#


بیوگرافی مسعود کیمیایی

2 مارس 2019 بدون نظر 3833 بازدید

بیوگرافی مسعود کیمیایی

بیوگرافی مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی یکی از بهترین کارگردانان ایرانی و متولد تاریخ7 مرداد1320 در شهر تهران است. این کارگردان مشهور تحصیلات دبیرستان خود را در دبیرستان بدر به اتمام رسانده و دارای دو خواهر و یک برادر بوده و تا به حال تجربه سه ازدواج را داشته است. دیالوگ ها و مونولوگ هایی که مسعود کیمیایی در فیلمنامه های خود به کار می برد به عنوان ویژگی بارز آثار او شناخته می شود.

اتمام دبیرستان و موسیقی

مسعود کیمیایی نسبت به موسیقی نیز علاقه وافری داشته و پس از دریافت مدرک دیپلم خود به همراه برخی از دوستان خود اقدام به تاسیس انتشارات طرفه نمود. پیانو و گیتار سازهای مورد علاقه وی  بوده و گرچه به صورت حرفه ای با آن ها کار نمی کند اما در نواختن آن ها مهارت کاملی دارد.

نخستین تجربه هنری مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی نسبت به سینما و کار در این عرصه نیز علاقه بسیاری داشت که این امر موجب شد از سال1345 در گروه دستیاری ساموئل خاچیکیان وارد شده و در ساخت فیلم خداحافظ تهران نقش داشته باشد. این کارگردان مشهود هیچ گونه تحصیلات آکادمیکی در این عرصه نداشته و تمام آموزه های خود را از طریق تجربه و در طول سالیان فعالیت به دست آورده است. مهم ترین بخش فعالیت او به دوره همکاری با خاکیچیان باز می گردد و تجارب بسیاری را از این همکاری کسب کرده است.مسعود کیمیایی

نخستین تجربه مستقل

مسعود کیمیایی دو سال پس از همکاری با خاکیچیان سعی کرد نخستین کار مستقل خود را به نام بیگانه بیا بسازد. داستان این فیلم در مورد دختری فریب خورده است که خانواده مرفهی داشته و با جوان هوس بازی مواجه می شود. البته این فیلم به عنوان نخستین تجربه مستقل کیمیایی نتوانست به موفقیت چندانی دست پیدا کند.

طوفان با قیصر

قیصر دومین تجربه فیلمسازی کیمیایی است که در سال1348 آن را با حضور هنرمندانی همچون ناصر ملک مطیعی، بهروز وثوقی، پوری بنایی و بازیگران مشهور دیگری ساخته است. این فیلم توانست به موفقیت بالایی دست پیدا کرده و رکورد فروش را در دوره خود بشکند. درحال حاضر نیز از فیلم قیصر به عنوان یک اثر ماندگار سینمایی و هنر ایران نام برده می شود که توانسته نظر افراد بسیاری را در دوره های مختلف به خود جلب کند.

گوزن ها

از دیگر آثاری که مسعود کیمیایی کارگردانی آن را برعهده داشته فیلم گوزن ها است که به عنوان هفتمین تجربه کارگردانی او شناخته شده و در سال1354 ساخته شده است. از نظر منتقدان بسیاری این فیلم به عنوان یکی از بهترین کارهای کیمیایی معرفی می شود و می توان آن را همپای قیصر جزو مهمترین فیلم های پیش از انقلاب کیمیایی درنظر گرفت.

ازدواج اول کیمیایی

مسعود کیمیایی زمانی که در سن22 سالگی قرار داشت با همسر نخست خود مهشید ازدواج کرد. این زوج صاحب دختری به نام گیلدا شدند که در حال حاضر مقیم خارج بوده و در کشوری دیگر زندگی می کند. او با همسر خود اختلافات فرهنگی بسیاری داشت که در نهایت منجر به جدایی آن ها از یکدیگر شد.

ازدواج دوم

کیمیایی در سن28 سالگی با گیتی پاشایی یکی از خوانندگان و آهنگسازان مشهور پیش از انقلاب آشنا شده و ازدواج کرد. پولاد کیمیایی حاصل ازدواج کیمیایی با گیتی پاشایی است. گیتی پاشایی به دلیل ابتلا به سرطان سینه در سال1374 درحالی که تنها54 سال داشت فوت کرد.

ازدواج سوم

مسعود کیمیایی دو سال پس از فوت همسرش گیتی پاشایی برای سومین بار در سال1376 با گوگوش ازدواج کرد. زندگی این دو نفر نیز تنها شش سال ادامه داشت و زمانی که گووش تصمیم گرفت از کشور خارج شود به دلیل عدم تمایل مسعود کیمیایی برای خروج از کشور درسال1382 از یکدیگر جدا شدند. او درمورد همسر سوم خود گفته گوگوش در زندگی خصوصی من یک همسر پاکیزه و بزرگوار بود و من هیچ اطلاعی از زندگی دیگر او ندارم. از نظر من او یک انساس فوق العاده است که در زندگی خصوص بسیار خوب بوده و هرگز بدی از او ندیدم.

بازیگری و دفتر فیلمسازی

مسعود کیمیایی علاوه بر کارگردانی در زمینه بازیگری نیز فعالیت داشته و برای اولین بار در فیلم مستند قدم در لاله زار که در سال1382 توسط امید شریف موسوی ساخته شده بازی کرد. در این فیلم مستند مسعود کیمیایی نقش یک راوی را ایفا می کرد که درخصوص یکی از خیابان های مشهور تهران قدیم یعنی خیابان لاله زار صحبت هایی را عنوان کرد. مسعود کیمیایی در اکثر فیلم هایی که کارگردانی کرده و یا در رمانش از علاقه زیادی که به این خیابان دارد صحبت کرده و آن را به زیبایی وصف می کند.

تم فیلم های مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی سعی کرده در اغلب فیلم ها و آثار خود از ارزش های والای انسانی صحبت کند. استفاده از این تم ها موجب شده تا مسعود کیمیایی به عنوان فیلمسازی جامعه گرا معرفی شود و در اکثر فیلم های او می توان غیرت و رفاقت را تا پای جان دید. استفاده از دیالوگ ها و مونولگ های خاص در فیلم های مسعود کیمیایی او را همپای علی حاتمی قرار داده و توانسته بخش عمده ای از دیالوگ های مشهور تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.

مسعود کیمیایی در طول دوره فعالیت خود با بازیگران بسیاری کار کرده و موجب به شهرت رسیدن آن ها شده است. فرامرز قریبیان، بهمن مفید، فریبرز عرب نیا، فریماه فرجامی، محمدرضا فروتن، سعید کنگرانی، فرامرز صدیقی، میترا حجار، احمد نجفی و….. مهم ترین بازیگرانی هستند که فعالیت بازیگری خود را با کار در آثار مسعود کیمیایی آغاز کرده اند. تهمینه میلانی، سامان مقدم و امیر نادری نیز از کارگردانان مطرحی هستند که در کنار مسعود کیمیایی قرار گرفته و از طریق همکاری با این کارگردان مشهور وارد عرصه سینما شده اند.

محرمیت با فروغ فرخزاد

در زندگی خصوصی مسعود کیمیایی موضوعات بسیاری وجود دارد که مطرح کردن آن ها موجب جلب توجه افراد شده است. یکی از این موارد محرمیت با فروغ فرخزاد است که مسعود کیمیایی در مصاحبه خود عنوان کرده از آنجایی که غسال زن نبوده بین او و فروغ فرخزاد صیغه محرمیت جاری می شود تا بتواند او را شستشو غسل دهد. انتشار این خبر واکنش های گوناگونی را به دنبال داشته باشد.

ترانه سرایی برای گوگوش

از دیگر اخباری که پیرامون زندگی مسعود کیمیایی عنوان می شود ترناسه سرایی او برای ترانه های گوگوش است. براساس این اخبار وی  با نام مستعار نصرت فرزانه با گوگوش همکاری داشته و برای نخستین آلبومی که پس از خروج از ایران منتشر کرده یعنی آلبوم زرتشت ترانه سرایی نموده است.

وضعیت معیشتی مسعود کیمیایی

او  درخصوص وضعیت اقتصادی گفته: اکنون که در سن76 سالگی قرار دارد نه صاحب بیمه ای هستم و نه ارثی دارد. آپارتمانی که در ان زندگی می کنم را چند سال پیش به همراه خانومی که در دفترم کار می کرد و پولاد خریداری کردم. زمانی هم که برای پرداخت باقی پول دچار مشکل شدم تلویزیون بابت خرید فیلم های130 میلیون تومان پرداخت. از نظر مسعود کیمیایی داشتن زندگی شرافتمندانه تاوان نیز دارد.

افتخارات مسعود کیمیایی در سینما

کیمیایی یکی از کارگردانان مطرح و بحث برانگیز سینمای ایران به شمار می رود. اغلب افراد او را یکی از کارگردانان مولف و مثر معرفی می کنند که توانسته نقش مهمی را در شکل گیری بدنه اصلی سینما ایفا کند. فیلم قیصر که در سال1348 توسط مسعود کیمیایی ساخته شده دو بخش تجاری و هنری سینما را به یکدیگر گره زده و این کارگردان مطرح در کنار داریوش مهرجویی توانسته موج نویی را در سینمای ایران به وجود بیاورد.

وی  علاوه بر ساخت فیلم و بازیگری در زمینه نوشتن رمان و شعر نیز فعالیت های بسیاری داشته است. در سال1991 میلادی کیمیایی به عنوان نامزد دریافت جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین معرفی شد و علاوه برآن جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد. قیصر، داش آکل، بلوچ، گوزن ها، خاک، خط قرمز، دندان مار و سرب و جرم مهمترین آثار مسعود کیمیایی در طول دوران فعالیت این کارگردان به نام ایرانی شناخته می شود.

فیلم هایی که توسط مسعود کیمیایی ساخته شده است

بلوچ

تیغ و ابریشم

جرم

حکم

داش آکل

دندان مار

رئیس

ردپای گرگ

رضا موتوری

سرب

سفر سنگ

سلطان

ضیافت

غزل

فریاد

قیصر

گروهبان

گوزن ها

محاکمه در خیابان

مرسدس

وی  علاوه بر فیلم های فوق آثار هنری دیگری نیز دارد که نام این کارگردان مطرح را به عنوان یکی از مشاهیر برجسته ایرانی معرفی می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *