#


روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی: ده فیلم برتر ایرانی برای اسکار معرفی شدند

17 سپتامبر 2017 يك نظر 1883 بازدید

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی: ده فیلم برتر ایرانی برای اسکار معرفی شدند

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی: ده فیلم برتر ایرانی برای اسکار معرفی شدند

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی خبر داد؛ هیئت داواران معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، ده فیلمی را در فهرست کوتاه قرار داد تا برای بررسی بیشتر  و انتخاب فیلم برتر برای شرکت در اسکار در نظر گرفته است، اعلام كرد.

با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و تعامل مستقیم با سازمان سینمایی و خانه سینما و امور سمعی و بصری،هیئت داوران معرفی فیلم ایرانی در سال جاری طبق سنوات گذشته برای شرکت در اسکار، مهیا شده است.

هیئت داواران عبارتند از: رسول صدرعاملی (کارگردان)، سیروس الوند (کارگردان)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، سید جمال ساداتیان (تهیه کننده)، کمال تبریزی (کارگردان)، رضا کیانیان (بازیگر)، مجید انتظامی (آهنگساز)، ، امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) و جواد طوسی (منتقد) که امسال فیلم برگزیده را تعیین خواهند کرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش، در اولین جلسه این کمیته ضمن خوش و بش با اعضا این هیئت و نشان دادن دشواری هایی که در به وجود آمدن این کمیته شکل گرفت، فرمود: منطبق با روال سالهای گذشته، نامه‌ ای به ریاست محترم سازمان سینمایی در رابطه با نحوه بوجود آمدن کمیته فرستاده شد و در نامه های جداگانه، فهرست نمایندگان پیشنهاد شده از خانه سینما و فهرست فیلم‌های برنامه اکران در فاصله مقرر یک ساله از معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سينمايى درخواست شد.

او گفت: با این فکر که اعضای کمیته داوری نباید در فیلم‌های نامزد شده نفی داشته باشند، کمی روند زمانی طولانی می شود. از طرف دیگر، سازمان سینمایی و بنیاد فارابى تمایل دارد برای اینکه افراد خود را از میان سینماگران به نام انتخاب کند، دلیلی برای تعامل مفیدتر و کامل‌تر با خانه سینما به حساب نمی یاید.

تابش اشاره کرد که در چارچوب این تعامل مثبت، بنیاد به گذشته قابل اطمینان در میزبانی کمیته انتخاب فیلم که در رای اعلامی خود و طرفداری از آن مستقل عمل کرده، دست یافته است، او درادامه گفت: نتیجه این کوشش، وقتی مشخص می‌شود که بفهمیم هند _ علاوه بر انتخاب فیلم برای رقابت در رشته بهترین فیلم خارجی زبان از سال ۱۹۵۷_ به سه نامزدی اسکار در این دسته دست پیدا کرده و سینمای جدید ایران در 22 سال اخیر که به شکلی نظم بخشیده نماینده خود را به فرهنگستان نشان داده، دو جایزه و یک نامزدی در این رشته به دست آورده است.»

اسکار

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بیان کرد: تجربه انتخاب فیلم‌های برتر که در عرصه های داخلی و بین‌المللی توفیق داشته اند، در این موفقیت‌های جهانی نقشی زیادی داشته است.

در ادامه این جلسه اعضای کمیته مباحثه تخصصی خود را با خواندن قوانین فرهنگستان شروع کردند که در تعریف فیلم خارجی زبان باعث بعضی تغییرات شده است. بنا به مقررات فرهنگستان، فیلم‌هایی که حائز مقررات زیر باشند، امکان انتخاب را خواهند داشت:

– تولید در خارج از ایالات متحده با دیالوگ‌هایی اساساً به زبانی غیر انگلیسی و امکان معرفی فیلم های بلند مستند و پویانمایی.

– نخستین اکران عمومی در کشور مبداء در فاصله زمانی یک سال گذشته (۸ مهر ۱۳۹۵ تا ۸ مهر ۱۳۹۶) به مدت یک هفته متوالی به قصد منفعت مالی تهیه کننده و صاحب سالن سینما (بنا به مدارکی که می بایست به فرهنگستان تحویل شود، این نمایش متوالی می‌بایست در حداقل یک سالن سینمای ثابت اتفاق افتاده باشد).

– برخورداری از شرایط اکران و تبلیغ بر مبنای عرف پذیرفته شده در صنعت سینما (به نحوی که اکران صرفاً برای معرفی فیلم به اسکار ترتیب داده نشده باشد و حداقل سه تبلیغ منتشره برای فیلم موید نمایش آن در یک هفته متوالی در یک سالن سینمای ثابت باشد).

– پخش نشدن فیلم پیش از آغاز اکران سینمایی به هر صورتی (بجز نمایش های غیر انتفاعی فرهنگی).

– ارائه گواهی کشور معرفی کننده مبنی بر حضور اتباع و یا مقیمان کشور معرفی کننده، در مقام عوامل خلاق تولید و مؤلف فیلم.

– ضرورت نداشتن نمایش عمومی فیلم معرفی شده در ایالات متحده.

اعضای کمیته، بعد از بررسی این شرایط، در طی طرح بحث های مختلف، امیر اسفندیاری را به عنوان سخنگو معرفی کردند.

سخنگوی هیئت همچنین در این رابطه بیان کرد: «در وهله اول، بازخوانی شرایط و مقررات، معرفی سخنگو و بررسی فهرست فیلم های پخش شده و حتی فیلم های که در نوبت پخش قرار دارند در فاصله زمانی مورد انتظار که از معاونت ارزشیابی و نظارت دریافت شده است، به پایان رسید.

او افزود: در پایان، از بین صد و سه فیلمی که در لیست فیلم های قابل بررسی واقع بودند، اعضای کمیته، ده فیلم را برای بررسی زیاد در وهله بعدی انتخاب شده است.

ده فیلمی که در فهرست کوتاه قرار دارند، به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

– «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری

– «بیست و یک روز بعد» ساخته سید محمد رضا خردمندان

– «خانه ای در خیابان چهل و یکم» ساخته حمید رضا قربانی

– «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله

– «لاک قرمز» ساخته سید جمال سید حاتمی

– «ماجرای نیمروز» ساخته محمد حسین مهدویان

– «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی

– «نفس» ساخته نرگس آبیار

– «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی

– «ویلایی ها» ساخته منیر قیدی

اعضای کمیته بعد از بررسی دوباره فهرست کوتاه، به شاخصه‌ هایی چون حضور پنج فیلم اول، دو فیلم مقاومت و دو اثر فیلمسازان زن در فهرست کوتاه توجهی ویژه نشان دادند.

ایشان همچنین خاطرنشان می‌شود: اخبار بعدی در رابطه با انتخاب فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، صرفاً از سوی سخنگوی این کمیته و روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی خبرها واصل خواهد شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *