#


تهیه کننده فیلم برنده اسکار به ایران می آید

6 آوریل 2018 بدون نظر 1129 بازدید

تهیه کننده فیلم برنده اسکار به ایران می آید

آمدن  اینگمار برگمان تهیه کننده فیلم برنده اسکار به ایران

یورن دانر سینماگر فنلاندی و تهیه‌ کننده فیلم معروف «فانی و الکساندر» که کارگردانی آن بر عهده اینگمار برگمان می باشد به عنوان مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران خواهد آمد. ستاد خبری جشنواره گفته که قرار است این منتقد، تهیه کننده، کارگردان و بازیگر در جشنواره کارگاه تخصصی برپا کند.

یورن یوهان دانر در تاریخ پنجم فوریه ۱۹۳۳میلادی  در هلسینکی فنلاند متولد شدو نویسنده، کارگردان، بازیگر، تهیه‌ کننده، سیاستمدار و مؤسس آرشیو فیلم فنلاند می باشد. وی که پدرش زبان ‌شناسی با نام کای دانر بوده است، برای مدت زمان‌ های زیادی در سوئد ساکن بوده و کار کرده است و رییس انستیتو فیلم سوئد می باشد. او در سال ۱۹۷۹میلادی هم عضوی از هیات داوران جشنواره بیست و نهم فیلم برلین بوده است.

یورن دانر در سراسر جهان با تهیه‌ کنندگی فیلم درخشان اینگمار برگمان یعنی فیلم «فانی و الکساندر» معروف شده است؛ شاهکاری که در سال ۱۹۸۴میلادی در کل چهار تندیس طلایی مانند اسکار بهترین فیلم خارجی‌ زبان را کسب کرده بود. جالب این ‌که رمان وی با نام «پدر و پسر» یک سال پس از آن توانست جایزه فنلاندیا را به دست بیاورد تا وی در زمینه ادبیات نیز خودی نشان داده باشد.

دانر در طی چند سالی که پشت سر گذاشته است با گروه های سیاسی گوناگونی همکاری داشته و به طور مثال در دوره ‌های مختلفی عضو پارلمان فنلاند و پارلمان اروپا می باشد. در زمینه روحیه جنگجوی وی باید گفت که تا به حال با دو نوع سرطان نیز مبارزه کرده و مجددا سلامتی اش را بازیافته است.

یورن دانر به عنوان نویسنده و کارگردان نیز افتخارهای مختلفی دارد و به عنوان نمونه در سال ۱۹۶۳میلادی با فیلم «یکشنبه ‌ای در ماه سپتامبر» به جشنواره فیلم ونیز دست پیدا کرد و جایزه بهترین اثر اول را به خود اختصاص داد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *