#


تهمینه میلانی و نظر او درباره سریال شهرزاد

تهمینه میلانی
11 سپتامبر 2017 بدون نظر 1963 بازدید

تهمینه میلانی و نظر او درباره سریال شهرزاد

تهمینه میلانی و نظر او درباره سریال شهرزاد

تهمینه میلانی زده ۱۵ شهریور سال ۱۳۳۹ در تبریز به دنیا آمده است دم دیگر او تهمینه رضائی میلانی است ، زمینه فعالیت او فیلمنامه نویس،کارگردان منشی‌ صحنه، طراحی صحنه و لباس و تهیه کننده است شوهر او محمد نیک بین است و از ساله ۵۸ تا به امروز در دنیای سینما کار میکرده است، او در دوران دبیرستان برای ادامه زندگی‌ به تهران آماده است،او در سنّ جوانی بهترین بازیگر خط قرمز بود است. در کنار کار در کارگاه آزاد فیلم به ادامه تحصیل پرداخت. او که به آرامی به کار در سینما آشنا می‌گردید شروع به نوشتن فیلمنامه (اگر فردا بیاید، دوستت دارم مادر، عشق و مرگ و …) و کار در دیگر فیلمها (ای ایران، جهیزیه‌ای برای رباب، دل نمک و …) کرد.او اولین  فیلمش را در جایزه فیلم فجر جایزه گرفت و جایزه نقدی او به خانم تهمینه کمک کرد تا بتواند در فیلم بعدی بازی کند   میلانی پس از موفقیت فیلم «دو زن» فیلم‌های نیمه پنهان و واکنش پنجم را هر سه با بازی نیکی کریمی ساخت. میلانی به خاطر ساخت این سه فیلم با واکنش‌های شدیداللحنی روبرو شد. در سال ۱۳۷۹ پس از به نمایش درآمدن فیلم نیمه پنهان دستگیر شد. روزنامه‌ها ۴ جرم «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همکاری با گروههای معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثارهنری» را اتهامات وی اعلام کرده بودند اما خود او می‌گوید که هیچگاه تفهیم اتهام نشد. وی ۴ روز در انفرادی و ۴ روز در بند عمومی زندان اوین به سر برد و با دخترانی آشنا شد که بعدها زندگی آن‌ها را در فیلمی به نام «تسویه حساب» به تصویر کشید. میلانی پس از ۸ روز به دستور رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای و رئیس‌جمهور محمد خاتمی از زندان آزاد شد و ۵ سال بعد تبرئه شد.

پس از فیلم‌های سه‌گانه میلانی با بازی نیکی کریمی، فیلم زن زیادی با بازی مریلا زارعی در سال ۱۳۸۳ به نمایش درآمد. این فیلم هم در ادامه حال و هوای فیلم‌های اخیر میلانی بود با واکنش سرد منتقدان مواجه شد اما به فروش خوبی دست پیدا کرد. در سال ۱۳۸۴ بر اساس کتاب «شفای کودک درون» اثر لوچیا کاپاکیونه فیلم آتش‌بس با بازی مهناز افشار و محمدرضا گلزار را ساخت. این فیلم که به بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر راه نیافت، در سال ۱۳۸۵ اکران شد و رکورد فروش صد میلیون تومان در هفته اول را به جای گذاشت. پس از ساخت و اکران فیلم «آتش‌بس»، لوچیا کاپاکیونه، نویسنده کتاب «شفای کودک درون» با ارسال نامه‌ای به میلانی از او تشکر و قدردانی کرد در روز شنبه ۹ مردادماه ۸۹ (۳۱ ژوئیه ۲۰۱۰) در سالن گیبسون آمفی‌تئاتر شهر لس‌آنجلس، از بهروز وثوقی بازیگر مشهور سینمای پیش از انقلاب ایران تجلیل شد که عکس حضور تهمینه میلانی روی زیلوی قرمز این مراسم منتشر شده‌است. با باز شدن دانشگاه‌ها در کنار کار در کارگاه آزاد فیلم به ادامه تحصیل پرداخت. او که به آرامی به کار در سینما آشنا می‌شد شروع به نوشتن فیلمنامه و کار کرد.
میلانی فعالیت سینمایی را در سال ۱۳۵۸ در کارگاه آزاد فیلم در زمینه تحقیق برای فیلمنامه شروع کرد و در آنجا درباره چند فیلمنامه مانند زیر سایه تفنگ شهید اندرزگو و سرب کارهای تحقیقاتی انجام داد.

شهرزاد دقیقا مناسب و سلیقه ایرانیان بوده است، ۱۱امین فیلمنامه از سریال شهرزاد می‌گوید،در این شماره گزارشی از پشت صحنه سریال و ضبط سكانس هایی از خانه هاشم خان، شهرزاد از نگاه پنج مهندس، بازتاب فضای مجازی، یادداشتی درباره بهم رسیدن دوباره شهرزاد و شیرین، دو نگاه متفاوت از دو روزنامه نگار، عکس‌نوشته‌هایی از قسمت یازدهم و همچنین عکس‌هایی از قسمت آینده دیده می‌شود. میلانی می‌گوید من هر هفته به اتفاق شههرم با انرژی می‌شینیم و سریال شهرزاد را دنبال می‌کنیم چرا که این سریال مناسب همه سنین و الی الخصوص مخصوص سلیقه ایرانیاست،شهرزاد با نقل داستان‌های تو در تو که نشان از علایق و سلایق متنوع اجتماعی است و هوشمندانه و هماهنگ با یکدیگر داستان و درام واحدی را شکل می دهد. این سریال با ایجاد تعلیق و درام تاثیر گذار ، به شعور و درک تماشاگر احترام می گذارد و آن ها را با خود همراه می کند. در شهرزاد مخاطب به راحتی با شخصیت‌های متنوع ارتباط برقرار می کند ضمن اینکه هر یک از تماشاگران با یک یا چند شخصیت داستان ، همزاد پنداری می کند . این مجموعه تصویر زیبایی از گذشتگان به ما می دهد که حتی اگر کاملا مستند هم نباشد ، بدلیل انسجام در فضاسازی و بازی خوب بازیگران ، باور پذیر است کارگردانی، بازی بازیگران و فضاسازی کلیه لوکیشن ها حساب شده و هنرمندانه است. تیتراژ و المان های بهره گرفته برای ساخت آن ، متناسب با قصه و حساب شده و گریم بازیگران و لباس متنوع آنها ، متناسب با موقیت زمانی ، شغلی و طبقاتی آنهاست. علاوه بر آن فیلمنامه حساب شده آن ، حاصل خلاقیت دو انسان (نغمه ثمینی و حسن فتحی)با سواد و آگاه به درام و مسائل اجتماعی است

برخلاف تمامی سریال‌ها که نگاه ابزاری به زن در این فیلم دارد این فیلم اصلا اینطوری نیست بلکه با قرار دادن شهرزاد به عنوان شخصیت محوری داستان و در کنار او شیرین ، آذر و …  به احساسات و توانمندی‌های شغلی ، اجتماعی و سیاسی ایشان بها می‌دهد که احترام قائل است. شهرزاد با نمایش روابط محترمانه حاکم بر اعضای خانواده های طبقات مختلف اجتماعی ،  اقتصادی  و فرهنگی ، بر ناخودآگاه تماشاگران تاثیر مثبت دارد و به‌نوعی ایشان را تشویق به ایجاد  دیالوگ و همفکری در خانواده می‌کند

جوایز و افتخارات تهمینه میلانی

۲۰۰۹ – جایزه فیلم منتخب تماشاگران جشنواره بین المللی فیلم داکا برای سوپر استار
۲۰۰۶ – بهترین کارگردان، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک برای زن زیادی
۲۰۰۵ – بهترین فیلم جشنواره فیلم لس آنجلس برای زن زیادی
۲۰۰۳ – جایزه بزرگ جشنواره بین المللی فیلم ژنو برای واکنش پنجم
۲۰۰۳ – جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره برای واکنش پنجم
۲۰۰۱ – جایزه بهترین دستاورد هنری جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره برای نیمه پنهان
۱۹۹۹ – جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر برای دو زن
۱۹۸۹ – جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر برای بچه‌های طلاق

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *