#


خالق رمان و فیلم جن گیر در گذشت

خالق رمان و فیلم جن گیر در گذشت
25 ژانویه 2017 بدون نظر 2213 بازدید

خالق رمان و فیلم جن گیر در گذشت

ویلیام پیتر بلتی رمان نویس و فیلم ساز آمریکایی که رمان جن گیر را در کارنامه اش دارد در سن 89 سالگی درگذشت

بلتی کتاب ترسناک جن گیر را در سال 1971 درباره ی کودک که جن زده شده بود نوشت و دو سال پس از آن فیلمنامه آن را برای کارگردان فیلم جن گیر ویلیام فردکین به نگارش درآورد.
رمان جن گیر مشهورترین اثر این نویسنده در دوران فعالیتش بود و در زمان انتشار فروش چشمگیری داشت. نام این کتاب به مدت زمان 57 هفته در فهرست پر فروش ترین های ” نیویورک تایمز ” دیده می شد و به مدت 17 هفته در صدر جدول پرفروشترینها قرار داشت.

افتخارات این رمان

وی در سال 1973 جایزه اسکار بهترین فیلمنامه نویس اقتباسی را برای نگارش فیلمنامه ( جن گیر ) کسب کرد. وی به قدری توانست در رمان خود موفق باشد که در سال 1990 فیلم جن گیر3 را نوشت و کارگردانی کرد. فردکین کارگردان ” ادگار ایت ” فیلمساز “استفن کینگ ” نویسنده آثاری چون رستگاری در شائوشنگ و مسیر سبز از جمله اولین افراد سر شناسی بودند که از فقدان این نویسنده ابراز تاسف و در شبکه های اجتماعی پیام های تسلیت خود را منتشر کردند.
” استفن کینگ ” که خود در زمنیه ی نگارش ژانر های وحشتناک دستی بر آتش دارد و در این زمینه داراری ادعا است درمورد رمان جن گیر این گونه گفته است : مهم ترین رمان ترسناک دوران ما است.

نگاهی به زندگی این نوسنده موفق

بلتی، سال 1928 از پدر و مادری لبنانی و مهاجر به دنیا آمد. او در رشته ی ادبیات انگلیسی تحصیلات تکمیلی خود را به پایان رساند اما به عنوان فروشنده خانگی جارو برقی مشغول به کار شد. رانندگی کامیون و مسئول چک کردن بلیت دیگر حرفه های او پیش از پیوستن به نیروی هواییارتش آمریکا بود در سال 1950 بود که شغل خود به عنوان دبیر و آزانس اطلاعاتی در بیروت کنار کذاشت و بر روی نویسندگی متمرکز شد. او کتاب زندگی نامه ای ” مکه از کدام طرف است جک ” را در سال 1960 به چاپ رساند و پس از ان چندین رمان طنز را روانه بازار کرد.
بلتی سال 1971 جن گیر را نوشت.

با توجه به نقدهای درخشانی که به این اثر شد ولی در همان زمان ناشر کتاب مدعی شد که این کتاب به فروش خوبی دست نمیابد و بسیاری از نسخ آن پس فرستاده می شود ولی با تمام این مواضع از سوی ناشر فیلم اقتباسی آن ساخته شد و دو جایزه اسکار و چهار گلدن گلوب را از آن خود کرد.
این نویسنده آمریکایی رمان جن گیر3 را خود نوشت و کارگردانی کرد ولی در سال 1999 در مصاحبه های گفت : واقعیت تلخ این است که دیگر کسی نمیخواهد من کمدی بنویسم. جن گیر نه تنها آن کار را تعطیل کرده بلکه تمام خطرات دوران کمدی ننویسی من را از بین برده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *