#


اصطلاح اقتباس یا Adaptation

The term adaptation
19 آوریل 2017 بدون نظر 1389 بازدید

اصطلاح اقتباس یا Adaptation

تعریف اصطلاح اقتباس یا Adaptation

فیلم‌نامه‌ای که متن آن از منبع دیگری همچون نمایش، رمان، داستان کوتاه و یا زندگی‌نامه اقتباس شده باشد. رمان‌های پرفروش به دلیل جذابیت‌های تجارتی‌اشان می‌توانند ضامن فروش فیلم‌هایی باشند که بر اساس آن‌ها تولید شده‌اند.
اقتباسهای سینمایی از روی رمان‌ها و نمایش‌های تئاتری همواره بحث‌های نظری عمدهای به دلیل شباهت‌ها و اختلاف‌های میان اثر منبع و تولید سینمایی در میان نگره‌پردازان باعث شده‌اند. بسیاری از بحث‌ها درباره‌ی اقتباس سینمایی در اطراف اختلاف‌ها میان طبیعت تصویری سینمادر برابر امکانات بیانی ادبی از طریق نثر توصیفی و استعاره‌ی ادبی (تشبیه و مجاز) بوده است.

نظریات نگره پردازان در این باره

از نظر نگره‌پردازان سینمایی همچون «زیگفرید کراکوئر» و «جورج بلوستون»، اقتباس سینمایی از یک رمان باید متضمن برگردان تصاویر ادبی به تصاویر دیداری باشد. اینان معتقدند که  اگر بخواهد روایت سینمایی تاثیرگذاری باشد، باید متفاوت از اصل ادبی‌اش باشد.
با این حال فیلم‌نامه‌نویسان در فیلم‌نامه‌های اقتباسی‌اشان غالباً به نگارش گفتگوهای نیرومند پرداخته‌اند. درحالی که بخش عمده‌ی عناصر اساسی شخصیت پردازی و طرح داستان در سینما از طریق مجراهای ارتباطی ناگفتاری همچون گریم، لباس، پیکر بازیگران و حرکت آنان انجام می‌شود.

برگرفته از کتاب فرهنگ اصطلاح سینمایی نوشته فرانک بی‌ور

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *