#


مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

2 فوریه 2018 يك نظر 2683 بازدید

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعداد زیادی از اهالی سینما مراسم افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد آغاز گردید.

به گزارش ازمن بپرس، مراسم افتتاحیه این جشنواره در روز پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه ساعت ۱۹ در سالن همایش های برج میلاد آغاز شد. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌ زاده دبیر جشنواره، علیرضا رضاداد عضو شورای سیاست‌ گذاری جشنواره، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما از جمله مدیران و محمد رضا عارف، محمد هادی ایازی، منوچهر شاهسواری، اکبر عبدی، امین حیایی، نوید محمدزاده، هومن سیدی، رسول صدرعاملی، محمود گبرلو، سید غلامرضا موسوی، شبنم مقدمی، کامبیز دیرباز، بهرام رادان، رضا مقصودی، مارال و مونا فرجاد، پدرام شریفی، محسن افشانی، مهدی پاکدل، ناصر ممدوح، فرشته طائرپور، نصرالله مدقالچی، علی صالحی و… از حاضران در سالن افتتاحیه جشنواره می باشند.

احسان کرمی که مجری این مراسم می باشد از طرف اهالی سینمای ایران به بازماندگان سانحه سانچی تسلیت گفت و با زلزله ‌زدگان کرمانشاه ابراز همدری کرد. او از هنرمندان تقاضا کرد مبلغی را جمع آوری کنند تا حدود یک سوم خانواده هایی که در کرمانشاه کانکس ندارند، ساماندهی شوند و اضافه کرد؛ این اتفاق فقط از جامعه هنری بر می‌ آید.

در ادامه این مراسم اعضای هیأت انتخاب بخش‌های گوناگون جشنواره معرفی شدند، پس از آن نوبت به سخنرانی ابراهیم داروغه ‌زاده دبیر جشنواره فجر رسید. وی جشنواره را ادای دین سینما به انقلاب و آرمان ‌های انقلاب دانست.

کرمی در ادامه به هنرمندانی همچون جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی و الناز شاکردوست اشاره نمود و برای یکایک آن‌ ها آرزوی سلامتی کرد. او همچنین به سارا خویینی ‌خواه که در سوگ برادرش به سر می برد و شهاب حسینی و همسرش، تسلیت گفت. و پس از آن به یاد رفتگان سینمای ایران نماهنگی پخش شد.

گرامیداشت علی معلم

در ادامه کرمی از زنده ‌یاد علی معلم یادی کرد و گفت: « در رابطه با شخصیتی می‌ خواهم صحبت کنم که نخستین بار می باشد که روی این صندلی ‌ها حضور ندارد و این را مطمئنم که از آسمان‌ها ما را تماشا می ‌کند.» در ادامه نماهنگی درباره زنده‌ یاد معلم پخش گردید و سخنان معلم درباره زندگی، مهربانی و مرگ تأثر همه حاضرین را از نخستین سال دوری معلم به همراه داشت…

کرمی از ابراهیم داروغه ‌زاده، فرشته طائرپور، سید عباس صالحی، محمد مهدی حیدریان و خانواده علی معلم به خاطر گرامیداشت این هنرمند به روی سن دعوت نمود.

آذر معماریان، ایمان و امید معلم روی سن آمدند و در گرامیداشت زنده‌ یاد علی معلم، مورد تقدیر وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی قرار گرفتند. کرمی افزود: «جامعه ما علی معلم را از دست داد ولی خوشحالم که جشن حافظ امسال به همه ثابت کرد که خانم معماریان هم چنان راه علی معلم را ادامه می ‌دهند». معماریان با حضور روی سن به یاد علی معلم، فقط به این بیت بسنده کرد: «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول، جانم بسوخت اول در کسب این فضایل»

صالحی: سینما سفیر فرهنگی ایران در دنیا می باشد

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت هایی که داشت گفت: « بهمن ماه دو چیز را برای ما یادآوری می کند. جشن سینمای ایران و جشن انقلاب اسلامی که من هر دو مورد را به مردم عزیز ایران تبریک می گویم. این سینما در سال های قبل اسم ایران را بلند آوازه کرد و با حضورهای موفق جهانی که به دست آمد، توانست سفیر فرهنگی هنری ایران در دنیا باشد. این سینما توانسته پرچمدار گفتگوی هنری ایران با دنیا باشد و توانست نشان دهد که می شود سینمایی شاعرانه، انسانی، قصه‌ دار و  متفکرانه داشت، و البته این را هم باید بگوییم که تاریخ فرهنگ ایران هم تمام این‌ ها را در کنار هم دارد.»

بزرگداشت محمدعلی نجفی

این مراسم با پخش نماهنگ بزرگداشت فیلفمساز با سابقه ایران آقای محمدعلی نجفی ادامه پیدا کرد. این نماهنگ توسط طوفان نهان قدرتی ساخته شده بود. از محمدعلی نجفی کارگردان 72ساله سینمای ایران و اولین مدیر سینمایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری تجلیل شد و به او لوح تقدیری را اهدا کردند.

این کارگردان سینمای ایران پس از حضور بر روی سن در سخنانش گفت: چهل و هفت سال قبل هنگامی که در مجالس مذهبی و خانواده های مذهبی بسیار کم حرفی از سینما می شد من با دو یار؛ آقای فخر الدین انوار و همسرم زهره به صورت جدی موضوع نمایش را دنبال کردیم. با مشارکت آن ها نمایش سربه داران را نوشتیم. برای نخستین بار موفق شدیم تا در یک فضای مذهبی موسیقی را در حسینه ارشاد منتشر کنیم. ولی در بین نمایش یکی از تابلوها و پخش موسیقی، فردی گفت کوروش اسوده بخواب که ما بیداریم و این عبارت در همان سال در تخت جمشید به گوش رسید.

پس از سخنان محمدعلی نجفی، احسان کرمی از افراد حاضری که برای این مراسم امده بودند خواست تا این مدیر سینمای بعد از انقلاب را تشویق کنند.

وی در ادامه یادی از سیاوش حکمت شعار کرد که یکی از بازیگران فیلم “بچه های بد” می باشد و هفده سال است که در بستر بیماری می باشد و از جمع حضار خواست تا برای سلامتی وی دعا کنند.

تقدیر از منوچهر اسماعیلی

 در ادامه آیین افتتاحیه، کلیپ دومین بزرگداشت را برای افراد حاضر به نمایش گذاشتند که در آن قسمت های گوناگونی از هنرنمایی منوچهر اسماعیلی صدا پیشه دوست داشتنی سینما به نمایش در آمد و حاضران او را مورد تحسین قرار دادند. بهروز سلیمانی‌ نذیر این نماهنگ را ساخته بود. در ادامه مراسم با حضور سعید راد و ابوالحسن تهامی از منوچهر اسماعیلی گوینده و صدا پیشه 78ساله ایرانی تجلیل شد.

سپس احسان کرمی در ادامه ، لوح قدردانی دبیر جشنواره فیلم فجر را خواند و این لوح توسط ابوالحسن تهامی و سعید راد به منوچهر اسماعیلی اهدا شد.

زمانی که منوچهر اسماعیلی خواست تا بر روی سن حاضر شود با تشویق حاضران روبه رو شد. وی در ادامه گفت: در تمام فیلم ها به شما سلام کردم و امشب شما به سلام من پاسخ دادید. من هم از طرف خودم یادی از استاد علی معلم می ‌کنم و به همسر و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می نمایم. زیاد وقت‌ تان را نمی‌ گیرم و حال مساعدی هم ندارم. پس از دیدن صحنه‌ هایی که پخش شد حتی توان این را هم ندارم که بایستم. خیلی متشکرم.

احسان کرمی از منوچهراسماعیلی درخواست کرد تا بر روی صندلی بنشیند و در ادامه از ابوالحسن تهامی و سعید راد تقاضا کرد که در مورد این استاد دوبله صحبت کنند.

ابوالحسن تهامی بیان کرد: «آقای اسماعیلی جزو نابغه های هنری ایران می باشند. از ابتدا که پا به هنر و فن دوبلاژ گذاشتند؛ من شصت سال مفتخر بودم تا در کنار او یاد بگیرم. دو هنرمند بزرگ جهانی زمانی که به ایران آمدند و فیلم ‌های شان را به زبان فارسی ترجمه کردند؛ گفتند باور نمی‌ کنیم که ما فارسی بلد هستیم و به این زبان می توانیم صحبت کنیم. اسماعیلی در هر فیلمی با صدای همان کاراکتر دوبله می ‌کرد. ویلیام هولدن و آنتونی کوئین از شنیدن صدای خودشان در فیلم ‌های فارسی‌ زبان واقعا حیرت زده شده بودند. آقای اسماعیلی به دوبله ایران رونق و شخصیت داد و نخستین فردی بود که قدر خودش را می دانست و هنرش را به راحتی و ارزان نمی فروخت و به ما که از او کوچک‌ تر بودیم؛ بسیار آموخت.»

سعید راد در این قسمت بیان کرد: «در قدیم صدا در صحنه وجود نداشت و زمان دیگری در اتاق دوبله صدای فیلم ‌ها را بر روی آن ها می ‌گذاشتند. به بنده گفتند قرار است آقای اسماعیلی به جای تو کار دوبله را انجام دهند. آقای اسماعیلی در فیلم عقاب ‌ها به شخصیت من جان بخشیدند. در واقع هر عنوانی که برای این بزرگوار به کار ببریم کم است. برای منوچهر اسماعیلی یک دقیقه بایستید و دست بزنید.»

در ادامه برنامه نماهنگ مشهور «ای ایران» که از طرف خانه سینما و با حضور بازیگران سینما تولید شده بود ، پخش شد.

اهدای جوایز بخش مواد تبلیغاتی

در ادامه کرمی، سالروز تولد مازیار میری و حبیب رضایی را تبریک گفت که هیچ‌ یک از آن ها در این مراسم حضور نداشتند.

پس از آن با نشان دادن نام های اعضای هیأت انتخاب و داوری، نوبت به قسمت مسابقه تبلیغات سینمای ایران و اهدای نخستین سیمرغ‌ های جشنواره سی و ششم فیلم فجر رسید.

احسان کرمی، اشاره ای به این نکته کرد که عوامل فیلم «اتاق تاریک» و «چهار راه استانبول» به خاطر اکران فیلم ‌های شان در سینماهای مردمی جشنواره سالن را ترک کرده‌ اند.

کرمی از حقیقی، مولایی و صمدیان سه نفر از داوران قسمت سینمای تبلیغات تقاضا کرد تا روی سن حاضر شوند. پس از آن کلیپ نامزدهای این قسمت به نمایش گذاشته شد.

دیپلم افتخار طراحی نام ‌واره (لوگو) را به محمد روح‌ الامین به خاطر فیلم های «رگ خواب» و «خفگی» اهدا کردند.

سیمرغ بلورین برترین آنونس را به مسعود رفیع ‌زاده به خاطر فیلم «خفگی» اهدا کردند.

سیمرغ بلورین برترین عکس را به جواد جلالی به خاطر فیلم «پریناز» اهدا کردند.

سیمرغ بلورین برترین پوستر را به بابک یادگاریان به خاطر فیلم «هجوم» اهدا کردند.

در ادامه مراسم قطعاتی توسط سپنتا مجتهد زاده برای افراد حاضر در سالن افتتاحیه سی و ششمین جشنواره فجر اجرا شد.

بزرگداشت اکبر عبدی

کلیپ بزرگداشت اکبر عبدی که مجید توکلی آن را ساخته بود برای افراد حاضر در سالن به نمایش گذاشته شد و به شدت مورد توجه افراد در افتتاحیه قرار گرفت.

در قسمت بزرگداشت اکبر عبدی، متن قدردانی دبیر جشنواره به وسیله احسان کرمی خوانده شد و بهرام بدخشانی، مسعود ده ‌نمکی، محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی برای تقدیم لوح او بر روی صحنه حاضر شدند. در ادامه به درخواست اکبر عبدی، احمدرضا معتمدی نیز بر روی سن حضور یافت.

مسعود ده ‌نمکی لوح تقدیر اکبر عبدی را اهدا کرد.

رسول صدرعاملی در خصوی این بازیگر محبوب سینما گفت: «هم اکنون برای شخصی اینجا حاضر شدن که در طول سی و چند سال قبل تنها یک بازیگر نبوده است. وی یک پدیده به حساب می آید که نشان داده می ‌توان یک بازیگر و یک مولف بود. ایشان در تمام کارهایی که حضور داشتند؛ هیچ موقع ادای چیزی را در نیاوردند و کاری کردند که ما کاراکترها را باور کنیم. وی خودش را به ما تحمیل کرد و کاری کرد که شخصیت را دوست داشته باشیم. خوشحال هستم که به خاطر این بازیگر در اینجا ایستاده ‌ام».

احمدرضا معتمدی در این قسمت بیان کرد: «به عنوان فردی که بیشتر از سی سال سینما آموزش دادم و با سه نسل از بزرگان سینما کار کردم؛ به جرأت می توانم بگویم که استاد اکبر عبدی پرظرفیت‌ ترین و پرظرافت‌ ترین نقاش سینمای ایران محسوب می شوند. این بازیگر دوست داشتنی یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک می باشند و این که فراتر از سینما، او برای ما یک سرمایه و ثروت ملی به حساب می آیند.»

اکبر عبدی در حضور ده‌ نمکی بیان کرد: «من شانس بزرگی آورده ام که با بزرگانی مانند ناصر تقوایی و میرباقری و علی حاتمی کار کرده ام. با تنها فردی که شش کار داشتم؛ آقای ده ‌نمکی می باشد.»

مسعود ده‌ نمکی بیان کرد: «باید از همسر آقای عبدی قدردانی کرد. ما که با این بزرگوار کار کردیم می ‌دانیم خانم ‌شان چه می ‌کشند!» در ادامه از همسر عبدی خواسته شد تا بر روی صحنه حاضر شوند که این حضور همراه با تشویق حاضران بود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *