#


درخشش سینمای ایران در جشنواره کن 2018

13 می 2018 بدون نظر 2229 بازدید

درخشش سینمای ایران در جشنواره کن 2018

سینمای ایران بر روی فرش قرمز جشنواره کن امسال حضور پررنگی داشته است

با این که در سال جاری سینمای ایران در مجموع نتوانست فیلم بلندی را به جشنواره کن بفرستد ولی سینماگران ایرانی حضور بسیار پررنگ‌ تری بر روی فرش قرمز دارند، سنگین‌ تر از چند سال ‌قبل. جشنواره فیلم ‌کن را می ‌توان به عنوان بزرگ‌ ترین اتفاق سینمای جهان در طی سال به حساب آورد، زیرا بهترین آثار و برجسته‌ ترین سینماگران از تمام دنیا در آن جمع می شوند، با این که هر سال شانس شرکت در این رقابت تراز اول فقط نصیب چندین فیلم در قسمت های گوناگون می ‌شود.

در جشنواره کن2018 که دوره هفتاد و یکم را پشت سر می‌ گذراد علاوه بر اصغر فرهادی که با فیلم «همه می ‌دانند» محصول اسپانیا حضور دارد، شب قبل فیلم «سه رخ» آخرین اثر جعفر پناهی در قسمت مسابقه و در سالن گرند لومیر نشان داده شد. امروز نیز در دو نوبت در این سالن به نمایش گذاشته می شود. همان طور که می ‌دانیم جعفر پناهی نتوانست در جشنواره حضور داشته باشد ولی مستانه مهاجر (تدوین ‌گر)، امین جعفری (مدیر فیلمبرداری) و بهناز جعفری (بازیگر) این فیلم بر روی فرش قرمز حضور پیدا کردند تا این اثر را در غیاب کارگردانش و به همراه  شرکت‌ کنندگان مشاهده کنند. از جمله سایر فیلم ‌های شرکت‌ کننده می ‌توان فیلم «فارنهایت۴۵۱» اثر رامین بحرانی را نام برد که با فیلمنامه ‌ای از امیر نادری در قسمت خارج از مسابقه حضور دارد و شب گذشته ساعت۲۴ به نمایش گذاشته شد.

فیلم «مرز» اثر علی عباسی کارگردان ایرانی که در سوئد زندگی می کند نیز پنجشنبه قبل در قسمت نوعی نگاه در دو نوبت به نمایش گذاشته شد. با این وجود دو فیلم کوتاه به نام ‌های «تاریکی» اثر سعید جعفریان در قسمت مسابقه فیلم‌ های کوتاه و «مثل بچه آدم» ساخته آرین وزیردفتری در قسمت سینه ‌فونداسیون دو فیلم کوتاهی هستند که از این دو کارگردان جوان ایرانی در روزهای چهارشنبه و جمعه این هفته بر روی پرده خواهند رفت.

سینمای ایران در تمام دوره های گذشته این جشنواره چندین بار در قسمت ‌های گوناگون حضور داشته است و جوایز گوناگونی از جمله جایزه مخصوص هیأت داوران، دوربین طلایی، بهترین فیلمنامه و بازیگر مرد را دریافت کرده است و مسلما مهم ‌ترین جایزه نخل طلایی کن در دوره پنجاهم این جشنواره بود که به فیلم «طعم گیلاس» کاری از عباس کیارستمی تقدیم شد. به ‌نظر می ‌رسد این دوره از جشنواره سینمای ایران بتواند با دست پر از جشنواره برگردد، ولی برای پیش‌ بینی دقیق ‌تر می بایست تا روزهای پایانی منتظر ماند و مشاهده کرد که آیا امسال نخل به خانه سینماگران ایرانی می رود یا خیر؟voaa

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *