#


آغاز به کار شصت وهفتمین جشنواره برلین

جشنواره برلین
11 فوریه 2017 بدون نظر 2433 بازدید

آغاز به کار شصت وهفتمین جشنواره برلین

آغاز به کار شصت وهفتمین جشنواره برلین

(جشنواره برلین  به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای سینمایی جهان از 21 بهمن ماه در برلین پایتخت آلمان آغاز می‌شود. جشنواره بین المللی فیلم برلین در کنار جشنواره‌های کن و ونیز از معتبرترین آنها به حساب می آید.)

جشنواره بین المللی فیلم برلین  به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای سینمایی جهان از روز ۲۱ بهمن ماه در پایتخت آلمان آغاز به کار کرده است.

همچون چند سال اخیرخرس که نماد جشنواره بین المللی فیلم برلین است، امسال نیز مضمون اصلی پوستر جشنواره بین المللی فیلم برلینرا به خود اختصاص داده است.

جشنواه برلین تنها جشنواره سینمایی در دنیا است که به جاییک پوستر هر سال مجموعه‌ای از پوسترها را برای این رویداد سینمایی عرضه می‌کند.

جشنواره بین المللی فیلم برلینکه در کنار جشنواره‌های کن و ونیز از معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان محسوب می‌شود، در حالی شصت‌وهفتمین دوره از برگزاری خود را تجربه می‌کند که همچنان از حیث جذب مخاطب سالانه پذیرای بیش از نیم میلیون علاقه‌مند به سینما است و درمیان جشنواره‌های سینما ییببین المللی طرازاول پیشتازاست.

 

فیلم  فرانسوی «جنگو»

فیلم فرانسوی جنگو

اولین ساخته بلند سینمایی « اتین کومار » به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۷ معرفی شده است.

فیلم  فرانسوی «جنگو» که یکی از فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین نیز هست به داستان زندگی «جنگو راینهارت» آهنگساز و گیتاریست بلژیکی و مبارزات وی در سال ۱۹۴۳ در پاریس به اشغال درامده توسط آلمانی‌ها و آزار واذیت او و خانواده‌اش توسط نازی‌ها می‌پردازد.

فیلم «جنگو»نیز بهروایت فصل یاززندگی پرحادثه ودردناک این هنرمند می‌پردازد«جنگو راینهارت» از نخستین نوازندگان اروپایی موسیقی جاز و یکی از مهم‌ترین نوازندگان گیتار جاز بود.

اعضای هیات‌داوران بخش رقابتی جشنواره برلین راششسینماگرشامل سه زن و سه مردتشکیل می‌دهند که همگی سابقه حضور موفق در برلیناله را دارند.

«پل ورهوفن»

ورهوفن

کارگردان معروف هلندی که امسال با فیلم «او» بازگشت موفقی به سینما داشت و توانست جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی سال را نیز از آن خود کند، امسال  به عنوان رئیس هیات داوران جشنواره برلین برگزیده شده است.

«مگی جیلنهال» بازیگر معروف آمریکایی، «دورا بوشوشا» تهیه‌کننده تونسی،«یولیاینچ»بازیگرآلمانی،«اولافور الیاسن» عکاس، نقاش و مجسمه‌ساز ایسلندی، «دیه‌گو لونا» بازیگر و کارگردان مکزیکی و «وانگ کوانان» کارگردان و فیلمنامه‌نویس چینی، شش سینماگرانی هستند که «پل ورهوفن» را برای انتخاب برندگان خرس طلا و خرس نقره‌ای در بخش رقابتییاری خواهند کرد.

18 فیلم که برای خرس طلا رقابت میکنند

خرس طلایی

۱۸ فیلم از کشورهای مختلف جهان چون آلمان ، مجارستان،کره جنوبی،آمریکا، فرانسه، چین، اتریش و فنلاند برای تصاحب خرس طلا، مهمترین جایزه جشنواره برلین رقابت می‌کنند.

«آنا، عشق من» به کارگردانی «کالین پیتر نتز»، «شام» از «اورن موورمان»، «ردپا» به کارگردانی «آگنیزکا هولاند»، «جنگو» ساخته «اتین کومار»، «میهمانی»ساخته «سلیپاتر»،انیمیشن «روز خوبی داشته باشید» ساخته «لیو جیان»، «در ساحل تنها شب» به کارگردانی «هونگ سانگ سو» و «روی دیگر امید» جدیدترین ساخته «آکی کوریزماکی» فیلمساز برجسته فنلاندی از مهمترین فیلم‌های بخش رقابتیدر جشنواره برلین هستند.

فیلم «لوگن» جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های « مردان ایکس» با بازی «هیو جکمن»، «تصویر آخر» به کارگردانی «اسنلی توچی» و «رگ یابیT2» ساخته جدید «دنی بویل» کارگردان برنده اسکار انگلیسی نیز از مطرح‌ترین آثاری هستند که در بخش غیر رقابتی به روی پرده می‌روند.

ایران و جشنواره

متاسفانه سینمای ایران امسال نماینده‌ای در بخش رقابتی و اصلی جشنواره بین المللی فیلم برلین ندارد و فیلم «تمارض» به کارگرانی عبد آبست که در بخش «فورم» جشنواره پذیرفته شده تنها فیلم ایرانی حاضر در بخش‌های گوناگون این رویداد سینماییخواهد است.

فیلم «تمارض» اولین تجربه بلند سینمایی عبد آبست است، با فیلم‌هایی از کشورهای آلمان، فرانسه ، آمریکا،چین، ژاپن، اسپانیا، آرژانتین، دانمارک، کره جنوبی، مکزیک، تونس، گرجستان، هند، و …بهرقابتمی‌پردازد و داستان آن درباره سه پسر جوان است که به خانه یک پیرمرد می‌روند. این فیلم قرار است در پنج سانس مجزا در جشنواره برلین به روی پرده برود که در مجموع ظرفیتهر پنج سانس بیش از سه‌هزار تماشاگر میباشد.

فیلم «کلوزآپ»

یا «نمای نزدیک» از جمله آثار ماندگار مرحوم عباس کیارستمی کارگردان برجسته و شناخته‌شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی امسال در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره برلین به روی پرده خواهد رفت.

«کلوزآپ» یکی از بهترین فیلم‌های واقع گرای سینمای جهان است که باعث شد جامعه غرب با این اثر هرچه بیشتر با سبک فیلم‌سازی کیارستمی آشنا شود.

این کارگردان، فیلمنامه نویس ، شاعر و عکاس ایرانی روز چهارم جولای ۲۰۱۶ (۱۴ تیرماه) در سن ۷۶ سالگی در فرانسه از دنیا رفت.

نسخه بازسازی و ترمیم شده ۷ فیلم از جمله چند فیلم ماندگار سینمای جهان از «وودی آلن»، «جیمز کمرون»، «جورج رومزو» و «جیمزایوری»امسال میهمان بخش کلاسیک شصت‌وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین  هستند.

ازمهمترین فیلم‌های بخش کلاسیک جشنواره برلین نسخه دیجیتال و ترمیم شده فیلم « آنی هال » محصول سال ۱۹۷۵ از معروف‌ترین و برجسته‌ترین آثار «وودی آلن» محسوب می‌شود است.

«ترمیناتور ۲»، «روز داوری» ساخته «جیمز کمرون» و با بازی «آرنولد شوارتزنگر» که یکی از پرآوازه‌ترین فیلم‌های دهه ۹۰ سینمای جهان و «شب مردگان زنده» ساخته ۱۹۶۸ به کارگردانی «جورج ای.

رومرو» محصول ۱۹۶۸ که نقطه‌ای عطفی در سینمای وحشت ایجاد کرد نیز دیگر فیلم‌های مهم بخش کلاسیک امسال جشنواره برلینخواهند بود.

« ملینا کانونرو » طراح لباس ایتالیایی به عنوان دریافت‌کننده جایزه خرس طلای افتخاری  جشنواره بین المللی فیلم برلین  به پاس یک عمر دستاورد سینمایی معرفی شده است که از مطرح‌ترین طراحان لباس در سینمای جهان محسوب می‌شود و سابقه همکاری با کارگردانان بزرگیهمچون «استنلی کوبریک»، «فرانسیس فورد کاپولا»، «سیدنی پولاک»، «وارن بیتی»، «استیون سودربرگ»، «رومنپولانسکی»، «لوئی ماله»، «تونی اسکات» و «وس اندرسون» را داشته است.

ملینا کانونرو در طول دوران فعالیت هنری خود موفق به کسب چهار جایزه اسکار بهترین طراحی لباس برای فیلم‌های «بری لیندون» (۱۹۷۵)، «باشگاهپنبه» (۱۹۸۴)،«ارابه‌های آتش» (۱۹۸۱)، «ماری آنتوانت» (۲۰۰۶) و «هتل بزرگ بوداپست» (۲۰۱۴) را  در کارنامه خود دارد.

 

برچسب ها برچسب‌ها:, ,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *