#


به اتمام رسیدن سی و ششمین جشنواره فجر با آرای عجیب داوران

12 فوریه 2018 بدون نظر 1329 بازدید

به اتمام رسیدن سی و ششمین جشنواره فجر با آرای عجیب داوران

اختتامیه جشنواره سی و ششم فیلم فجر

جشنواره سی و ششم فیلم فجر با آرایی بی سابقه و مصلحت اندیشانه از طرف هیات داوری به اتمام رسید. در دو رشته مهم برترین فیلمنامه و کارگردانی دو سیمرغ تقدیم شد و دو بازیگر جوایزشان را برای دو فیلم دریافت کردند. البته تمام این‌ موارد جلوی اعتراض‌ ها را نگرفت. پیمان معادی گفت خداحافظ، هومن سیدی کنایه زد و ابراهیم حاتمی ‌کیا فریاد کشید.

تعداد جوایزی که مشترک بود به حدی بود که معرفی موفق  ‌ترین فیلم بسیار سخت می باشد. ولی فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» با کسب پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم را می ‌توان به عنوان تحسین شده‌ ترین فیلم جشنواره از نظر داوران به حساب آورد. فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» چهار جایزه از جمله فیلم منتخب تماشاگران را دریافت کرد و سه فیلم «به وقت شام»، «سرو زیر آب» و «عرق سرد» هر یک سه جایزه دریافت کردند.

-بعد از پخش سرود ملی و معرفی رضا رشیدپور به عنوان مجری این مراسم، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره بر روی صحنه حاضر شد و از حضار تقاضا کرد به احترام مدافعین حرم بایستند و آن ها را مورد تشویق قرار دهند.

بعد از صحبت های ابراهیم داروغه زاده، عباس صالحی وزیر ارشاد بر روی صحنه حضور یافت و بیان کرد: به جناب آقای جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) خیر مقدم می ‌گویم. از رییس جمهور نیز سپاسگذارم که پیامی را گردآوری و بنده را مسئول خواندن آن کردند.

-پس از صحبت ‌های وزیر ارشاد، رضا رشیدپور با معرفی  نام فیلم ‌ها از حضار تقاضا کرد که برای فیلم ‌های انتخاب شده تماشاگران کف بزنند که صدای تشویق فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» نسبت به سایر فیلم ها بیشتر بود!

-مجری این مراسم در ادامه با اشاره به پیام رییس جمهور که در این مراسم قرائت شد، گفت که بهتر است رییس جمهور دیدارهای بیشتری با هنرمندان و سینماگران داشته باشد و ارتباط «دوری و دوستی» با هنرمندان را ادامه ندهد.

-محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی در ادامه این مراسم بر روی حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

حیدریان: سیاه‌ نمایی نداشتیم!

رییس سازمان سینمایی در این مراسم گفت: با رقم رشد سیصد درصدی تماشاگران سینما، هنوز هم باید افراد بیشتری به سینما بروند. تقریبا سی کشور در حال تولید صنعت سینما می باشند و ما در بین آن ها جایگاه مناسبی داریم. ما باید با سینما در نواحی خلق وقت کنیم تا صدمه پذیری ما در حوزه های امنیتی و اجتماعی به حداقل برسد. آثار ارائه شده در جشنواره فجر نشان این است که سینمای ما زنده می باشد. فیلم ‌های اجتماعی ضمن نقد جامعه این دوره از سیاه نمایی مرسوم فاصله گرفتند و امید آفرینی کردند.

– جشنواره فیلم مستقل برای فیلم اولی‌ ها

حیدریان در ادامه صحبت هایش در اختتامیه گفت: فیلم اولی ‌های این دوره از جشنواره حرفه ‌ای ظاهر شدند و سبب شدند توقع از آن ها بالا برود و به همین خاطر به این فکر افتادیم که برای سال بعد جشنواره جداگانه ای برای فیلم اولی‌ ها داشته باشیم. کلید ترقی این کشور تا میزان زیادی در دستان شما سینماگران می باشد.

– مردم را تشویق کنید

رضا رشیدپور گفت: من در طی  ده روز به سینماهای مردمی رفتم و انصافا تمام این پیشرفت ها را مردم به سینما دادند. شخصی را دیدم که از سیستان آمده بود تا بتواند با بازیگر محبوبش عکس بگیرد و به همین خاطر می ‌خواهم تقاضا کنم که چند ثانیه به احترام مردم دست بزنیم.

-ناگهان پژمان جمشیدی

در ادامه مراسم اختتامیه فیلم فجر تصویری از پژمان جمشیدی بر روی مانیتور نشان داده شد و تماشاگران وی را تشویق کردند. رشیدپور بیان کرد: پژمان جان، زخم زبان ‌های زیادی را شنیدی تا کاندیدای بازیگری جشنواره فجر بشوی! رشیدپور علاوه بر این از جمشید مشایخی به خاطر ارسال ویدیو از روی تخت بیمارستان تشکر کرد و بیان کرد: عالیجناب مشایخی، سینما هم شما را فراموش نکرده است.

نخستین سیمرغ جشنواره فرود آمد

-اهدای سیمرغ های بلورین شروع شد و رسول صدرعاملی به عنوان نخستین داور بر روی صحنه اختتامیه جشنواره فجر حضور یافت. صدرعاملی سیمرغ بلورین برترین فیلم کوتاه را تقدیم کرد به فیلم سینمایی«حیوان» که کارگردانی آن بر عهده بهمن و بهرام ارگ بوده است.

-«چهارراه استانبول» سیمرغ گرفت

-بهرام بدخشانی بر روی صحنه اختتامیه جشنواره فجر حاضر شد تا سیمرغ بهترین جلوه ‌های ویژه بصری را اهدا کند. سیمرغ بلورین برترین جلوه ‌های بصری تقدیم شد به فرید ناصر فصیحی برای فیلم سینمایی «چهارراه استانبول».

– ناصر فصیحی: از آقای مصطفی کیایی که امروز نیز تولدشان می باشد، تشکر می‌کنم و فکر می کنم این جایزه از امروز باعث شده است تا کارم دشوار‌تر شود.

-«تنگه ابوقریب» جایزه اولش را برد

-حسن خجسته نیز بر روی صحنه اختتامیه جشنواره فجر حاضر شد تا سیمرغ بلوربن بهترین جلوه‌ های ویژه میدانی را اهدا کند. سیمرغ بلورین برترین جلوه‌ های ویژه میدانی تقدیم شد به آقای محسن روزبهانی برای فیلم «تنگه ابوقریب».

-فرزند محسن روزبهانی به جای پدرش این جایزه را دریافت کرد.

-دومین جایزه «تنگه ابوقریب»

-خسرو دهقان بر روی صحنه حاضر شد تا سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را اهدا کند. سیمرغ بلورین برترین چهره پردازی تقدیم شد به آقای سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب».

-سعید ملکان بعد از کسب سیمرغ برترین چهره پردازی گفت:از تمام بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند تشکر می‌کنم که این گریم سنگین را تحمل کردند از جمله جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی و… این جایزه را نیز به اجرا کنندگان گریم این فیلم تقدیم می کنم.

-جایزه طراحی صحنه برای «سرو زیر آب»

فرشته طائرپور نیز بر روی صحنه حضور یافت و سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را تقدیم کرد. سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه تقدیم شد به آقای عباس بلوندی برای فیلم «سرو زیر آب».

-عباس بلوندی بعد از کسب جایزه گفت: این سیمرغ را به تمام بچه ‌های فیلم «سرو زیر آب» و همکارانم در انجمن طراحی صحنه اهدا می‌ کنم.

-فیلم پیمان معادی نخستین جایزه را گرفت

کمال تبریزی به روی صحه آمد و سیمرغ بلورین برترین طراحی لباس را اهدا کرد. سیمرغ بلورین برترین طراحی لباس تقدیم شد به خانم سارا خالدی زاده برای «بمب؛ یک عاشقانه»

سارا خالدی زاده بعد از کسب جایزه برترین طراحی لباس گفت: از گروه «بمب» سپاسگذارم از جمله آقایان معادی و کلاری. این جایزه به تمام آن ها تعلق دارد و از آقای شاه ابراهیمی عزیز نیز تشکر می‌ کنم.

-سیمرغ مشترک برای فیلم ‌های حاتمی‌ کیا و سیدی

-همچنین محمدرضا فروتن بر روی صحنه حضور یافت تا سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را اهدا کند. سیمرغ بلورین برترین صداگذار تقدیم شد به آقای علیرضا علویان برای فیلم «به وقت شام» و «مغزهای کوچک زنگ زده».

– علویان پیش از حضور بر روی صحنه ابراهیم حاتمی کیا را در آغوش گرفت. وی بعد از کسب جایزه گفت: از ابراهیم حاتمی کیا و هومن سیدی به خاطر اعتمادی که داشتند سپاسگذار هستم. از سهیل بیرقی و مصطفی کیایی نیز به خاطر اعتمادشان به من برای سپردن کارهای شان به من تشکر می‌ کنم.

-جایزه سوم «تنگه ابوقریب»

– در ادامه تمام داوران  بر روی صحنه قرار گرفتند و سیمرغ بلورین برترین صدابرداری تقدیم شد به آقای رشید دانشمند برای «تنگه ابوقریب».

– دومین جایزه «به وقت شام»

سیمرغ بلورین برترین موسیقی متن تقدیم شد به آقای کارن همایونفر برای «به وقت شام».

– کارن همایونفر بعد از دریافت جایزه گفت: هر دفعه با آقای حاتمی کیا فعالیت می‌ کنم می‌ فهمم که آهنگساز هستم. این جایزه بیشتر برای آقای حاتمی کیا و افرادی است که جان‌ شان را می ‌دهند تا ما در اینجا این جشن باشکوه را برگزار کنیم.

-«عرق سرد» و اولین سیمرغ

سیمرغ بلورین برترین تدوین تقدیم شد به آقایان بهرام دهقانی و محمد نجاریان برای «عرق سرد».

-بهرام دهقانی بعد از کسب جایزه بهترین تدوین گفت: در ابتدا امیدوارم خسرو دهقان [برادرش] به من رای نداده باشد که پارتی بازی نشده باشد. از سهیل بیرقی که با مشکلات زیاد توانست آن را به نمایش در جشنواره برساند تشکر می‌ کنم و امیدوارم که کمتر اذیتش کنند. از باران کوثری سپاسگذارم که اگر او نبود تدوین این فیلم به این خوبی در نمی‌ آمد.

– جایزه فیلمبرداری اهدا شد

سیمرغ بلورین برترین فیلمبرداری تقدیم شد به آقای علیرضا زرین دست برای «سرو زیر آب».

علیرضا زرین دست بعد از کسب سیمرغ بلورین برترین فیلمبرداری گفت: از آقای حامد حسینی تهیه کننده «سرو زیر آب» سپاسگذارم و از آقای باشه آهنگر هم تشکر می کنم که این فیلم را ساختند و من را صدا کردند برای فیلمبرداری.

-هومن سیدی و اولین سیمرغ

سیمرغ بلورین برترین فیلم از نگاه هنر و تجربه تقدیم شد به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده».

-هومن سیدی بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه گفت: اول این‌ که هرگز نمی ‌دانستم چنین جایزه ‌ای وجود دارد. می ‌خواهم یک جمله کلیشه ‌ای بگویم ولی واقعا من این جایزه را به خاطر شما مردم دارم.

-برنده سیمرغ فیلم اول مشخص شد

سیمرغ بلورین برترین فیلم اول تقدیم شد به رضا مقصودی برای «خجالت نکش».

-رضا مقصودی بعد از کسب جایزه برتین فیلم اول گفت: من هم همچون هومن نمی‌ دانستم این جایزه وجود دارد. از احمد مهرانفر برای پذیرش این نقش که به سختی قبول کرد تشکر می ‌کنم.

-در ادامه این مراسم ، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره بر روی صحنه حضور یافت و از خانواده شهید معز غلامی و نور الحلی خبرنگاری که در بین نیروهای داعش حضور داشتند تقدیر کرد. نور الحلی که در مستند «زنانی با گوشواره‌ های باروتی» حضور دارد، جایزه را از مادر شهید معز غلامی کسب کرد.

-پس از این سالار عقیلی به اجرای قطعاتی برای حاضران در مراسم اختتامیه پرداخت.

– در ادامه این مراسم رضا رشیدپور بیان کرد که احتمال دارد در ادامه دو سیمرغ در یک رشته به خاطر وجود فیلم ‌های خوب تقدیم شود. سال قبل اهدای دو سیمرغ بلورین به لیلا حاتمی و مریلا زارعی حرف و حدیث ‌های زیادی را ایجاد کرد.

– سحر دولتشاهی و سیمرغ نقش مکمل زن

سیمرغ بلورین برترین بازیگر نقش مکمل زن تقدیم شد به سحر دولتشاهی برای فیلم‌ های «عرق سرد» و «چهارراه استانبول»

-سحر دولتشاهی بعد از کسب سیمرغ برترین بازیگر نقش مکمل زن گفت: از هیات داوران و مصطفی کیایی که برای بار سوم، به من اعتماد کردند ممنون هستم. آقای بیرقی پنج بازیگر این فیلم نامزد شدند، عجب کارگردانی! امیدوارم جشنواره فجر جشن خانواده سینما باشد و کمتر دلخوری ایجاد شود.

-سرانجام جمشید هاشم ‌پور

سیمرغ بلورین برترین بازیگر نقش مکمل مرد تقدیم شد به جمشید هاشم پور برای فیلم «دارکوب». دختر جمشید هاشم پور به جای پدرش این جایزه را کسب کرد.

-پیش‌ بینی ‌ها در مورد سیمرغ نقش اول زن درست بود!

سیمرغ بلورین برترین بازیگر نقش اول زن تقدیم شد به سارا بهرامی برای فیلم «دارکوب»

-سارا بهرامی بعد از دریافت سیمرغ بلورین برترین بازیگر نقش اول زن گفت: این سیمرغ خیلی برام با ارزش می باشد. از بهروز شعیبی سپاسگذارم که این نقش را به من داد. تشکر می کنم از تمام دوستانی که حمایتم کردند. از آزیتا ایرایی ممنونم به خاطر شاه نقشی که برای من نوشتند. از حیایی به خاطر اینکه پارتنر خوبی می باشد سپاسگذارم. آقای حیایی درست می ‌گفتید هر شخصی نردبان خودش را دارد. سیمرغم را به خانواده و بهترین‌ های زندگی ‌ام اهدا می ‌کنم.

-امین حیایی دیپلم افتخار گرفت و حرف نزد

در رشته برترین بازیگر نقش اول مرد ابتدا دیپلم افتخار تقدیم شد به امین حیایی برای «شعله ‌ور». حیایی بعد از کسب دیپلم افتخار پشت میکروفون قرار نگرفت و حرفی نزد!

-امیر جدیدی سیمرغ برد

سیمرغ بلورین برترین بازیگر نقش اول مرد تقدیم شد به: امیر جدیدی برای بازی در «عرق سرد» و «تنگه ابوقریب».

-امیر جدیدی بعد از کسب سیمرغ بلورین برترین بازیگر نقش اول مرد گفت: از صمیم قلبم خوشحالم. از دست اندرکاران جفت فیلم ‌ها از جمله بیرقی و توکلی و ملکان ممنونم و امیدوارم بتوانم این راه را به خوبی ادامه دهم.

-فیلمنامه دو سیمرغی شد!

در رشته برترین فیلمنامه دو سیمرغ بلورین اهدا می ‌شود.نخستین سیمرغ  تقدیم شد به «کامیون» نوشته کامبوزیا پرتوی.

-پرتوی پس از کسب جایزه گفت: من پیش از مراسم گفتم بعد از جشنواره به داوران شام می‌ دهم ولی حالا حرفم را پس می ‌گیرم، زیرا از بازی سعید آقاخانی چشم پوشی کردند. از سعید آقاخانی می‌ خواهم بر روی صحنه بیاید. در ادامه پرتوی سیمرغ بلورین خود را به سعید آقاخانی اهدا کرد.

-هومن سیدی آن یکی سیمرغ فیلمنامه را گرفت

دومین سیمرغ بلورین برترین فیلمنامه تقدیم شد به هومن سیدی برای «مغزهای کوجک زنگ زده». سیدی بعد از کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه گفت: من کم کم فکر می‌کردم جشنواره را اشتباه آمدم. ممنونم از فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده.

-جایزه ویژه به بمب

جایزه ویژه هیات داوران تقدیم شد به «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی

-پیمان معادی بعد از کسب جایزه ویژه هیات داوران گفت:از داوران و احسان رسول‌ اف سپاسگذارم و خداحافظ.

-مضحکه دو سیمرغی به رشته بهترین کارگردان هم رسید!

نخستین سیمرغ بلورین برترین کارگردانی تقدیم شد به:ابراهیم حاتمی کیا برای «به وقت شام». دومین سیمرغ بلورین برترین کارگردانی تقدیم شد به بهرام توکلی برای «تنگه ابوقریب»

-اعتراض شدید ابراهیم حاتمی کیا به تلویزیون و رشیدپور

حاتمی‌ کیا پس از کسب جایزه گفت:من فیلمساز وابسته ‌ام. من فیلمساز این نظام ‌ام. من سی سال به روی این صحنه آمده ام. من افتخار می‌کنم که فیلمی در خصوص مدافعان حرم ساخته ام و افتخار می‌ کنم برای ساختن این فیلم از قاسم سلیمانی جایزه دریافت کردم. من افتخار می‌ کنم که درکنار سپاه رشد کردم. آقای رشیدپور با صحبت ‌هایی که در خصوص سازمان اوج زدند، کلمه ‌های عجیبی را می ‌سازند. من به تلویزیون اعتراض می ‌کنم. زمانی که تلویزیون می‌ خواهد فیلم ‌هایم را نشان دهد، سی چهل بار زنگ می‌ زنند ولی در تلویزیون این گونه با «به وقت شام» رفتار می ‌کنند. من از دست اندرکاران شبکه سه و شبکه دو اعتراضم را به خدا می‌ برم که افرادی را دعوت می‌ کند از جمله همین آقای رشیدپور که زمانی که به تلویزیون می‌ آیند، تبدیل به اپوزیسیون می‌ شوند . اُف بر فردی که می‌ گوید فیلم «به وقت شام» کمدی است!

-واکنش رشیدپور به حرف‌های حاتمی کیا

بعد از فریادهای حاتمی کیا، رضا رشیدپور از انتقادات بی پرده حاتمی کیا تشکر کرد و بیان کرد که او را چندین بار برای حضور در برنامه «هفت» دعوت کرد ولی او نیامد!

-برنده جایزه نگاه ملی

اسحاق جهانگیری بر روی صحنه آمد و جایزه سیمرغ زرین برترین فیلم از نگاه ملی را اهدا کرد. این جایزه در حضور جهانگیری، صالحی و حیدریان تقدیم شد به «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی حامد حسینی.

-«ابوقریب» مهم ترین جایزه را برد

سیمرغ بلورین برترین فیلم تقدیم شد به «تنگه ابوقریب» به تهیه کنندگی سعید ملکان.

-سعید ملکان بعد از این که دست اندرکاران فیلم «تنگه ابوقریب» را به روی سن دعوت کرد، بیان کرد: حالا که فضا تلخ شد می ‌خواهم یک خاطره شیرین تعریف کنم، لحظه ای که در جشنواره امسال تجربه کردم و در ۲۳سال قبل تجربه‌ اش را نداشتم؛ هنگامی که تماشاگرها برای شهدای گردان عمار دست می‌ زدند.

-«مغزهای کوچک زنگ زده» فیلم تماشاگران شد

سیمرغ بلورین  فیلم منتخب تماشاگران تقدیم شد به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه کنندگی سعید سعدی.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *