#


بسیاری از بازیگران معروف ایران فن بیان خوبی ندارند!

4 فوریه 2018 بدون نظر 1519 بازدید

بسیاری از بازیگران معروف ایران فن بیان خوبی ندارند!

بسیاری از بازیگران معروف ایران فن بیان خوبی ندارند!

نشست خبری انیمیشن «فیلشاه» با حضور حامد جعفری به عنوان تهیه‌ کننده، حسین مهدوی به عنوان صداگذار، سعید شیخ ‌زاده به عنوان صداپیشه، هادی محمدیان به عنوان کارگردان، حسن ایوبی به عنوان تدوینگر، مهدی پاکدل به عنوان مدیر تولید در پردیس ملت برپا شد. در این نشست سعید شیخ زاده مدیر صدا پیشه‌ های انیمیشن «فیلشاه» گفت یکی از علل استفاده نکردن انیمیشن سازان ایرانی از بازیگران مشهور این است که تعداد زیادی از بازیگران سینمای ایران اهمیتی به فن بیان نمی دهند.

تهیه کنندگی این انیمیشن بر عهده حامد جعفری بود که در آغاز این نشست، در مورد حضور این انیمیشن در جشنواره سی و ششم فیلم فجر گفت: ««شاهزاده روم» به عنوان نخستین اثر کمپانی ما بود که در قسمت مسابقه سی و سومین جشنواره حضور پیدا کرد و موفق شد که جایزه دریافت کند و پرفروش‌ ترین انیمیشن کشور و پرفروش‌ ترین فیلم در آن سال بود. حرفی در جمع مان داریم که سالانه یک انیمیشن برای نمایش داشته باشیم.»

حسن ایوبی که تدوین گر معروف سینمای ایران به حساب می آید در مورد حضور خود در این انیمیشن گفت: «من در پنجاه فیلم سینمایی فعالیت کرده ام که رئال بود و دو انیمیشن «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را با این تیم اجرا کردم که بسیار فعال و پیگیر می باشند. در عرصه انیمیشن متخصصان خوبی وجود دارد، ولی به خاطر نبود بستر مناسب حمایت نخواهند شد. انیمیشن «فیلشاه» با کیفیتی که به دنبال داشت خود را به جشنواره تحمیل کرد و هیچ فردی مایلی به حضور این انیمیشن نداشت. انیمیشن قادر است فرهنگ و حرف ‌های ما را در دنیا مورد توجه قرار دهد و چنانچه انیماتور‌ها بی ‌مهری مشاهده کنند، جذب کمپانی ‌های خارجی خواهند شد. سالنی که ما فیلم را تماشا کرده ایم، نیمه پر بود و این باعث تاسف می باشد و از اهالی رسانه درخواست می کنم که انیمیشن را پشتیبانی کنند. فعالیت کردن من با این تیم با اشاره به این که به دو سال زمان نیاز داشت، به خاطر علاقه به کشورم بود.»

تهیه کننده انیمشن «فیلشاه» در جواب به این سوال که در دنیا فیلم ‌ها با انیمیشن‌ های دیزنی به رقابت می پردازیم، آیا این طور رویدادی برای انیمیشن«فیلشاه» نیز رخ خواهد افتاد؟ گفته است: «این مسئله دارای بستر‌های گوناگونی می باشد. ما باید ببینیم برای انیمیشن چه کاری را اجرا کرده ایم. در اکران ‌های جشنواره نیز به انیمیشن «فیلشاه» ظلم شد که امید دارم در جوایز این اتفاق رخ ندهد. انیمیشن «فیلشاه» در مقایسه با تعداد زیادی از فیلم‌ های دیگر زحمت بیشتری برده است و این پاشامدها سبب می‌ شود ما بوی خوبی حس نکنیم. جدول نخستین که برای نمایش فیلم ‌ها در باغ کتاب (سینمای هنرمندان) انتشار داده شده بود، انیمیشن «فیلشاه» در بین آن وجود نداشت. فیلشاه حتی در معرفی فیلم ‌ها به عنوان یک انیمیشن اعلام نشد و یکی از ۲۳فیلم قسمت سودای سیمرغ معرفی شد.»

محمدیان کارگردان این انیمیشن در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ضعف قصه در انیمیشن «فیلشاه» گفته است: «کمپانی‌ های بزرگ دنیا در طول صد سال یاد گرفته ‌اند که چطور قصه بگویند. ما پنج سال است که شروع کرده ‌ایم. در انیمیشن «فیلشاه»، فضا و قصه در مقایسه با «شاهزاده روم» تغییر کرده است و این روند در طی ده سال آینده بهتر نیز خواهد شد.»

در قسمت دیگری از این نشست، سعید شیخ ‌زاده در مورد حضور ستاره ‌های شناخته سینما در انیمیشن های ایرانی بیان کرد: «در اصل در فعالیت های سینمایی باید از ستاره‌ ها به کار برد و ما در انیمیشن چندین بار این کار را انجام داده‌ ایم … ولی ما چند بازیگر خوش بیان داریم؟ در این جا باید از زنده ‌یاد شکیبایی یادی کنیم. یا از علی نصیریان، پرویز پرستویی و تعداد دیگری از هنرمندان دیگر نام ببریم که به این نتیجه رسیده ‌اند بیان جزیی از بازیگری به حساب می آید. حقیقت این است که بازیگران ما به این اهمیتی مسئله نخواهند داد و تعداد زیادی از آن ها فن بیان خوبی ندارند. ما فراوان دوست داریم که از ستاره‌ های ‌مان در انیمیشن به کار ببریم تا بتوانند به شخصیت انیمیشن، زندگی دهند. متاسفانه رفتن سراغ هنرپیشگان بنام از جمله آقای پرستویی رفتن هم کار سختی می باشد و برای انیمیشن هزینه‌ زیادی را به دنبال دارد. در انیمیشن «فیلشاه»، خوش‌ صدا‌ها را جمع کردیم و از افرادی مانند حسین عرفانی، زهره شکوفنده، بهرام زند، ناصر طهماسب، حامد عزیزی و … به کار برده ایم.»

جعفری در جواب به این سوال که چرا با تمام این اجحاف‌ ها که به انیمیشن می ‌شود، اصرار به حضور در جشنواره دارید، بیان کرد: «من سه دوره در این جشنواره حضور داشته ام که سه دبیر گوناگون داشت و در حال حاضر دیگر هیچ یک از آن دبیران در جشنواره نمی باشند و این مسئله نشان دهنده این است که جشنواره فجر به ما تعلق دارد.»

محمدیان در پایان با توجه به نادیده گرفته ‌شدن موضوعات فرهنگی برای کودکان گفته است: «در سینما تمام برای خودشان فیلم می ‌سازند و بچه‌ ها را از یاد برده اند، حتی کشور نیز بچه‌ ها را از یاد برده است. آخرین فیلم ‌هایی که در این ژانر به یاد دارم، مربوط به بیست سال قبل می باشد!»

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *