#


معرفی بهترین فیلم های ترسناک علمی- تخیلی قرن21

18 اکتبر 2018 بدون نظر 4077 بازدید

معرفی بهترین فیلم های ترسناک علمی- تخیلی قرن21

با برترین فیلم های ترسناک علمی- تخیلی قرن 21 آشنا شوید

ژانر ترسناک پایه در ادبیات گوتیک دارد و پدید آورندگان واقعیت هایی نظیر فرانکشتاین و ومپایر را می توان نوید بخش فیلم های این سبک در کلیت آن قلمداد کرد. در این بین، همیشه رابطه خاصی میان ژانر ترسناک و علمی تخیلی وجود داشته که در آخر به به وجود آمدن ژانر تازه ای به نام «ژانر ترسناک علمی تخیلی» منجر شده است.

واهمه از ناشناخته ها موضوعی است که بیش از هر چیز دیگری به دل افراد وحشت می اندازد. به همین علت است که هیولاها خیلی ترسناک تر از قاتلین می باشند؛ اگرچه امکان رو به رو شدن با مورد دوم خیلی بیشتر است.

چه حس وحشتناک تری از این وجود دارد که احساس کنید در جهانی که در آن زندگی می کنید هیچ کنترلی ندارید؟ و این زمانی است که پای علم به وسط کشیده می شود و با رقصیدن به دور ترس، یک محصول رسانه ای را تولید می کند که موجب به وجود آمدن وحشتی بی مانند در درون شما می شود. قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با چند مورد از برترین و جالب ترین فیلم های ترسناک علمی-تخیلی قرن بیست و یکم آشنا کنیم.

5- دیوانه ها (۲۰۱۰)

فیلم ترسناک علمی تخیلی «دیوانه ها» (The Crazies) اثر برک ایزنر از آن دسته از فیلم های ترسناکی می باشد که همه ی عناصر کلاسیک این ژانر را درون خود جای داده است. یک روز بعد از اتمام کار، کلانتر دیوید داتن و دستیار او راسل کلن در حال نگاه کردن یک مسابقه بیسبال می باشند که شهروند همواره دائم الخمر شهر با یک سلاح در وسط میدان ظاهر می شود و کلانتر هم چاره ای غیر از کشتن او نمی بیند.

همه فکر می کنند وی مثل همیشه مست کرده ولی کالبد شکافی هیچ موردی از وجود الکل در بدن او نمی یابد و از همین لحظه است که متوجه می شوند این یک امر غیر عادی است. زن کلانتر یک دکتر است که با موضوعاتی عجیب و ناشناخته در بیمارستان محلی رو به رو می شود. شهردار هم این اتفاق را جدی نمی گیرد و به این ترتیب کلانتر، همسر و معاون او باید پس از قرنطینه کردن همه شهر با زامبی ها مواجه شده و برای زنده ماندن شان تلاش کنند.

دولت با هدف جلوگیری از منتشر شدن این بیماری که انسان ها را تبدیل به زامبی می کند، تصمیم می گیرد کلیه مسیرهای ورودی و خروجی این شهر را ببندد و حتی کسانی که در این شهر هستند و هنوز به این ویروس مبتلا نشده اند را هم به قتل برساند. نوشتن فیلم نامه های با این مضمون از فیلم های ترسناک علمی تخیلی یک کار راحت است چون فقط به زامبی ها و قهرمان داستان احتیاج دارید. اول همه چیز رمزآلود می باشد و به یکباره ترسناک می شود.

ولی اگر موضوع تازه ای برای ارائه و اضافه نمودن به این سبک از فیلم ها نداشته باشید فیلم شما هیچ مفهومی نخواهد داشت و توفیقی کسب نخواهد کرد. اما فیلم وحشتناک و علمی تخیلی «دیوانه ها» چیزهای تازه و به روزی برای گفتن دارد که در سایر فیلم های زامبی محور مشاهده نکرده اید و همین مورد تماشای این فیلم را جذاب تر می کند.

۴- خزیدن (۲۰۰۶)

مدتی جیمز گان یکی از برترین و معروف ترین کارگردانان هالیوود بود که به سینما خیلی علاقه مند بوده و در هر سبکی فیلم می ساخت. فیلم «خزیدن» (Slither) به کارگردانی او بی تردید یکی از پرطرفدارترین فیلم های ترسناک علمی تخیلی قرن بیست و یکم به حساب می آید که سرشار از کشتار، دعوا، شوخی و البته جذابیت در تماشا است. این فیلم که نخستین تجربه کارگردانی جیمز گان با ایفای نقش الیزابت بنکس و ناتان فیلیون بود، ترکیبی از کلیه موضوعات فیلم های ترسناک دهه هشتاد مثل ترس بدنی و تأثیر موجودات دیگر موجود در درون بدن انسان را به شمار می رفت.

یک شهاب سنگ با زمین برخورد می کند و بر همین اساس کرم هایی فضایی که وارد مغز مردم شهر می شوند. این افراد به زامبی هایی کریه تبدیل می شوند که تحت فرمان پذیری یک موجود فضایی ترسناک می شوند. فیلم ترسناک علمی تخیلی «خزیدن» را باید پرچمدار فیلم های درجه دوم این سبک محسوب کرد که با توجه به موفقیت نه چندان زیاد تجاری، یک فیلم کالت در سبک ترسناک علمی تخیلی به حساب می آید.

۳- حمله به بلوک (۲۰۱۳)

فیلم ترسناک علمی تخیلی «حمله به بلوک» (Attack the Block) به نویسندگی و کارگردانی جو کورنیش، کارگردان انگلیسی، خخیلی سریع مورد توجه علاقه مندان ژانر ترسناک قرار گرفت. با نقش آفرینی جان بویگا و جودی ویتاکر، فیلم از یک قالب پخته و توانمند تری برخوردار است و ماجرا هم زیبایی ها و جذابیت های مخصوص خود را دارد. یک گروه از نوجوان در جنوب لندن تلاش می کنند از محل زندگی خود در مقابل حمله موجودات فضایی دفاع نمایند. چنانچه فیلم «شان می میرد» (Shaun of the Dead) را مشاهه کرده باشید متوجه شباهت های این دو خواهید شد. از نقاط قوت مشابه دو فیلم می توان به نقش آفرینی نیک فراست در هر دو اشاره نمود.

کورنیش عنوان کرده که تماشای فیلم «نشانه ها» (Signs) ساخته ام نایت شیامالان یادآور او در ساخت فیلم «حمله به بلوک» بوده است. این فیلم با یک زورگیری شروع می شود که در واقعیت این اتفاق برای کورنیش پیش آمده  است. به مرور شخصیت های جداگانه به وجود می آیند و از سکانس های آشنای چنین فیلم هایی به بهترین شکل بهره می برند. آخر به این نتیجه خیلی خوب اخلاقی می رسیم که هر کاری عواقب مثبت یا منفی مخصوص خودش را دارد.

۲- پاندروم (۲۰۰۹)

فیلم ترسناک علمی تخیلی «پاندروم» (Pandorum) ما را به فضا می برد و بر روی دو فضانورد با نقش آفرینی دنیس کواید و بن فاستر متمرکز می کند. این دو نفر پس از سال ها خواب، در یک سفینه فضایی که به ظاهرا متروکه است و در وضعیتی که به فراموشی دچار شده اند بیدار می شوند و خیلی سریع متوجه می شوند که تنها نیستند. فیلم «پاندروم» که فقط موفق شد بیست میلیون دلار از هزینه سی و سه میلیون دلاری تولید خود را جبران نماید به تاریک ترین گوشه های این ژانر سقوط کرد و با ورشکستگی استودیو سازنده به یک فیلم خوب اما شوم تبدیل شد.

این فیلم کلاسیک علمی تخیلی از بازیگران معروفی استفاده کرده است که ایفای نقش قابل توجه آن ها هم سهم زیادی در جذابیت فیلم دارد. بدون وارد شدن به ماجراهای طولانی قبلی، بیننده یک مرتبه خود را در دنیایی ناشناخته و ترسناک می یابد.

بیننده به صورت کامل ترس و وحشت بازیگران اصلی فیلم را در چنین دنیای بی رحم و ناشناخته ای متوجه می شود. شروع تا پایان فیلم مثل یک چرخ و فلک است که در نتیجه به پایانی غیر قابل باور و شوکه کننده تمام می شود.

۱- ۲۸ روز بعد (۲۰۰۲)

در بالای این فهرست یکی از پر طرفدارترین فیلم های تاریخ ژانر ترسناک علمی تخیلی و فیلم مورد علاقه خود نویسنده در این ژانر قرار گرفته است. فیلم «۲۸ روز بعد» (۲۸ Days Later) که کارگردانی آن را دنی بویل بر عهده داشت و به عنوان یک فیلم جریان ساز به شمار می رود. دنی بویل با این فیلم موفق شد موج تازه ای که رومرو در ژانر ترسناک زامبی محور شروع کرده بود را یک مرحله ارتقا دهد.

در فیلم های این دو هیچ وقت زامبی ها موجودات معمولی و بی منظوری نبوده اند. رومرو همیشه در فیلم های خود از زامبی ها به عنوان سمبل هایی برای انتقاد از مصرف گرایی و جوامع مصرف گرا استفاده نموده است. در فیلم کالت کلاسیک بویل هم رومرو با بهره گیری از زامبی ها بر طبیعت و خشونت ذاتی انسان تمرکز کرده است.

در صورتی که تعداد زیادی از فیلم های زامبی محور بعد از «شب مردگان زنده» (Night of the Living Dead) بیشتر به این موجودات وحشتناک و کشت و کشتارهایی که انجام می دهند متمرکز شده اند، بویل یک قدم به عقب برداشته و به معنای آشوب و طغیان اجتماعی و اثر آن بر جامعه و مقررات آن می پردازد. فیلم ترسناک علمی تخیلی «۲۸ روز بعد» یک فیلم زیرکانه و جالب است که شخصیت هایش را به جایگاهی می برد که تمام چیزها به درک آن ها از طبیعت انسان وابسته است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *