#


برگزاری نشست خبری هیات داوری جشنواره کن

10 می 2018 بدون نظر 1341 بازدید

برگزاری نشست خبری هیات داوری جشنواره کن

نخل طلا جایزه جشنواره کن است نه جایزه صلح نوبل

روز گذشته نشست خبری هیات داوری جشنواره فیلم کن برگزار شد که کیت بلانشت رییس این هیات و سایر اعضای معروف آن مانند کریستن استوارت، ایوا دوورنای، دنی ویلنوو و آندری زویاگینتسف در آن حضور داشتند. بلانشت از جمله پنج زن حاضر در هیات داوری سال جاری می باشد که همراه با چهار مرد عضو این هیات چند روز آینده را برای تماشای فیلم ‌های قسمت مسابقه جشنواره سال جاری می نشینند و درخصوص سرنوشت برنده نخل طلا جایزه مهم جشنواره کن تصمیم بگیرند. بحث هایی که این اخیراً بوده است از قبیل جنبش مبارزه با آزار جنسی، شمار فیلمسازان زن حاضر در جشنواره و آینده سینما اصلی ترین محور سوال های اهالی رسانه در این نشست بوده است.

بازیگر معروف استرالیایی، کیت بلانشت که برنده دو جایزه اسکار («هوانورد» و «جاسمین غمگین») بوده است بر تماشای فیلم ‌ها بدون تعصب و با ذهنی باز پافشاری نمود. بلانشت تایید کرد که به طور کامل به این مسئله واقف می باشد، نقدها و نظرهایی که در این روزها منتشر می گردند ممکن است پای سیاست ‌بازی را در پیش بکشد. این نکته در خصوص سوال ‌ها درخصوص سه فیلمساز زن حاضر در قسمت مسابقه نیز مصداق دارد. با وجود این که بالا بردن تعداد زنان در کمیته انتخاب آثار جشنواره بر روش انتخاب فیلم ‌ها از منظر سلیقه فردی تاثیر خواهد داشت، بلانشت توصیه کرد: «این‌ گونه رویدادها یک‌ شبه اتفاق نخواهد افتاد. آیا من دوست دارم شاهد رقابت فیلم‌ های بیش‌ تری از کارگردانان زن در قسمت مسابقه باشم؟ صد البته.» وی افزود فیلم ‌هایی که به وسیله کارگردانان زن تولید شده اند «به دلیل جنسیت ‌شان نمی باشد که در اینجا حضور دارند بلکه به دلیل کیفیت آثارشان می باشد.»

بلانشت به عنوان نماینده سایر اعضای این هیات بیان کرد: «همیشه قرار نیست نظرات‌ ما با یکدیگر موافق و سازگار باشد. ما با چیزی که پیش روی‌ مان وجود دارد سر و کار داریم. مسئولیت ما فارغ از مناقشه جشنواره، ادامه سعی در جهت تغییر مثبت می باشد… با یک جشنواره فیلم سیاسی روبه رو نیستیم. ارتباطی هم به جایزه صلح نوبل ندارد. جایزه نخل طلا می باشد.»

دنی ویلنوو کارگردان کانادایی که چند فیلم «ورود»، «سیکاریو» و «بلید رانر 2049» را کارگردانی کرده است، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص «تایمز آپ» جنبش مقابله با آزار جنسی بیان کرد: «این یک موج می باشد، یک جنبش است… به مدت زمان زیادی نیاز دارد تا به کیفیت مورد نظرمان برسیم ولی عاقبت این اتفاق رخ می دهد.»

ویلنوو در ادامه گفت: «قصه‌ گوها از همان اول حاضر بودند تا فاش کنند در جهان چه اتفاقی می افتد. سینما بیش از هر وقت دیگری با این مسئله در تناسب می باشد، به خصوص در زمانی که حقیقت در خطر می باشد. سینما به آن معنا می بخشد.»

کارگردان فیلم تاریخی «سلما» و مستند «سیزدهم»، ایوا دوورنای هم در ادامه این نشست افزود: «سینما آن چیزی می باشد که موجب شد موفق شوم تا انسانیت خانواده ‌ای مقیم شانگهای یا ایران را بفهمم. کن ما را از تمام مناطق جهان در محلی جمع می کند که در آن به زبان سینما با هم حرف بزنیم و صدای ‌مان را به گوش جهانیان برسانیم.»

بازیگر جوان امریکایی، کریستین استوارت که با فیلم ‌هایی از جمله «خریدار شخصی»، «کافه سوسایتی» و «در جاده» دارای سابقه طولانی حضور در کن می باشد، از برگشت به جشنواره محبوبش ابراز هیجان کرد.

کارگردان سرشناس روس، آندری زویاگینتسف که مهم ترین فیلم های چند سال ‌گذشته اش از جمله «لویاتان» و «بی عشق» را در کارنامه خود دارد صحبت هایی از اهمیت شاعرانگی که در سینما وجود دارد، کرد. زویاگینتسف بر این اعتقاد است برنده نخل طلا باید فیلمی باشد که قلب او را بلرزاند و «اثر هنری به معنای واقعی باشد.»

علاوه بر این لیا سیدو بازیگر فرانسوی فیلم برنده نخل طلا «آبی گرم ‌ترین رنگ است» از علاقه قلبی‌ خود به «خلق زبانی جدید» در سینما صحبت کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *