونی در آماری اعلام کرده هرساله افراد بسیاری در اثر استفاده از مواد می میرند و این آمار طی سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. تمام مراجع درمانی و وزارت بهداشت باید درخصوص داروهای جدیدی که تولید می شوند اطلاعات کافی داشته و داروهای لازم را در اختیار معتادان و متقاضیان قرار دهند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *